اخبار داغ

چند نکته درباره سخت و زیان‌آوربودن شغل «خبرنگاری»

چند نکته درباره سخت و زیان‌آوربودن شغل «خبرنگاری»
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تنها خبرنگاران میدانی و حوادث مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می شوند؟ گفت: "خبرنگاری"، فارغ از سرویس‌های خبری که خبرنگاران در آن مشغول به کار هستند، جزو مشاغل ۱۲ گانه گروه "ب" مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ناهید حیدری با بیان اینکه مشاغلی سخت و زیان‌آور هستند که عوامل فیزیکی و شیمیایی ناشی از آن روی سلامت جسمی و روحی افراد اثر بگذارد اظهار کرد: اشتغال بیمه شده در چنین مشاغلی، سبب می‌شود که صدماتی به جسم و روح وی وارد شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: دو گروه شغلی "الف" و "ب" داریم. در گروه "الف"، مشاغلی قرار دارند که می‌توان با بکار بردن یکسری تمهیدات، صفت سخت و زیان آور بودن را از آن گرفت. به عنوان مثال می توان آلودگی صوتی در کارگاه‌ها را کاهش داد.
,
 
,
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با اشاره به اینکه اما از برخی مشاغل نمی‌توان صفت سخت و زیان آوری را برداشت، زیرا آن شغل ماهیتاً و به طور ذاتی سخت و زیان آور است گفت: از جمله مشاغل ۱۲ گانه گروه "ب"، می‌توان به کار کردن در معادن و اعماق زمین، کار کردن در ارتفاعات، غواصی، خبرنگاری و … اشاره کرد.
,
 
,
حیدری ادامه داد: وقتی شغلی سخت و زیان آور است، کارگران می‌توانند از سوابق ارفاقی استفاده کنند که شرط آن ۲۰ سال خدمت متوالی یا ۲۵ سال خدمت متناوب است و به این ترتیب هر یک سال خدمت، یک سال و نیم محاسبه می‌شود. در واقع طی سنوات گذشته مصوبه‌ای در مجلس داشتیم که بر اساس آن هر فردی که سابقه اشتغال سخت و زیان آور دارد اگر شرایط سنی را احراز کند می‌تواند بر اساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی از سوابق ارفاقی استفاده کند.
,
 
,
وی با بیان اینکه تا کنون برای ۴۱ هزار و ۵۵ نفر در قالب مشاغل سخت و زیان آور در گروه مردان و ۲۰۵۴ نفر در گروه زنان مستمری برقرار کرده‌ایم اظهار کرد: از مجموع مشمولان برقراری مشاغل سخت و زیان آور، ۹۵ درصد مرد و پنج درصد زن هستند.
,
 
,
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با بیان اینکه معتقدیم نباید به بهانه ارائه خدمات زودهنگام، سلامت کارگر بابت کار در مشاغل سخت از او گرفته شود گفت: به هر حال فرد بعد از بازنشستگی به فضای خانه بر می‌گردد و باید سالم باشد نه ناتوان و رنجور. امیدواریم مشاغل سخت و زیان آور به صفر برسد و دیگر شغل سخت و زیان آوری نداشته باشیم.
,
 
,
حیدری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تنها خبرنگاران میدانی و حوادث مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می شوند؟ گفت: "خبرنگاری"، فارغ از سرویس‌های خبری که خبرنگاران در آن مشغول به کار هستند، جزو مشاغل ۱۲ گانه گروه "ب" مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود.
,
 
,
وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان تغییر عنوان شغلی دبیران و سردبیران تحریریه‌های خبری به منظور بهره مندی از سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور گفت: تنها شغل "خبرنگاری" جزو مشاغل سخت و زیان آور است؛ ولی در کل امکان تبدیل و یا انتقال سوابق بیمه پردازی از صندوق دیگر به تامین اجتماعی وجود دارد، اما امکان تغییر عنوان شغلی وجود ندارد.
,
 
,
وی ادامه داد: در ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی آمده که کارفرما مکلف است لیست حق بیمه را به همراه تغییرات تا پایان ماه بعد و به انضمام تعداد روزهای کارکرد، کسری کار، خروج از کارگاه و … گزارش و ارسال کند. اینکه قانونگذار یک ماه را مشخص کرده به دلیل همین تغییرات است. میزان کارکرد، نوع شغل، ورودی و خروجی بر حسب عنوان شغل مشخص و افراد بر اساس عناوین شغلی شان از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.
,
 
,
مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران افزود: بعد از آنکه درخواست به کمیته‌های استانی برای شغل سخت و زیان آور ارائه شد، کمیته مشاغل سخت و زیان آور باید رابطه بین شغل و شاغل را بررسی کند که توسط همان لیست‌های حق بیمه موجود انجام می‌شود.
,
 
,
منبع: ایسنا 
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه