اخبار داغ

افزایش ۳۰ درصدی برداشت پیله کرم ابریشم در رازوجرگلان/ توتستان کلاته ابریشم نمونه کشوری شد

افزایش ۳۰ درصدی برداشت پیله کرم ابریشم در رازوجرگلان/ توتستان کلاته ابریشم نمونه کشوری شد
مدیر جهاد کشاورزی رازوجرگلان از افزایش ۳۰ درصدی برداشت پیله کرم ابریشم و انتخاب طرح توتستان کلاته ابریشم به عنوان نمونه کشوری خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الله وردی خادمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رازوجرگلان در گفت و گو با عصراترک  با بیان اینکه تاکنون در این شهرستان ۷۰ درصد پیله کرم ابریشم برداشت شده است،گفت: تاکنون ۴۵ تن پیله ابریشم برداشت شد که نسبت به سال گذشته که ۴۲ تن بود، افزایش ۳۰ درصدی را نشان می دهد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

وی گفت: امسال یک هزار و ۶۳۵ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران شهرستان توزیع شد که از یک هزار و ۱۵۷ جعبه برداشت پیله داشته ایم .

,

خادمی هوای مناسب، رشد خوب برگ های توت، رعایت نکات نوغانداری، برگزاری کلاس های آموزشی و همچنین پرورش کرم ابریشم در مجتمع پرورش کرم ابریشم روستاهای بهار و کلاته ابریشم را دلیل افزایش برداشت پیله در این شهرستان عنوان کرد .

,

وی گفت: امسال قیمت هر کیلوگرم پیله بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان به فروش رسیده است.

,

خادمی همچنین درباره نمونه انتخاب شدن طرح توتستان روستای کلاته ابریشم به عنوان نمونه ملی نیز گفت: طرح توتستان روستای کلاته ابریشم که به صورت یک جا کشتی در ۱۳ هکتار به صورت متراکم در سال ۹۴ انجام شده است امسال برداشت و ۲۰ جعبه در مجتمع موجود در این روستای و روستای بهار پرورش داده و ۸۰۰ کیلوگرم پیله برداشت شد که از سوی دفتر ریاست جمهوری به عنوان نمونه کشوری انتخاب شد .

,

وی اضافه کرد: چند هفته قبل رئیس کل نوغانداری کشور سفری به این شهرستان داشت که از این توتستان نیز بازدید کرد .

,

این مسئول ادامه داد: این توتستان توان پرورش صد جعبه کرم ابریشم را دارد  که امسال بخشی از برگ های توت به رایگان در اختیار نوغانداران جرگلانی قرار گرفت.

,

وی افزود: همچنین امسال مجتمع نوغانداری و دستگاه پیله خشک کن نیز در روستای بهار شروع به کار کرده است که مردم جهت خشک کردن پیله ها می توانند به شرکت تعاونی در این روستا  مراجعه نمایند .

,

گفتنی است شهرستان رازوجرگلان دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت و ۹۵۰ نوغاندار است که این شهرستان هر ساله رکورد تولید پیله را در استان دارند و جزوه پنج شهرستان برتر کشوری در تولید پیله کرم ابریشم است .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه