اخبار داغ

مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی:

جان دوباره انجیرستان‌های پلدختر/ تلاش برای نجات ۳۰ هکتار باقیمانده

جان دوباره انجیرستان‌های پلدختر/ تلاش برای نجات ۳۰ هکتار باقیمانده
مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی گفت: در مجموع ۳۰ تا ۳۵ هکتار از باغات انجیر و انار شهرستان‌های معمولان و کوهدشت اکنون گرفتار گل و لای هستند و در تلاشیم زودتر پاکسازی این محدوده هم به اتمام برسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، با وجود گذشت ۶۰ روز از وقوع سیل در لرستان، هنوز انجیرستان‌ها و انارستان‌های شهرستان‌های معمولان و کوهدشت در محاصره گل و لای هستند. باغهایی که مدتیست به منبع درآمد مردم منطقه تبدیل شده و حالا اهالی با سرمایه گذاری در قطب انجیر کشور، چرخ زندگی خود را می‌چرخاندند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
بعد از وقوع سیل، نابودی انجیرستان‌ها و انارستان‌های لرستان زیر خروار‌ها گل و لای، دغدغه نیرو‌های جهادی شد و با توجه به اینکه این حجم از گل و رسوبات سیل، تنه درختان باغات انجیر و انار منطقه را به محاصره خود درآورده بود و راهی برای تنفس آن‌ها باقی نگذاشته بود، این خطر به نقطه عطفی برای آغاز فعالیت نیرو‌های جهادی در این باغات تبدیل شد. حالا با گذشت چندین هفته از فعالیت گروه‌های جهادی، بخش عظیمی از این باغات از مرگ نجات پیدا کرده و جان دوباره‌ای گرفتند.
,
 
,
 
,
در همین راستا و برای اطلاع از آخرین وضعیت از این باغ ها، به گفتگو با صادق مفرد، مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی پرداختیم. مفرد می‌گوید: بعد از وقوع سیل در لرستان و مسدودیت راه‌های مواصلاتی در این استان که منجر به آسیب دیدن بخش‌هایی از انجیرستان‌ها و انارستان‌ها در شهرستان‌های معمولان و کوهدشت شد و رسوباتی که از طریق سیل وارد باغات این مناطق شد، تقریبا درختان انجیر و انار منطقه یک تا دو متر گرفتار گل و لای شدند و قطب انجیر کشور در معرض نابودی قرار گرفت.
,
 
,
مفرد می‌افزاید: با وقوع سیل در لرستان، شبکه‌های آبرسانی و موتور‌هایی که برای پمپ آب باغات در رودخانه‌ها قرار گرفته و لوله کشی‌هایی که به این منظور صورت گرفته بود، دچار آسیب شدند و همین مسئله بر بار مشکلات مردم معمولان و کوهدشت که دل نگران نابودی باغات خود بودند، افزوده بود.
,
 
,
مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی ادامه می‌دهد: در بخشی از مناطق معمولان و کوهدشت که شدت رسوبات سیل بسیار بود و باغات به طور کامل تخریب شده بودند، هیچ کاری از دست نیرو‌های جهادی و جهادکشاورزی بر نمی‌آمد، اما در مناطقی که باغات تا ۳۰ درصد دچار گل گرفتگی شده بودند، اهالی منطقه اقدام به پاکسازی تنه درختان از گل و لای کردند.
,
 
,
وی اضافه می‌کند: در ۱۰۰ هکتار باقی مانده این دو شهرستان که شدت گل گرفتگی و رسوبات جمع شده ناشی از سیل در باغات بیش از ۳۰ درصد بود، نیرو‌های جهادی شروع به فعالیت کردند و توانستند با انجام عملیات لایروبی و پاکسازی تا ۷۰ درصد از باغات انجیر و انار معمولان و کوهدشت را از محاصره گل و لای خارج کنند و اکنون فقط ۳۰ درصد از گل و لای در این ۱۰۰ هکتار باغات باقی مانده که بنا داریم تا پایان ماه مبارک رمضان، پاکسازی این محدوده نیز به اتمام برسد.
,
 
,
مفرد اظهار می‌کند: در حال حاضر ۱۵۰ نفر از جهادگران که متشکل از دانشجویان و طلاب هستند در منطقه حضور دارند و برای تامین نیرو مجددا به استان‌های همجوار فراخوان زده ایم و سعی داریم تعداد جهادگران را به ۴۰۰ نفر برسانیم تا کار با سرعت بیشتری پیش رود و تا پایان این ماه مبارک، باغات انجیر و انار معمولان و کوهدشت را نجات دهیم.
,
 
,
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم و فعالیت نیرو‌های جهادی در باغات همراه با سختی‌های بسیار است، اما به دلیل ضرورت کار و اینکه فرصت زیادی باقی نمانده تا مابقی درختان نابود شوند، ناچاریم هر چه سریعتر این کار را به سرانجام برسانیم و در همین راستا نیاز به تامین نیروی انسانی داریم. علاوه بر این، برای سرعت بخشیدن به این رویه، یکسری دستگاه و تجهیزات از سپاه استان و آستان قدس رضوی و جهاد کشاورزی لرستان در منطقه حاضر کرده ایم تا با بهره گیری از آن‌ها عملیات لایروبی و پاکسازی باغات با سرعت بیشتری پیش رود.
,
 
,
مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه در مجموع ۳۰ تا ۳۵ هکتار از باغات انجیر و انار شهرستان‌های معمولان و کوهدشت اکنون گرفتار گل و لای هستند و در تلاشیم زودتر پاکسازی این این محدوده نیز به اتمام برسد، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه برخی از مردم منطقه مخالف خروج رسوبات از باغات انجیر و انار بودند و شایعاتی در شهرستان‌های معمولان و کوهدشت بر سر زبان آنان افتاده بود و معتقد بودند که این رسوبات برای درختان خاصیت درمانی دارد و به همین دلیل مانع پاکسازی این باغات از گل و لای شدند، اما بنا به توصیه‌های تخصصی جهاد کشاورزی استان و با توجه به اینکه این گل و لای باعث خفه شدن درختان انجیر و انار و نابودی آن‌ها می‌شد و به منبع شیوع بیماری‌های درختی تبدیل می‌شد، در سایر مناطق اقدام به پاکسازی باغات از گل و لای و رسوبات کردیم و توانستیم این درختان را از مرگ نجات دهیم، ولی مابقی باغات که صاحبان آن‌ها فریب این شایعات را خورده بودند و اجازه پاکسازی را به ما نداند، به طور کامل نابود شدند.
,
 
,
وی ادامه می‌دهد: مسئولیت پاکسازی باغات و آبرسانی به درختان و تخلیه دور تنه درختان از گل و لای بر عهده نیرو‌های جهادی حاضر در منطقه بوده و وظیفه تقویت و سم زادیی این درختان برعهده جهاد کشاورزی استان لرستان است و توانستیم به انجام این همکاری، زودتر به نتیجه مطلوب دست یابیم.
,
 
,
مفرد اذعان می‌کند: برای جهادگران حاضر در منطقه، سه محل اسکان در نظر گرفته شده و مسئولیت پشتیبانی و تامین غذای نیرو‌ها بر عهده قرارگاه حاضر در منطقه است و امیدواریم هر چه سریعتر این کار به سرانجام برسد و بنا داریم بعد از اتمام پاکسازی باغات انجیر و انار شهرستان‌های معمولان و کوهدشت با بهره گیری از ظرفیت نیرو‌های جهادی حاضر در منطقه اقدام به مرمت منازل آسیب دیده شهر پلدختر کنیم.
,
 
,
وی یادآور می‌شود: تعداد زیادی از منازل مسکونی شهر پلدختر در سیل دچار آسیب شده اند و با انجام مرمت‌های جزیی مجددا قابل سکونت هستند و قصد داریم بعد از ماه مبارک رمضان، بازسازی این منازل را انجام دهیم.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه