اخبار داغ

دلیل قطعی و افت فشار آب در زاهدان چیست؟

دلیل قطعی و افت فشار آب در زاهدان چیست؟
همه ساله با فرارسیدن ماه های گرم سال، شاهد افت فشار و قطعی مکرر آب در شهر زاهدان هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، اگرچه معضل قطعی آب همه ساله با فرارسیدن فصول گرم سال و بالا رفتن میزان مصرف مشترکین گریبان گیر مردم اکثر شهرهای سیستان بلوچستان به ویژه شهروندان زاهدانی می شود، اما امسال بروز این مشکل در روزهای گرم ماه مبارک رمضان سبب نارضایتی ساکنان مرکز استان شده است.

از طرفی، افت محسوس فشار، داد آپارتمان نشین های زاهدانی را هم در آورده؛ آنها می گویند علاوه بر ساعات قطعی، در زمان هایی که فشار آب کم باشد هم امکان استفاده از آن را ندارند.

نصرت نارویی، یکی از ساکنان آپارتمانی در محدوده چهارراه پهلوانی زاهدان به خبرنگار ما می گوید: تنها واحدهایی که پمپ آب دارند در ساعات افت فشار می توانند از آب استفاده کنند؛ حتی در هفته های اخیر روزهایی داشتیم که از صبح تا غروب آن روز آب قطع بوده.

وی ادامه داد: تحمل این شرایط در روزهای گرم ماه مبارک رمضان آن هم در ساعات نزدیک به اذان و افطار واقعا عذاب آور است.

حسین پور، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب زاهدان در گفتگو با عصرهامون، گفت: زاهدان دو شبکه توزیع آب دارد، یکی آب شور و دیگری آب شیرین؛ در بحث آب شور مشکلی خاصی وجود ندارد اما در خصوص آب شیرین در روزهای اخیر با مشکلاتی مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه منابع اصلی تامین آب زاهدان، چاه نیمه زابل و چاه های اطراف این شهر است که آب پس از استخراج توسط شیرین کن ها تصویه و به شبکه تزریق می شود اظهار کرد: توان حداکثری تولید آب شیرین برای زاهدان حدود هزار و 300 لیتر در ثانیه است که با توجه به شمار مشترکان و گستردگی شهر، در زمان پیک مصرف حدود 400 لیتر در ثانیه کمبود داریم.

وی ادامه داد: این تفاوت در میزان تولید و مصرف علاوه بر اینکه می تواند سبب ایجاد تنش در پی یک اختلال کوچک شود، مدیریت را نیز در زمان پیک به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان بسیار سخت می کند.

وی با اشاره به وابستگی محسوس آب شیرین زاهدان به خط انتقال چاه نیمه زابل تصریح کرد: این خط انتقال نیز شرایط خاص خود را دارد؛ گرمای هوا، نوسان و قطعی برق و ... گاهی مشکلاتی ایجاد می کند که باعث می شود تا بلافاصله کمبود تولید خود را بروز دهد.

حسین پور مساله قطعی آب در سطح شهر زاهدان را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: همتی که ما داریم این است که این آب به طور یکسان در سطح مناطق مختلف توزیع شود و بروز قطعی تنها برای یک منطقه اتفاق نیفتد.

مدیر بهره شرکت آب و فاضلاب زاهدان در پاسخ به راهکارهای اندیشده شده جهت رفع این مشکل در آینده افزود: طرح آبرسانی به زاهدان اگر به حالت نهایی خود برسد افزایش ظرفیت آب شیرین کن و مهم تر از آن خط دوم انتقال آب چاه نیمه را داریم و مادامی که این خط نرسد با این مشکل در زاهدان روبرو خواهیم بود.

وی در پایان اذعان داشت: شهروندان می توانند با مدیریت مصرف، صرفه جویی و ذخیره سازی برای ساعات پیک و تنش کمک شایانی برای تداوم جریان و جلوگیری از بروز قطعی داشته باشند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
, خبرنگار ما,
,
,
,
, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه