اخبار داغ

استاد حوزه علمیه قم :

امیرمومنان به‌واسطه مبارزه به فساد و تبعیض به شهادت رسیدند/ رواج سرمایه‌داری و الگوپذیری از غرب جامعه را از عدالت دور می‌کند

امیرمومنان به‌واسطه مبارزه به فساد و تبعیض به شهادت رسیدند/ رواج سرمایه‌داری و الگوپذیری از غرب جامعه را از عدالت دور می‌کند
استاد حوزه علمیه قم گفت: دشمن در عرصه‌ی تهاجم فرهنگی با تبلیغات در عرصه‌های مختلف جامعه را از سلامت اجتماعی محروم می‌کند و فرهنگ سرمایه‌داری در اوج فقر و الگوپذیری از غرب را در جامعه ترویج می‌دهد که این اقدامات جامعه را از مسیر عدالت دور می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد باقی در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ درباره‌ی عدالت امیرالمومنین علی(ع) اظهار کرد: امام در اوج و اصل هر چیز خیر است همانطور که در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم هر خیری که در عالم ایجاد بشود اصل، فرع، معدن، اول و آخر آن خیر در امامان متجلی می‌شود و تمامی صفات خیر در امام وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: امیر المومنین به حدی عادل بودند که نمی‌توان به ایشان صفت عادل را منتصب کرد، چه بسا امام را خود عدل می‌نامند چراکه مولای متقیان در اوج و نهایت تجلی عدالت قرار داشتند و تاریخ اسلام مسئله عدل امام را حتی از جانب دشمنان امام به وضوح گواهی می‌دهد بعد از شهادت امام مطرح شد که امام به خاطر عدالت کشته شد و علی(ع) را شهید عدل نامیدند.

,

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: عدالت و عدل به معنای قرارگیری هرچیز درجای خود است و عدالت امیرالمومنین (ع) تنها مختص به مسائل عدل قضایی امام نیست؛ بلکه عدل جامعی است که تمامی امور را دربرمی‌گیرد و تنها شامل داوری نسبت به مردم نمی‌شود.

,

وی در ادامه گفت: خلافت امام علی (ع) پنج سال طول کشید که در این مدت تاریخ شاهد سه جنگ بزرگ بود و این زمان کوتاه برای امام محدویت‌هایی را در اجرای عدالت کامل به همراه داشت اما عدالت امام در در همه‌ی امور تجلی یافت و زندگی مسیر عدالت خود را پیدا کرد.

,

کارشناس مسائل دینی درباره‌ی اهداف عدالت عنوان کرد: عدالت امیرالمومنین(ع) در تمام شئون بشری مانند اقتصادی، حقوقی، قضائی، نظامی، فرهنگی و تربیتی تجلی یافت که البته اهداف عدالت بر حول سه محور اساسی بنا شده‌است که اگر جاری شود زیبایی‌های عالم نمایان می‌شود.

,

پاداش عدالت در عبادت، درخدمت درآمدن جوارح در خدمت خداوند است

, پاداش عدالت در عبادت، درخدمت درآمدن جوارح در خدمت خداوند است,

وی افزود: اولین مرحله‌ی عدالت، عدل قضایی و دومین محور عدل در تمامی امور زندگی و سومین حوزه‌ی که مهم‌ترین و نقطه‌ی اوج عدالت محسوب می‌شود، عدل عبادی است که در مسیر ارتباط مردم با خدا و در راستای عدالت مطرح می‌شود تا جامعه را به عبودیت برساند.

,

این استاد حوزه ابراز کرد: اهداف امام در حوزه‌ی عدل عبادی اجرای تمام امور بندگی است که در نحوه‌ی عبادت هیچ خللی وارد نشود، عبادت در اوج زیبایی به معنای آن است که نماز‌، روزه و دیگر امور معنوی در اوج عدالت صورت بگیرد تا جمله‌ی عدالت در عبادت تفسیر شود که این تفسیر چیزی جز خلوص در بندگی و عبادت نیست.

,

وی در تشریح خلوص عبادت ادامه داد: عبادت بنده به شوق رسیدن به بهشت از دیدگاه امیرمومنان علی (ع) تجارتی بیش نیست و عبادت برای ترس از جهنم عبادت بردگی است که این‌گونه عبادت‌ها کامل نیستند؛ چراکه عبادت کامل به معنای حب الهی و تسلیم شدن اعضای جوارح و جوانح انسان در پیشگاه خداوند است.

,

باقی افزود: پاداش عدالت در عبادت، درخدمت درآمدن جوارح و جوانح بشر در خدمت خداوند است که عبادت جوانمردان از این نوع است به طوری که چشم جز خدا نمی‌بیند، در قلب تنها حب خداوند وجود دارد، زبان جز حق نمی‌گوید و گوش جز صوت ملکوت چیزی نمی‌شنود یعنی تمام اعضای بدن عادل می‌شوند.

,

وی در ادامه با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب عنوان کرد: علی(ع) هادی امت است و هدایت امت به عهده‌ی فردی است که عادل باشد و حکومت فعلی ما بنا به تعبیر رهبر انقلاب وظیفه‌ی ما حرکت در راستای عدالت است، چنانچه رهبر انقلاب می‌گوید امیر المومنین (ع) در قله است و جایگاه ما مستقیما روی قله نیست ولی وظیفه‌ی ما حرکت به سمت قله است.

,

کارشناس امور مذهبی بیان کرد: در دوران حکومت راس جامعه مهدوی و علوی تنها امام معصوم است و به دست امام تکامل می‌یابند و جامعه تکیه بر قوانین الهی دارد و هم اکنون که ما در عصر غیبت هستیم با نایب امام باید در این مسیر حکومت الهی حرکت کنیم.

,

وی افزود: وظایف دولت و ملت ایجاد انقلاب فرهنگی و قرارگیری در مسیر عدل است همانطور که پیش از انقلاب عدالت در محوریت جامعه قرار نداشت و حکومت توسط غرب اداره می‌شد، اما بعد انقلاب گفتمان عوض شد. مردم خود را پیدا کردند اگر چه این عدالت با کاستی‌هایی همراه است اما مهم قرارگیری در این مسیر عدالت است.

,

باقی با اشاره به آیه‌ی 41سوره‌ی حج تصریح کرد: طبق این آیه چهار اقدام جامعه را به سوی عدالت راهی می‌کند اولین قدم اقامه نماز است، چراکه نماز ظلم را دفع می‌کند و در سایه‌ی جامعه نماز خوان افراد در امور خانوادگی و اجتماعی پرورش می‌یابند، زیرا نماز انسان را از فساد دور می‌کند.

,

در عصر ظهور تمام جهان پر از عدل می‌شود

, در عصر ظهور تمام جهان پر از عدل می‌شود,

وی در ادامه گفت: دومین قدم ایتای زکات است و بخشش قسمتی از مال به فقرا یا استفاده از آن در امور دینی جامعه را از نظر اقتصادی و همدلی تقویت می‌کند. سومین و چهارمین قدم امر به معروف و نهی از منکر است که باعث تقویت دولت اسلامی و مبارزه با طاغوت و دفع استکبار می‌شود.

,

استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قم عنوان کرد: موانع حکومتی ما برای رسیدن به عدالت شامل مواردی از جمله عدم تکامل فرهنگ است یعنی فرهنگ هنوز به بلوغ نرسیده و این کار زمانبر است، چراکه باید پیوسته صورت بگیرد تا با گوشت و خون آمیخته شود، بی دینی رواج پیدا کرده و سومین مورد تهاجم شبیه خون فرهنگی است.

,

وی در ادامه گفت: دشمن در عرصه‌ی تهاجم فرهنگی با تبلیغات در عرصه‌های مختلف جامعه را از سلامت اجتماعی محروم می‌کند و فرهنگ سرمایه‌ داری در اوج فقر و الگوپذیری از غرب را در جامعه ترویج می‌دهد که این اقدامات جامعه را از مسیر عدالت دور می‌کند.

,

متخصص امور مهدوی درباره‌ی جامعه پس ازظهور بیان کرد: در عصر ظهور تمام جهان پر از عدل می‌شود و این بدان معناست که هر چیز در جای مناسب خود که لیاقت اوست قرار می‌گیرد و در عدل حقوقی شاهد هیچ گونه ظلمی نخواهیم بود، افراد در بهترین سطح فکری و فرهنگی خواهند بود.

,

وی در پایان گفت: در عصر ظهور اگر بنا به تشکیل جنگ باشد حتی جنگ هم در مسیر عدل قرارخواهد گرفت، همانطور که عدل حاکم جهان خواهد شد ما شاهد تربیت صحیح جامعه خواهیم بود اگرچه هم اکنون هم لازم است وظایف فردی و اجتماعی خود را در مقابل مسیر عدل ادا کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه