اخبار داغ

معامله قرن چیست و چرا شکست خواهد خورد؟/ از تل آویو به بیت المقدس؛ توطئه‌ ای که باعث محو صهیونیست‌ ها در سرزمین اشغالی خواهد شد

معامله قرن چیست و چرا شکست خواهد خورد؟/ از تل آویو به بیت المقدس؛ توطئه‌ ای که باعث محو صهیونیست‌ ها در سرزمین اشغالی خواهد شد
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منطقه، معامله قرن یکی از ویژگی‌های قرن موردنظر آمریکاست که در آن چالش‌های امت عربی تشدید می‌شود، چالش‌هایی چون «خاورمیانه جدید» که هدف از آن تجزیه ملت‌ها و کشور‌های عربی و تقسیم آن‌ها بر اساس مولفه‌های نژادی، طایفه‌ای و مذهبی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، رژیم صهیونیستی بعد از شکست از گروه های مقاومت در فلسطین و لبنان فتنه ای خطرناک در منطقه به نام داعش ایجاد کرد و با کمک همپیمانان خود از قبیل رژیم سعودی و امارات این فتنه روز به روز بزرگتر شد و همچون غده سرطانی هدف از ایجادش ایران و محور مقاومت بود، اما با کمک های خداوند از غیب و با فداکاری های سربازان محور مقاومت از ایران، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان این توطئه با شکست کامل مواجه شد، بعد از شکست از محور مقاومت، رژیم صهیونیستی نقشه ای جدید برای برون رفت از شرایط وخیم آغاز کرد که در رسانه ها از آن به عنوان معامله قرن یاد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از 8دی، رژیم صهیونیستی بعد از شکست از گروه های مقاومت در فلسطین و لبنان فتنه ای خطرناک در منطقه به نام داعش ایجاد کرد و با کمک همپیمانان خود از قبیل رژیم سعودی و امارات این فتنه روز به روز بزرگتر شد و همچون غده سرطانی هدف از ایجادش ایران و محور مقاومت بود، اما با کمک های خداوند از غیب و با فداکاری های سربازان محور مقاومت از ایران، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان این توطئه با شکست کامل مواجه شد، بعد از شکست از محور مقاومت، رژیم صهیونیستی نقشه ای جدید برای برون رفت از شرایط وخیم آغاز کرد که در رسانه ها از آن به عنوان معامله قرن یاد کرد., 8دی,

 

,

معامله قرن چیست؟

, معامله قرن چیست؟, معامله قرن چیست؟,

ترامپ از زمان به قدرت رسیدن اش در کاخ سفید طرحی را در حال اجرا کردن است که به ادعای خود فرمولی برای حل مشکل بین فلسطین و رژیم صهیونیستی ایجاد می کند، ترامپ تهدید کرده اگر سازمان های فلسطینی طرح آمریکا را نپذیرند نمی گذارد هیچ کمکی به مردم فلسطین برسد، طرحی که حتی محمدعباس رئیس دولت خودگردان فلسطین نیز به شدت با آن مخالف است.

,

 

,


بر اساس این طرح بخش‌هایی دیگر از فلسطین شامل نیمی از کرانهٔ باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که از نظر جامعهٔ جهانی به دولت فلسطین تعلق دارد، به اسرائیل واگذار می‌شود، و در عوض اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمهٔ دیگر کرانهٔ باختری و تمام نوار غزه و تنها چند محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند. این بدترین معامله ای است که می توان برای فلسطیانی ها پیشنهاد کرد که تنها چند محله از بیت المقدس شرقی را صاحب باشند و نیمی از کرانه باختری را نیز به رژیم غاصب هبه کنند.

, ,
,

بر اساس این طرح شهر ابودیس به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد . همچنین طبق این طرح فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در طبق قطعنامهٔ ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده، صرف نظر کنند . اسرائیلی ها می خواهند به جای تل آویو بیت المقدس را پایتخت خود کنند تا به آرزوی خود بر تصرف این نقطه مقدس رسیده و برای بخشی از صهیونیست ها مشروعیت خریده و فلسطینی ها را بیش از پیش آواره کنند.

,

در این طرح مناطق، روستاها و محله‌های عربی که عمدتاً فلسطینیان در آن سکونت دارند به حکومت خودگردان فلسطین واگذار خواهد شد و یک معبر نیز برای فلسطینیان برای تردد به مسجدالاقصی در نظر می‌گیرد. معامله قرن پیشنهادهایی نیز برای پایان دادن به مشکل آوارگان فلسطین و شهرک سازی اسرائیل دارد.

,

این معامله شامل انتقال مالکیت محله‌ها و نواحی نزدیک به قدس مانند "بیت حنینا" ، "شعفاط" ، "کفر عقب" و "راس خمیس" به تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود. این طرح، پیشنهادی مبنی بر تشکیل کشور فلسطین در ابتدا در حدود نیمی از کرانه باختری، تمامی نوار غزه و برخی محله‌های قدس از جمله "بیت حنینا" ، "شعفاط" و اردوگاه آن، "راس خمیس" و "کفر عقب" مطرح می‌کند و در کنار آن، شهرک قدیمی و محله‌های اطراف آن همچون "سلوان" ، "الشیخ جراح" و "جبل الزیتون" را برای اسرائیل باقی می‌گذارد.

,

شیخ "عکرمه صبری" خطیب مسجد الاقصی هشدار داد: کسانی که اظهار نظرهای سیاسی دربارهٔ معامله قرن را دنبال می‌کنند، خطر آن را درک می‌کنند. از جمله این خطرات خط خوردن شهر قدس از هرگونه مذاکرات در آینده است . حق بازگشت حقی قانونی است و به هیچ وجه از آن کوتاه نخواهیم آمد . قدس پایتخت فلسطین خواهد بود و هیچ جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت.

,

بر اساس یک نظرسنجی از مؤسسهٔ جی‌ام‌سی‌سی، بیش از ۸۰٪ فلسطینیان ساکن کرانهٔ باختری و نوار غزه با این طرح مخالف‌اند و تنها حدود ۷٪ با آن اعلام موافقت کرده‌اند.

,

طرح شکست خورده به اذعان رسانه های آمریکایی- صهیون

, طرح شکست خورده به اذعان رسانه های آمریکایی- صهیون, طرح شکست خورده به اذعان رسانه های آمریکایی- صهیون,

ایشان ثارور نویسنده آمریکایی در یک مقاله که در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسید اذعان کرد طرح صلح ترامپ ــ کوشنر فاجعه‌بار است.

,

ثارور به رویکرد جارد کوشنر داماد دونالد ترامپ واسطه صلح از کاخ سفید اشاره کرد که از نظر او تلاش برای بهبود وضعیت زندگی مردم فلسطین و رشد و توسعه شرکت‌های فلسطینی باید بر راه‌حل‌های سیاسی ارجحیت داشته باشد . اما چالش اصلی و ثابت مردم فلسطین این است که همان‌طور که ثارور اعلام کرد ترامپ و مقامات وی واسطه‌های صادقی نیستند، و به‌عوض شاهد مجموعه‌ای از اقدامات آمریکا از جمله مشروعیت‌بخشی به اشغال قدس توسط رژیم صهیونیستی به‌منظور قطع کمک به فلسطین و بستن دفتر دیپلماسی که نیازهای فلسطینیان را برآورده می‌کند هستند.

,

این نویسنده به‌نقل از جیرمی بن عامی رئیس مؤسسه جی استریت که یک سازمان لیبرال مورد تأیید رژیم صهیونیستی در واشنگتن است، تأکید کرد که تلاش کوشنر برای یافتن یک راه‌حل اقتصادی در این درگیری‌های طولانی‌مدت شکست خورده است.

,

روزنامه معاریو ( معاریو در زبان عبری به معنای عصرانه است) که یکی از روزنامه های پر تیراژ اسرائیلی است، نیز این طرح را شکست خورده ارزیابی می کند زیرا طراحان معامله قرن همگی شهروندان آمریکایی یهودی‌الاصل و طرفداران اسرائیل و به طور خاص طرفدار شهرک سازی هستند، اشاره این روزنامه به سه مشاور ترامپ شامل جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه ترامپ، جارد کوشنر داماد ترامپ و دیوید فریدمن سفیر آمریکا در تل آویو است.

,

این روزنامه تصریح کرد: باور اینکه این افراد (مشاوران ترامپ)، افراد مناسبی برای پیشبرد مذاکرات در چنین نزاع پیچیده میان اسرائیل و فلسطینیان باشند، سخت است، آنچه به بیرون درز کرده، به این اشاره می کند که پیشنهاد آمریکا برای توافق به دو بخش تقسیم می شود؛ در مرحله نخست، صلح اقتصادی و در مرحله دوم، صلح سیاسی.

,

معاریو اذعان کرد: ایده صلح اقتصادی، طرحی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سال 2008 زمانی که رئیس اپوزیسیون بود، مطرح کرد، نتانیاهو معتقد است مذاکرات اقتصادی باید پیش از مذاکرات سیاسی با فلسطینیان انجام شود.

,

ین روزنامه افزود: نتانیاهو در طول ریاست خود بر سه کابینه اسرائیل، هیچ کاری برای تبلیغ ایده صلح اقتصادی انجام نداد و هیچ طرحی را برای بهبود وضع اقتصادی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری دنبال نکرد، ولی برعکس هر چه را در توان داشت، برای تشدید و وخیم کردن آن به کار گرفت.

,

 

,

رسانه های منطقه چه می گویند؟

, رسانه های منطقه چه می گویند؟, رسانه های منطقه چه می گویند؟,

روزنامه لبنانی «البناء» نوشت: این طرح که بر تقسیم ملت‌ها و کشور‌های عربی و تهی انگاری جوامع عربی از ارزش‌ها و هنجارهای خود استوار است، محکوم به شکست است . کوشنر که روابط بسیار دوستانه‌ای با برخی مقامات و شاهزادگان عرب دارد، در توضیح جزئیات معامله قرن فقط گفته است که معامله قرن باعث آزادی، عزت و شکوفایی اقتصادی خواهد شد، اما سخنی درباره کشور مستقل فلسطین، ماهیت عربی قدس، سرنوشت شهرک‌های صهیونیست نشین در اراضی فلسطینی، حق بازگشت و راه حل محاصره غزه به زبان نیاورد. درباره کلیات این معامله که کوشنر آن را « آزادی، عزت و شکوفایی اقتصادی دانسته است» باید گفت که این به معنای آزادی، عزت و شکوفایی اقتصادی اسرائیل است.

,

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم نشست بحرین درخصوص توطئه جدید آمریکا و صهیونیسم علیه آرمان فلسطین موسوم به معامله قرن را یک فاجعه بزرگ خواند و با هشدار به برخی کشورهای عرب، گفت: هدف از برگزاری این نشست نیز نابودی کامل آرمان فلسطین است.

,

عبدالباری عطوان معتقد است: هدف از این نشست، جمع آوری پول از کشورهای حوزه خلیج فارس برای تثبیت اشغالگری و تثبیت اسرائیل بزرگ است. پولهای نفت و کشورهای حوزه خلیج فارس تحت فشارهای آمریکا روانه اسرائیل می شود تا آرمان فلسطین با استفاده از آن نابود و اسرائیل بزرگ ایجاد شود. این، برنامه آنهاست. در واقع ما داریم خانه خودمان را با پول خودمان نابود می کنیم. واقعیت همین است.

,

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منطقه، معامله قرن یکی از ویژگی‌های قرن موردنظر آمریکاست که در آن چالش‌های امت عربی تشدید می‌شود، چالش‌هایی چون «خاورمیانه جدید» که هدف از آن تجزیه ملت‌ها و کشور‌های عربی و تقسیم آن‌ها بر اساس مولفه‌های نژادی، طایفه‌ای و مذهبی است؛ چالشی چون «بهار عربی» که ممنوع به شمار می‌رود؛ چالشی چون ایجاد گروه‌های تروریستی و چالشی چون «جهانی شدن» که جوامع ما را از هنجارها، فرهنگ، ارزش‌ها و میراث خود تهی می‌کند.

,

 

,

چرا معامله قرن شکست می خورد؟

, چرا معامله قرن شکست می خورد؟, چرا معامله قرن شکست می خورد؟,

به اعتقاد کارشناسان این طرح از طرح های گذشته بسیار مبهم تر بوده و آثار بسیار بدی را حتی برای کشورهایی نظیر عربستان، امارات و حتی مصر دارد، این کشورها حتی اگر سرانشان به این معامله بپیوندند مردم ساکت نخواهند شد، طبق این طرح بخشی از عربستان باید جدا شود، عربستان و امارات بیش از 40 میلیارد دلار که معادل نیمی از بودجه کشور ایران است را هزینه کنند، و حتی مصر نیز باید قسمتی از صحرای سینا را به فلسطینی ها داده تا قسمتی از نوار غزه به رژیم صهیونیستی برسد.

,

علاوه بر موارد فوق، جبهه مقاومت قوی از ایران تا سوریه است که نخواهد گذاشت این طرح به ثمر بنشیند، حقیقت آن است که جبهه مقاومت هیچگاه به اندازه امروز قوی نبوده و ترس صهیونیست ها از این محور باعث شده به طرح های نجات خود از جانب طرف آمریکایی اقدام کند که منجر به شکست خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه