اخبار داغ

در سوگ جانان؛

اشک و بغض مردم کردستان در روز رحلت امام خمینی (ره) دشمنان را ناامید کرد

اشک و بغض مردم کردستان در روز رحلت امام خمینی (ره) دشمنان را ناامید کرد
من یادم هست، صبح زود که خبر را آقای حیاتی در تلویزیون اعلام کرد، آمدم بیرون به‌شدت تعجب کردم، خیابان‌های سطح شهر سنندج یک‌دست تعطیل بود. اولین کسی را که در خیابان دیدم یکی از همکارانم بود، همدیگر را بغل کردیم و کلی گریه کردیم...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، شاید مردم ایران در طول حیات سیاسی خود ، روزی غمبارتر و تلخ تر از 14 خرداد 1368 ه.ش را تجربه نکرده باشد. روزی که امام خمینی (ره) رهبر بزرگ و دوراندیش خود و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را از دست داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,

 شخصیتی برجسته که تأثیری عمیق و سرنوشت ساز بر تاریخ کشور کهن ایران گذاشت و همزمان ارادۀ مردم و آیین آنها یعنی اسلام را در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران ، متجلی کرد.

,

 

,


 ولی حضرت امام تنها به عنوان یک سیاستمدار برای ملت ایران و همه مسلمانان مطرح نبود، بلکه ایشان یک عالم بزرگ دینی ، رهبری مردمی و ساده زیست و مظهر مبارزه با ظلم و بی عدالتی به شمار می رفت. از همین روست که با وجود گذشت 30 سال از ارتحال امام خمینی (ره) ، یاد وی همچنان در دلها زنده و رهنمودهایش راهگشاست.

,
,

 

,

عزاداری پرسوز و تشییع جنازۀ باشکوه و بی نظیر مردم برای امام خمینی (ره(نیز در واقع قدردانی آنها از رهبری بود که همه چیز خود را وقف مردم کرده بود و از صمیم قلب به آنها علاقه و اطمینان داشت. این رابطه عمیق و عاطفی میان مردم و آن مصلح دلسوز باعث شده که پس از 30 سال هنوز اندیشه های مترقی و انقلابی امام ، نه تنها در ایران ، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز در میان مردم رو به گسترش باشد.

,

 

,

مردم کردستان با ارادت خاصی که نسبت به رهبر انقلاب دارند معتقدنn انقلاب امام، کرامت‌های انسانی را در جامعه دوباره احیا کرد و میگیند که گرامیداشت سالگرد امام، تجلیل از آرمان‌های امام است، زیرا امام خمینی(ره) با انقلاب خود اسلام را از بن‌بست نجات داد.

,


مردم کردستان با بزرگداشت یاد و خاطره امام راحل میخواهند که نسل جوان امروزی و نسل‌های آینده را با افکار، اندیشه‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌های امام خمینی(ره) آشنا کنند .

,
,

 

,

, ,

 

,

اشک و بغض مردم کردستان در روز رحلت امام خمینی (ره)

, اشک و بغض مردم کردستان در روز رحلت امام خمینی (ره) , اشک و بغض مردم کردستان در روز رحلت امام خمینی (ره) ,

 

,

سلیمان الله‌مرادی خبرنگار اهل سنت صداوسیمای کردستان بود که 16 خرداد  1368یعنی روز تشییع پیکر امام خمینی(ره) را پوشش خبری داده ، وی از حال و هوای مردم کردستان در آن روز برایمان می گوید:

,

 

,

آن موقع خبرنگار صدا و سیما بودم،  آمدیم سر کار و قرار شد از حال و هوای شهر گزارش تهیه کنیم. سطح شهر به‌شدت خلوت بود. آن موقع روز تا به حال شهر این‌قدر خلوت نشده بود. تک و توکی که از مغازه‌ها باز شده بود رفتیم برای مصاحبه کردن. این نکته را باید بگویم که شرایط آن زمان کردستان به‌گونه‌ای بود که مردم تمایلی برای مصاحبه با تلویزیون نداشتند اما به‌عکس در آن زمان، به‌خاطر دارم از 40 الی 50 نفری که مصاحبه کردیم نصف جمعیت وسط مصاحبه بغض و شروع به گریه می‌کردند. وقتی به سازمان برای تدوین آمدیم همه عوامل که عمدتاً افراد بومی استان کردستان بودند جمع شده بودند و حرف‌های مردم را نگاه می‌کردند و از این حرف‌ها تعجب کرده بودند.

,

 

,

مراسم ختمی در مسجد جامع شهر سنندج برگزار شد که یکی از شلوغ‌ترین اجتماعات تا آن روز بود. شخصیت‌های برجسته و جریان‌هایی که تا آن روز ارتباطی با حاکمیت نداشتند در مراسم حضور داشتند، حتی آنهایی که حضور نداشتند، پیام‌های صوتی برای مردم فرستادند و این مصیبت را تسلیت گفتند.

,

 

,

یعنی اتفاقات جوری رقم خورد که رحلت امام باعث همبستگی و همدلی بین توده‌های مردم کردستان و حاکمیت شد، همان چیزی که شاید دشمنان به‌عکسش را تصور می‌کردند. شاید بتوان گفت درصد بسیاری از مردم با رحلت حضرت امام، عظمت انقلاب را شناختند.

,

 

,

بسیاری از مردم بدون هیچ هماهنگی و نظارت دستگاه‌های حکومتی به‌صورت خودجوش خودشان رفتند تهران برای شرکت در مراسم رحلت امام، یعنی آن چیزی که ما در آن روزها مشاهده می‌کردیم مسائل سیاسی یا جناحی نبود، پیوند قلبی توده‌های مردم اهل سنت کردستان با شخص حضرت امام بود.

,

 

,

تمام این مسائل در شرایطی بود که اینجا کردستان بود و یکی از استان‌های مرزی که هشت سال درگیر جنگ بود، درگیر ناامنی‌های بعد از انقلاب بودند، فرزندانشان شهید شده بودند، بعضی‌ها به‌خاطر تبلیغات جذب گروهک‌ها شده بودند و در این هشت سال واقعاً در سختی زندگی می‌کردند و روز خوشی ندیدند، با وجود همه این مسائل یک چیزی بین مردم و امام پیوند ایجاد کرده بود و این جزء معجزات خداوند بود.

,

 

,

, ,

 

,

اعلام خبر رحلت امام، یکی از بدترین و تلخ ترین خاطرات آن زمان برای همه بود

, اعلام خبر رحلت امام، یکی از بدترین و تلخ ترین خاطرات آن زمان برای همه بود, اعلام خبر رحلت امام، یکی از بدترین و تلخ ترین خاطرات آن زمان برای همه بود,


در ادامه گزارش پای صحبتهای مردی نشستم که سالهای زیادی از روزهای عمرش گذشته بود و سینه ای مالا مال از خاطرات آن روزگاران بود که یکی از آن مناسبت‌های مهم، رحلت امام خمینی بود. کاک احمد میگوید آن روزها همه برای سلامتی رهبر انقلاب مشغول دعا کردن و نظر و نیاز به درگاه خدا بودند اما صبح روزی که خبر رحلت امام در تلویزیون توسط آقای حیاتی اعلام شد شاید یکی از بدترین و تلخترین خاطرات آن زمان برای همه باشد.

,
,

 

,

کاک احمد میگوید؛ آن روز بعد از خبر رحلت امام خیابان‌های سطح شهر سنندج یک‌دست تعطیل بود. اولین کسی را که در خیابان دیدم جمعی از دوستانم بودند که همگی از شدت اندوه این خبر گریه میکردند.

,

 

,

روز رحلت امام خمینی، سنندج یک دست غرق در ماتم و عزا بود

, روز رحلت امام خمینی، سنندج یک دست غرق در ماتم و عزا بود, روز رحلت امام خمینی، سنندج یک دست غرق در ماتم و عزا بود,

 

,

کاک محمود شهروند سنندجی دیگری است که به محض جویا شدن موضوع گزارش ما شروع به صحبت کردن در مورد امام، آن بزرگ مرد تاریخ جهان کرد.

,


کاک محمود میگوید؛ روز رحلت امام خمینی، سنندج یک دست غرق در ماتم و عزا بود بسیاری از دوستان و مردم شهر برای شرکت در مراسم خاک سپاری رهبر کبیر انقلاب راهی تهران شدند یعنی آن چیزی که ما در آن روزها مشاهده می‌کردیم مسائل سیاسی یا جناحی نبود، پیوند قلبی توده‌های مردم اهل سنت کردستان با شخص حضرت امام بود و بسیاری نیز در مراسم ختمی که در مسجد جامع شهر سنندج برگزار شد که یکی از شلوغ‌ترین اجتماعات تا آن روز بود شرکت کردند و برای داغ فراق رهبر عزیز در ماتم نشستند.

,
,

وی میگوید: امام خمینی بزرگ مردی بود که حتی با رحلت خود باعث همبستگی و همدلی بین توده‌های مردم کردستان و حاکمیت شد، همان چیزی که شاید دشمنان بالعکسش را تصور می‌کردند.

,

 

,

, ,

 

,

امام خمینی (ره) منجی قرن و فرستاده ای الهی بودند

, امام خمینی (ره) منجی قرن و فرستاده ای الهی بودند, امام خمینی (ره) منجی قرن و فرستاده ای الهی بودند,

 

,

ماموستا ملا هاشم نوری امروز و در گفتگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به شخصیت امام خمینی (ره) و با تسلیت فرارسیدن سی امین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام، اظهار داشت: خداوند متعال همیشه و در طول تاریخ اولیای الهی را برای هدایت بشر و آگاه سازی جامعه به سوی مردم فرستاده اند که امام خمینی(ره) نیز یکی از اولیای الهی بودند که جامعه بشری را در قرن حاضر هدایت فرمودند.

, کردتودی,

 

,

وی با بیان اینکه امام راحل تنها متعلق به ایران اسلامی نیست افزود: امروز می بینیم که در دیگر کشورهای جهان ملت های آزادی خواه با الگوگیری از ایدئولوژی و مکتب فکری امام خمینی (ره) در برابر حکومت های زورگو و مستکبر می ایستند و از اندیشه و آرمان انقلابی دفاع می کنند و این نشان می دهد که امام راحل منجی قرن و مجدد قرن بوده اند.

,

 

,

امام جمعه اهل سنت قروه با بیان اینکه امام خمینی (ره) به حکومت دیکتاتوری چند هزار ساله شاهنشاهی در ایران خاتمه دادند افزود: حرکت امام راحل در سرنگونی رژیم شاهنشاهی، ایران را از فقر و جهالت و تحقیر خارج نمود و به جامعه عزت بخشید.

,

 

,

وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی مرزهای پیشرفت علم و دانش را پشت سر گذاشته است افزود: امروز ما به برکت انقلاب اسلامی در فهرست برترین کشورهای علمی جهان قرار داریم و کم نظیر ترین پیشرفت ها را در بخش های تکنولوژی، تسلیحاتی، علمی و آموزشی داشته ایم.

,

 

,

ماموستا نوری با تاکید بر اینکه تفکر انقلاب اسلامی تفکری پویا و جهان شمول است افزود: امروز ایادی استکبار از گسترش تفکر انقلاب اسلامی در وحشت هستند و سعی در ممانعت از پیشرفت های ملل اسلامی دارند.

,


,
, ,

 

,

امام راحل مرجع بزرگ دینی وعارف بی نظیر تاریخ است

, امام راحل مرجع بزرگ دینی وعارف بی نظیر تاریخ است, امام راحل مرجع بزرگ دینی وعارف بی نظیر تاریخ است,

 

,

 ماموستا سید عارف عنایتی امام جمعه دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی ضمن گرامیداشت سی امین سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: امام راحل یک مرجع بزرگ دینی، سیاستمدار و عارفی بزرگ بود که  در تاریخ  بی نظیر است.

, کردتودی,

 

,


وی ضمن اشاره به اهمیت ۱۴ خرداد و سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ابراز داشت: گرامیداشت ارتحال امام فرصتی است تا ما بتوانیم بیشتر و بهتر حضرت امام (ره)  و راه ایشان را به نسل جوان کشورمان و مردم دنیا معرفی کنیم.

,
,

 

,

وی با بیان اینکه این نظام مقدس و انقلاب از برکت امام خمینی(ره) و خون شهداء است، افزود: شناخت و حراست از دستاوردهای امام(ره) و وفاداری به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی وظیفه همگانی است.

,


 
ماموستا عنایتی بیان داشت: انقلاب اسلامی هر چه دارد به برکت وجود حضرت امام خمینی(ره) است و حفظ دستاوردها و ارزش‌های انقلاب اسلامی برای همگان ضروری است.
 

,
,
,
,


 وی درادامه گفت: پیروزی انقلاب اسلامی بزرگترین نعمت خداوند به ملت ایران مرهون تلاش ومجاهدتهای امام راحل بود پس باید اندیشه و دیدگاه امام راحل با اتخاذ  راهکار درست و اصولی در جامعه ترویج و نهادینه شود.

,
,

 

,

امام جمعه دهگلان بر ترویج اندیشه و تفکر امام راحل در بین نسل جوان تاکید کرد وگفت: امروز انتقال اندیشه های امام راحل و آرمان های بلند انقلاب اسلامی به نسل جوان و نوجوان کشور بسیار ضروری است  و باید در کلام، رفتار و عملکرد خود به صورت واقعی این اندیشه و تفکر امام راحل را عملی و حفظ  نموده و راه وی را ادامه دهیم.

,


 
وی با بیان اینکه روحانیت و علمای دین تاکنون وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده اند، ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب نیز در هشت سال جنگ تحمیلی، نقش علما و روحانیون در هدایت و رهبری جبهه های نبرد حق علیه باطل، برجسته بوده است.

,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه