اخبار داغ

کارشناس مذهبی:

ماه رمضان به منزله خودسازی و تصفیه روح است / روزه داران سطح روزه خود را بالا ببرند

ماه رمضان به منزله خودسازی و تصفیه روح است / روزه داران سطح روزه خود را بالا ببرند
کارشناس مذهبی گفت: روزه، روزه‏‎داران واقعی در واقع مرتبه بالایی است که در آن تمام اعضاء و جوارح انسان روزه است و باید بتوانیم در این ماه خودسازی و تصفیه روح داشته باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ حجت الاسلام مهدی رنجبران کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار سپاس، ماه رمضان در آیات را به عنوان سیدالشهور یعنی سید، سرور، سالار و آقای تمام ماه های خداوند متعال عنوان کرد وگفت: ماه رمضان، ماه رحمت  است زیرا درب‌های رحمت الهی باز و شیطان به غل و زنجیر کشیده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

این کارشناس مذهبی ماه رمضان را ماه مغفرت و بخشش الهی دانست که انسان با یک توبه می تواند خود را به مسیر بندگی رسانده و به حضرت حق نزدیکتر گردد.

,

وی با اشاره به آیه “دَعَوْتُکُمْ فِیهِ” افزود: در روایات آمده است تمام شما به ماه رمضان دعوت شده اید و معنی آیه یک سفره گسترده الهی و پهن شده در جهان را می رساند که حضرت حق میزبان و میهمانان آن بندگان خدا هستند.

,

این مهمانی ویژه است

, این مهمانی ویژه است,

حجت الاسلام رنجبران خاطر نشان کرد: البته خداوند همه بندگان خود را دعوت کرده و به تعبیری دیگر دعوت نامه‌ای برای همه فرستاده است لذا با این دعوت الهی معلوم می شود این مهمانی وِیژه است و میزبان برای میهمانان تدارکات خاصی در این ماه در نظر گرفته است

,

وی با اشاره به میزبانی خداوند افزود: وقتی میزبان خداوند باشد به جهت عدم بخل وکمبود برای مهمانی خود بهترین برنامه ها را تدارک دیده است لذا در این ماه خداوند حتی خواب بندگان خود را عبادت می‌شمارد و یا در روایتی “أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ” تنفس شخص را در این ماه خود یک عبادت می‌داند و یا به عنوان مثال خواندن یک آیه قران در ماه مبارک رمضان برابر با ختم کل قرآن در ماه های دیگر می داند.

,

دعای روزه داران به اجابت می رسد

, دعای روزه داران به اجابت می رسد,

حجت الاسلام رنجبران خاطر نشان کرد: اینها همه نشانه‌ای از میزبانی خداوند است که در این ماه برای بندگان خود همه چیز را بر زمین زده است چنانکه فرموده است “دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ” اگر کسی در ماه مبارک رمضان دعا کند سرعت اجابت بخشی از طرف خداوند با توجه به حکمت آن بیشتر می گردد.

,

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه ماه رمضان به منزله ماه خودسازی و تصفیه روح است افزود: خداوند همه اسباب کار را در این ماه برای پالایش روح و روان از آلودگی های گناه فراهم کرده است و با لطف و رحمت مخصوص خویش، همه درها و راه‌ها در راستای تذهیب نفس و صفای باطن وتکامل معنوی گشوده است.

,

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوبی برای انسان‌هاست تا در کنار این سفره بزرگ و متنوع رحمت الهی نشسته و با انواع غذاهای روحی، روح و روان خود را تقویت کنند.

,

حجت الاسلام رنجبران در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت ماه مبارک رمضان در حدیثی از پیامبر دانست و گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند “به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده است که به امت هیچ پیغمبری پیش از من داده نشده است.”

,

هرکس که خدا به او نظر کند، عذاب نمی بیند

, هرکس که خدا به او نظر کند، عذاب نمی بیند,

وی نخستین رحمت را در شب اول دانست و اذعان داشت: هر گاه شب اول ماه رمضان فرا رسد، خداوند به سوی بندگان نظر میکند وکسی که خدا به او نظر کرده است، هرگز او را عذاب نمی کنند.

,

این کارشناس مذهبی دومین و سومین رحمت را به ترتیب اینطور برشمرد و گفت: بوی بد دهان بندگان به هنگام غروب در نزد خدا خوشبو تر از مشک است و ملائکه برای ایشان در شب و روز استغفار میکنند.

,

حجت الاسلام رنجبران به چهارمین فرمایش پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: خداوند بلند مرتبه، به بهشت خویش امر می کند برای بندگان استغفار نموده، خود را برای آنان تزئین کن؛ پس چه نزدیک است که سختی ها دنیا آنها را در خود فرو برد و به سوی بهشت و کرامت من بروند.

,

وی پنجمین فرمایش پیامبر(ص) را اینطور دانست که هرگاه شب آخر فرا رسد، خداوند همه آنان را می‌آمرزد.

,

روزه‎داران، سطح روزه خود را بالا ببرند

, روزه‎داران، سطح روزه خود را بالا ببرند,

این کارشناس مذهبی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وظایف میهمانان الهی در این ماه چیست و چگونه می‌توان از این سفره گسترده و متنوع الهی بهرمند گردید افزود: در دعای اول ماه مبارک رمضان آمده است ” اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ” یعنی مهمانان الهی و روزه داران عزیزمن اگر می‌خواهید از این میزبانی بهرمند شوید، باید سطح روزه خود را بالا آورده و صرفا به نخوردن آب و غذا اکتفاء نکنید، بلکه روزه خود را تبدیل به روزه واقعی گردانید.

,

حجت الاسلام رنجبران ادامه داد: روزه، روزه داران واقعی در واقع مرتبه بالای از روزه است که در آن تمام اعضاء و جوارح انسان روزه می باشد.

,

وی به حدیثی از امام صادق اشاره کرد وگفت: آن امام می فرمایند” إِذَا صُمْتَ فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُکَ وَ عَدَّدَ أَشْیَاءَ غَیْرَ هَذَا وَ قَالَ لَا یَکُونُ یَوْمُ صَوْمِکَ کَیَوْمِ فِطْرِک‏ ” وقتی روزه میگیری، باید گوش تو هم روزه باشد، جسمت هم روزه باشد، پوستت هم باید روزه باشد، موی سرت هم باید روزه باشد.

,

این کارشناس مذهبی در پایان شرط استفاده از این میزبانی خداوند متعال بالا آوردن سطح روزه و نزدیکی به روزه، روزه داران واقعی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه