اخبار داغ

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:

پتانسیل فرآوری صمغ باریجه در استان سمنان وجود دارد/ درآمد صادرات گیاهان دارویی بیشتر از درآمد صادرات نفت

پتانسیل فرآوری صمغ باریجه در استان سمنان وجود دارد/ درآمد صادرات گیاهان دارویی بیشتر از درآمد صادرات نفت
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تاکید بر درآمد زا بودن گیاه دارویی باریجه، گفت: پتانسیل فرآوری صمغ باریجه در استان سمنان وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به اینکه 130 گونه گیاه دارویی در استان سمنان وجود دارد، گفت: باریجه مهمترین نوع گیاه دارویی در استان است که علاوه بر اینکه بهترین کیفیت باریجه را در کشور دارد رتبه اول کشت را نیز دارا می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با بیان اینکه کشت و احیای باریجه در استان سمنان از سال 95 شروع شد و 5 هکتار از مراتع استان زیر کشت این گیاه رفت، تصریح کرد: در سال 96 نیز 5 هکتار دیگر از مراتع استان را زیر کشت باریجه قرار دادیم.

,

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان، خاستگاه اصلی رویشگاه باریجه در سطح استان را شهرستان آرادان دانست و افزود: در سال 95 و 96 سطح رویشگاهی که در استان شناسایی کردیم 36 هزار و 950 هکتار بود که از این میزان سطح 10 هزارهکتار را زیر کشت باریجه بردیم.

,

وی بیان کرد: سال 97 به کشت باریجه اقدام نکردیم و 4 گونه دیگر گیاه دارویی شامل وَشَق، آنغوزه، گل گاو زبان و بادام کوهی را زیر کشت 5 هزار هکتار از مراتع استان قرار دادیم.

,

ولیئی به ظرفیت کشت بیشتر باریجه اشاره کرد و ادامه داد: مراتع ظرفیت کشت بیشتر باریجه را دارند ولی بازاریابی برای کشت بیشتر این محصول وجود ندارد.

,

وی سن بهره برداری از گیاه باریجه را 4 سال پس از کشت و طول عمر آن را نیز 8 الی 12 سال عنوان کرد و گفت: فصل کشت گیاهان دارویی پاییز و قبل از شروع بارندگی ها و به صورت کپه کاری انجام می شود و فصل بهره برداری از باریجه نیز تابستان است.

,

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه باریجه را نمی توان در مزرعه کشت کرد و باید در ارتفاع باشد، افزود: این گیاه در ارتفاع بیش از 1800 متر رشد می کند و تا ارتفاع 3 هزار متر هم رشد باریجه را می توان مشاهده کرد.

,

ولیئی با اشاره به اینکه بهره برداری از گیاهان دارویی و باریجه را به دامدارانی که در مرتع حضور دارند واگذار کردیم و بر کار آنها نیز نظارت می کنیم، تصریح کرد: بهره برداران تعهد احیا دارند و دو برابر مرتعی که بهره برداری می کنند را باید احیا کنند.

,

وی از برنامه امسال این اداره برای درآمدزایی بهتر دامداران از بهره برداری گیاه باریجه خبر داد و اضافه کرد: در سال 95 دامداری داشتیم که با بهره برداری باریجه حدود 200 میلیون تومان درآمد داشت و به این وسیله کارآفرینی و اشتغال زیادی ایجاد کرد که البته دامداران بسیاری نیز هستند که در این زمینه درآمد خوبی داشته اند و استقبال خوبی برای بهره برداری کرده اند.

,

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با تاکید بر اینکه کشت و بهره برداری باریجه درآمد زیادی دارد، اظهار کرد: در طرح پیش بینی شده برداشت باریجه در سال اول هر خانوار 57 میلیون تومان درآمد دارند که با سه نوبت برداشت در سال های بعد، حدود یک میلیارد و 778 میلیون تومان درآمدزایی می شود.

,

ولیئی با بیان اینکه در حال حاضر صمغ باریجه به صورت خام فروشی صادر می شود، گفت: فرانسه و آلمان مشتری پروپاقرص باریجه هستند صمغ خام را از ما خریداری می کنند و فرآوری انجام می دهند، سپس محصولات مختلفی تولید کرده و بعد با هزینه گزافی به ما می فروشند.

,

وی با اشاره به اینکه دنبال آن هستیم فرآوری اولیه این محصول در ایران انجام شود، تصریح کرد: در ستادی که در استان تشکیل شد تصمیم گرفتیم روی فرآوری باریجه کار کنیم و بر همین اساس روی فرآوری و بازاریابی آن دارد مطالعه می شود تا بتوانیم تولید کننده صنایع تولیدی از باریجه باشیم.

,

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با تاکید بر اینکه در این استان 130 گونه گیاه دارویی و در کشور نیز 8 هزار گونه گیاه دارویی وجود دارد، افزود: در کشور ایران و استان سمنان این پتانسیل وجود دارد که درآمد صادرات گیاهان دارویی از صادرات نفت بیشتر باشد ولی باید به آن پرداخته شود و نیاز به برنامه ریزی دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه