اخبار داغ

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند:

شرایط در دانشگاه بیرجند برای فعالیت تشکل‌ها مهیا نیست

شرایط در دانشگاه بیرجند برای فعالیت تشکل‌ها مهیا نیست
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: متأسفانه شرایط در دانشگاه بیرجند برای فعالیت تشکل‌ها مهیا نیست و ما در طول سال در بسیج دانشجویی درگیر مسائلی مانند بروکراسی‌های اداری می‌شدیم که نه به صلاح و نه در شان بسیج دانشجویی بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دانیال مدبرعزیزی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: دانشگاه بیرجند دارای چند تشکل از جمله بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی مستقل، جامعه اسلامی و تشکل فرهنگ و سیاست است که با طرز فکرهای مختلف شروع به کار کردند و در حل مسائل و مشکلات استان و دانشگاه قدم برداشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دانیال مدبرعزیزی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با , خاورستان،, خاور, خاور, ستان, ستان, ،,  اظهار کرد: دانشگاه بیرجند دارای چند تشکل از جمله بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی مستقل، جامعه اسلامی و تشکل فرهنگ و سیاست است که با طرز فکرهای مختلف شروع به کار کردند و در حل مسائل و مشکلات استان و دانشگاه قدم برداشتند.,
 
,
وی با اشاره به این‌که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند، افزود: مطالبه‌گری دانشجویی در بحث مسائل روزمره کشور می‌تواند مثمر ثمرتر باشد.
,
 
,
دانشجوی دانشگاه بیرجند به مشکل کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه که با مطالبه‌گری دانشجویی کارشان به نتیجه رسید اشاره کرد و گفت: همچنین افزایش وام ازدواج دانشجویی که با ورود بسیج دانشجویی به این قضیه از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد از جمله مطالبه‌گری‌های دانشجویی است.
,
 
,
مدبرعزیزی تصریح کرد: متأسفانه در دانشگاه بیرجند تشکل‌ها هم خودشان به این حد هنوز نرسیدند که بتوانند به مسائل ورود پیدا کنند و هم این‌که دانشگاه نیز با بروکراسی که به وجود آورده کار را سخت کرده است.
,
 
,
تشکل‌ها بیشتر درگیر بروکراسی‌های اداری هستند
, تشکل‌ها بیشتر درگیر بروکراسی‌های اداری هستند, تشکل‌ها بیشتر درگیر بروکراسی‌های اداری هستند,
 
,
وی با اشاره به این‌که تشکل‌ها بیشتر درگیر بروکراسی‌های اداری هستند، افزود: رسیدن به این نقطه برای تشکل‌ها که بخواهند معضلی یا مشکلی را پیگیری، مطالبه یا حل کنند هنوز دست یافتنی نیست.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند در پاسخ به این سوال که چرا تشکل‌های ما مطالبه‌گر نیستند؟ گفت: یک سری موارد مربوط به خود دانشجویان است که مانند دانشجویان دانشگاه تهران، دانشگاه‌فردوسی یا دیگر دانشگاه‌های بزرگ هنوز آن دغدغه را پیدا نکردند و از قالب دانشگاه خارج نشدند.
,
 
,
مدبرعزیزی تصریح کرد: ما امسال در بسیج دانشجویی تصمیم بر مطالبه‌گری داشتیم و در نمازجمعه بیرجند دو دفعه میزخدمت برگزار کردیم، مشکلات مردم را گرفتیم و برای پیگیری آن اقدام کردیم اما متأسفانه با بروکراسی یا بعضاً سیاسی‌کاری‌هایی که در دانشگاه وجود دارد اگر هم کسی تصمیم بر کار داشته باشد خیلی سخت به نتیجه می‌رسد یا اصلاً به نتیجه نمی‌رسد.
,
 
,
وی افزود: ما در دانشگاه درگیر یک سری مسائلی می‌شدیم که انرژی ما را به کلی می‌گرفت که اصلاً نمی‌توانستیم به مسائل شهری و استانی ورود پیدا کنیم. یک مقدار مربوط به خود دانشجویان و یک مقدار مربوط به دانشگاه است که این دو مکمل هم شده و توان دانشجویان دانشگاه بیرجند را گرفته است.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: برای مطالبه‌گری در نمازجمعه یک هفته میزخدمت با حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گذاشتیم و در این مورد اطلاع‌رسانی کردیم، مردم آمدند و مطالباتشان را ‌گفتند، مستندسازی کردیم و برای پیگیری آن نیز اقدام کردیم.
,
 
,
مدبرعزیزی خاطرنشان کرد: پایگاه ادبیات بسیج دانشجویی نیز از دو مسئول دیگر دعوت کرده بود که الحمدلله بازخورد خوبی از جانب مردم گرفتیم.
,
 
,
وی افزود: مردم خیلی این دغدغه را داشتند که کسی کاری انجام نمی‌دهد مگر این‌که بسیج ورود پیدا کند و عَلَم مطالبه‌گری را در استان بلند و مشکلی را حل کند.
,
 
,
در تشکل بسیج دنبال دو هدفِ نقش‌آفرینی تخصصی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی هستیم/ اهداف تشکل‌ برای دانشگاه مبهم است
, در تشکل بسیج دنبال دو هدفِ نقش‌آفرینی تخصصی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی هستیم/ اهداف تشکل‌ برای دانشگاه مبهم است, در تشکل بسیج دنبال دو هدفِ نقش‌آفرینی تخصصی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی هستیم/ اهداف تشکل‌ برای دانشگاه مبهم است,
 
,
دانشجوی دانشگاه بیرجند گفت: ما در تشکل بسیج دنبال دو هدفِ نقش‌آفرینی تخصصی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی هستیم و این باعث شکوفاشدن دانشجویان و بروز استعدادهای آن‌ها می‌شود تا خودشان را پیدا کنند.
,
 
,
مدبرعزیزی با بیان این‌که اهداف تشکل‌ برای دانشگاه مبهم است، یادآور شد: در دانشگاه تنها چیزی که از یک تشکل انتظار دارند این است که اردویی برگزار کند و دانشجویان را ببرند و بیاورند، کاری که بقیه کانون‌ها هم می‌توانند انجام دهند.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که دانشگاه اصلا نمی‌داند وظیفه یک تشکل چیست، افزود: من بارها با مسئولان دانشگاه صحبت ‌کردم و زمانی که پای قانون به میان می‌آمد و می‌گفتیم در قانون آمده که وظیفه ما در این حیطه است و ما می توانیم این کارها را انجام دهیم اما متأسفانه نسبت به قانون عکس‌العملی نداشتند و اهمیت نمی‌دادند.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: من متوجه شدم دانشگاه از یک تشکل با اعضای خیلی زیاد همان انتظاری را دارد که از یک کانون موسیقی می‌توان داشت یعنی دنبال نشاط باشد و این در حالی است که مقام معظم رهبری فرمودند نشاط در این‌گونه مسائل نیست بلکه نشاط در فعال و پیگیر بودن دانشجو و این‌که بتواند مشکلی را حل کند وجود دارد و این باعث نشاط دانشجو می‌شود.
,
 
,
وی به سایر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: سایر تشکل‌ها نیز فعالیت‌هایی را دارند اما نسبت به بسیج دانشجویی کمتر است.
,
 
,
سنگ‌اندازی دانشگاه بیرجند سر راه تشکل‌های دانشجویی
, سنگ‌اندازی دانشگاه بیرجند سر راه تشکل‌های دانشجویی, سنگ‌اندازی دانشگاه بیرجند سر راه تشکل‌های دانشجویی,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند با اشاره به این‌که اوضاع تشکلی در دانشگاه بیرجند خوب نیست، گفت: تشکلی بوده که در دانشگاه اتاقی داشته اما بعد از مدتی آن را گرفتند و باز دوباره برگردانند؛ تشکلی‌هایی بودند که فعالیت می‌کردند اما سنگ‌اندازی‌های متفاوت در راه فعالیت‌های آن مشاهده می‌شد، می‌شود و احتمالا خواهد شد.
,
 
,
مدبرعزیزی تصریح کرد: ما در طول سال در بسیج دانشجویی درگیر مسائلی مانند بروکراسی‌های اداری می‌شدیم که نه به صلاح و نه در شأن بسیج دانشجویی بود که بخواهد درگیر این‌گونه مسائل شود و نه در شأن دانشگاه و رؤسای دانشگاه که بخواهد درگیر این مسائل شود.
,
 
,
شرایط در دانشگاه بیرجند برای فعالیت تشکل‌ها مهیا نیست/ در دانشگاه بیرجند سیاسی‌کاری وجود دارد
, شرایط در دانشگاه بیرجند برای فعالیت تشکل‌ها مهیا نیست/ در دانشگاه بیرجند سیاسی‌کاری وجود دارد, شرایط در دانشگاه بیرجند برای فعالیت تشکل‌ها مهیا نیست/ در دانشگاه بیرجند سیاسی‌کاری وجود دارد,
 
,
وی با اشاره به این‌که متأسفانه شرایط در دانشگاه بیرجند برای فعالیت تشکل‌ها مهیا نیست، افزود: این‌که شرایط تشکل‌ها خوب نیست یک مقداری از آن به خود تشکل‌ها برمی‌گردد و نمی‌توان گفت دانشجویان به خوبی فعال هستند اما مقدار بیشتری از آن برای همین بچه‌هایی که فعال هستند به دانشگاه برمی‌گردد.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: ما در بسیج دانشجویی یک شورای حدود ۱۲ نفره در حوزه بسیج و 5 پایگاه متشکل از برادران و خواهران داریم؛ برای بسیج دانشجویی این مسئله و معضل مطرح بود که به عنوان مثال ما درگیر قعطی تلفن بسیج دانشجویی به مدت هشت ماه یا درگیر مسئله اینترنت بودیم که قطع شد یا بهتر است بگوییم قطع کردند.
,
 
,
مدبرعزیزی تصریح کرد: پیگیری‌های متفاوتی برای وصل تلفن انجام دادیم و بارها به مخابرات رفتیم و همچنین قبض را به دانشگاه بردیم؛ سرانجام پشت پرده این قضیه این بود که نمی‌خواستند تلفن را وصل کنند و مسئله تلفن بهانه بود و گفتند "شما باید از مکان خودتان بلند شوید" و بیشتر قصد اذیت‌کردن و گرفتن انرژی را داشتند و این مورد یکی از چندین موردی بود که ما در دانشگاه با آن مواجه بودیم.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که در دانشگاه بیرجند سیاسی‌کاری وجود دارد، افزود: بعضی از مسئولان دانشگاه‌ دچار این موضوع شده‌اند و ترکش‌های آن به تشکل‌ها برخورد می‌کند.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی مستقل و دیگر تشکل‌ها نیز با این‌گونه مسائل دست‌وپنجه نرم می‌کردند و شاید بیشتر از ما چراکه ما با عنوان بسیج دانشجویی حرف برای گفتن داشتیم و با بیان‌های گوناگون با مسئولان دانشگاه صحبت می‌کردیم اما به نتیجه نمی‌رسیدیم.
,
 
,
مدبرعزیزی خاطرنشان کرد: زمانی که یک تشکل در دانشگاه با اهداف متفاوت از اهداف دانشگاه وجود داشته باشد مسلماً برای کم‌کردن توان و انرژی آن تشکل از سوی دانشگاه یک سری تمهیدات چه از لحاظ برنامه و امکانات و چه از لحاظ بودجه‌ای چیده می‌شود تا انرژی و توان مجموعه گرفته شود و به سرمنزل مقصود خودش نرسد.
,
 
,
وی افزود: ما علی‌رغم مشکلات موجود احترام خاصی برای مسئولان دانشگاه قائل بودیم اما از مشکلات بودجه‌ای، امکاناتی، تبعیض قائل‌شدن‌های معنادار گرفته تا بروکراسی های اداری و امضاگرفتن از ریاست دانشگاه و معاونین مواجه بودیم.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: زمانی که در مورد ما که به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی در دانشگاه هستیم، سنگ‌اندازی وجود داشت مسلما برای بقیه تشکل‌ها نیز با شدت و ضعف متفاوت وجود داشته است.
, زمانی که در مورد ما که به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی در دانشگاه هستیم، سنگ‌اندازی وجود داشت مسلما برای بقیه تشکل‌ها نیز با شدت و ضعف متفاوت وجود داشته است.,
 
,
مشکل دانشگاه ‌بیرجند رعایت‌نکردن قانون است
, مشکل دانشگاه ‌بیرجند رعایت‌نکردن قانون است, مشکل دانشگاه ‌بیرجند رعایت‌نکردن قانون است,
 
,
مدبرعزیزی با بیان این‌که ما در خصوص رعایت قانون در دانشگاه مشکل داشتیم، خاطرنشان کرد: در دیدار دانشجویان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح کردیم که مشکل دانشگاه ‌بیرجند رعایت‌نکردن قانون است که اگر رعایت شود بسیاری از مشکلات انجمن‌ها تشکل‌ها و کانون‌ها حل می‌شود.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که مسئولان آن‌طور که دلشان می‌خواهد برخورد می‌کنند، افزود: ما بارها می‌نشستیم با مسئولان دانشگاه صحبت می‌کردیم، قانون می‌آوردیم اما آن‌طور که می‌خواستند قانون را تفسیر می‌کردند.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند به موضوع موسیقی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: مانند ویدئویی که از دانشگاه بزرگمهر قاین منتشر و دردسرساز شد، اگر می‌خواست ویدئویی از دانشگاه بیرجند پخش شود شاید تعدادش در جشن‌های متمادی به بالای 20 مورد می‌رسید و شدت ابتذال آن نیز بسیار بیشتر از آن‌چه که در ویدیوی دانشگاه بزرگمهر قاین پخش شده بود، بوده است.
, مانند ویدئویی که از دانشگاه بزرگمهر قاین منتشر و دردسرساز شد، اگر می‌خواست ویدئویی از دانشگاه بیرجند پخش شود شاید تعدادش در جشن‌های متمادی به بالای 20 مورد می‌رسید و شدت ابتذال آن نیز بسیار بیشتر از آن‌چه که در ویدیوی دانشگاه بزرگمهر قاین پخش شده بود، بوده است.,
 
,
مدبرعزیزی گفت: من به آقای خامسان رئیس دانشگاه بیرجند و آقای قادری معاون فرهنگی دانشگاه که متولی امر جشن‌ها در دانشگاه بودند نامه ارسال کردم مبنی بر این‌که برگزاری کنسرت در دانشگاه ممنوع است حالا این که یک جشنی بگیریم و یک خواننده‌ای را دعوت کنیم و در قالب جشن، یک کنسرتی را اجرا کنند، این دور زدن قانون است.
, جشنی بگیریم و یک خواننده‌ای را دعوت کنیم و در قالب جشن، یک کنسرتی را اجرا کنند، این دور زدن قانون است.,
 
,
وی افزود: برنامه موسیقی در صورتی باید داشته باشیم که قانون رعایت شود اما رعایت نمی‌شد.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: در ماده یک آیین‌نامه موسیقیایی گفته شده کار اصلی دانشگاه تولید علم است و کار موسیقی جزو اولویت دانشگاه حساب نمی‌شود اما جشن‌های متفاوتی داشتیم که به بهانه این جشن‌ها موسیقی‌های بسیار متفاوتی اجرا می‌شد.
,
 
,
آیین‌نامه موسیقیایی در برگزاری جشن‌ها رعایت نمی‌شد
, آیین‌نامه موسیقیایی در برگزاری جشن‌ها رعایت نمی‌شد, آیین‌نامه موسیقیایی در برگزاری جشن‌ها رعایت نمی‌شد,
 
,
مدبرعزیزی تصریح کرد: ماده ۲ آیین‌نامه موسیقیایی می‌گوید اگر موسیقی می‌خواهد در دانشگاه برگزار شود باید تقویت‌کننده هویت ملی باشد، خواننده یا هنرمندان موجه بوده و هیجانات کاذب نداشته باشد و این در صورتی است که بندهای این ماده به شدت رعایت نمی‌شود و فضای بسیار احساسی در جشن ایجاد می‌شد به قدری که افراد از خودشان بی‌خود می‌شدند.
,
 
,
وی افزود: در این جشن‌ها مشاهده می‌شد مجری در وسط برنامه برای این‌که خودش را از زیر بار مسئولیت کنار بکشد، خطاب به رؤسای دانشگاه در جلسه می‌گفت "دکتر دست ما چقدر باز است" که می‌گفتند "دست شما امشب باز است" و بعد از آن آهنگ نامناسب می‌آورد؛ آهنگ‌های بسیار اسفباری که اگر این آهنگ‌ها را برای هر فردی بگذارید و بگویید این موسیقی در محیط دانشگاه اجرا شده است، برای او جای سوال خواهد بود که چرا این‌گونه اقدامی انجام شده است.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند با بیان این‌که در آیین‌نامه موسیقیایی آمده شورای فرهنگی دانشگاه باید در مورد موسیقی که قرار است پخش شود نظر دهد، گفت: این موضوع را در شورای فرهنگی مطرح کردم و جوابی که به من در حضور سایر اعضای شورا دادند این بود که ما وقت شورای فرهنگی را مهم‌تر از این می‌دانیم که بخواهیم در خصوص این مسائل بگیریم.
, شورای فرهنگی دانشگاه,
 
,
مدبرعزیزی تصریح کرد: می‌دانیم شورای فرهنگی جلسات آن بازخوردی نداشت و مسائل پیش پا افتاده در آن بحث می‌شد اما مسائلی که نیاز به بحث بود مطرح نمی‌شد.
, مسائلی که نیاز به بحث بود مطرح نمی‌شد.,
 
,
وی به جشن ورودی‌های دانشگاه که در قالب جشن میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) یا جشن ‌های متفاوت مانند روز مهندس، شب یلدا و میلاد ائمه(ع) اشاره کرد و افزود: متأسفانه جشن میلاد ائمه(ع) را طوری برنامه‌ریزی و اجرا می‌کردند که در شأن ائمه(ع) نبود و جشن را به سمتی می‌بردند که اگر خود ائمه(ع) در آن حضور داشتند، حتما جشن را ترک می‌کردند.
,
 
,
دانشگاه بیرجند در موضوع برگزاری جشن دنبال سلیقه‌سازی بود و سلیقه‌سازی کرد
, دانشگاه بیرجند در موضوع برگزاری جشن دنبال سلیقه‌سازی بود و سلیقه‌سازی کرد, دانشگاه بیرجند در موضوع برگزاری جشن دنبال سلیقه‌سازی بود و سلیقه‌سازی کرد,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: من احساس کردم دانشگاه بیرجند در موضوع برگزاری جشن دنبال سلیقه‌سازی بود و سلیقه‌سازی کرد و موضوع را به سمتی ببرد که با سلیقه خاصی که انتظار دارد، انجام شود.
,
 
,
مدبرعزیزی تصریح کرد: جلسه اخیر در خصوص موسیقی که خبر آن در رسانه‌ها منتشر شد به معرفی موسیقی می‌پرداخت و سازی را معرفی کردند و مانند تمام جشن‌هایی که در دانشگاه برگزار می‌شود ایراداتی داشت اما دغدغه ما دانشجویان در مسائل مختلف رعایت قانون است.
,
 
,
وی افزود: نشاط و فعال‌بودن دانشجو به این است که دانشجو بتواند حرف بزند، طرح بدهد، ایده بدهد و دانشگاه با صنعت ارتباط داشته باشد و در راستای این ارتباط ذهنش مدام درگیر باشد تا بتواند مشکلات جامعه را از راه‌های علمی حل کند.
, نشاط و فعال‌بودن دانشجو به این است که دانشجو بتواند حرف بزند، طرح بدهد، ایده بدهد و دانشگاه با صنعت ارتباط داشته باشد و در راستای این ارتباط ذهنش مدام درگیر باشد تا بتواند مشکلات جامعه را از راه‌های علمی حل کند.,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: مطالبه بزرگان از دانشگاه این است که دانشجو بتواند مشکلی را از کشور حل کند و این باعث می‌شود که ذهن دانشجو فعال و مغزش پویا و استعدادهایش شکوفا شود.
,
 
,
مدبرعزیزی یادآور شد: تفکری که اکنون در جامعه وجود دارد و القا می‌کند که نشاط به این معنا است که آهنگ اسفبار پخش شود و دانشجو هر کار دلش خواست بکند.
,
 
,
وی افزود: در خصوص مشکلات موجود در تشکل‌ها یکسری مشکلات امکاناتی یا بودجه‌ای و مسائل مختلف وجود دارد و ریاست دانشگاه می‌بیند تشکل دچار مشکل است که باید این مسائل را حل کند.
,
 
,
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: امیدوارم بتوانیم به سرمنزل مقصودی که حضرت امام خمینی(ره) از دانشگاه انتظار داشتند که از دانشگاه سرنوشت یک ملت مشخص می‌شود، برسیم و با تأثیرگذاری قشر دانشجو در مسائل و مطالبات کشوری، استانی و مردمی گام بزرگی را در جهت پیشرفت و اعتلای کشور برداریم.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه