اخبار داغ

جوانان بندرلنگه، قربانی رانت خواری/ شهروندان قطب اقتصادی غرب هرمزگان ناتوان در خرید زمین!

جوانان بندرلنگه، قربانی رانت خواری/ شهروندان قطب اقتصادی غرب هرمزگان ناتوان در خرید زمین!
فروش زمین از طریق مزایده، شیوه ای برای رانت خواری در بندر لنگه شده زیرا در حال حاضر که وضعیت معیشت اکثر خانواده های بندر لنگه ای مناسب نبوده زمین های پهناور این شهرستان سهم ثزوتمندان منطقه می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ معضلات اجتماعی اجزای جدای ناپذیر یک جامعه هستند که گاهی اوقات شهرهای کوچک و بزرگ با آن دست و پنجه نرم می کنند، تصرفات غیر قانونی زمین و بعد دیگر آن حاشیه نشینی نمونه ای از معضلات اجتماعی کنونی جامعه به شمار می رودکه به دلیل روند رو به رشد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید شهروندان سیر صعودی پیدا کرده است.
در محله های حاشیه نشین شهرستان بندرلنگه مانند حیدرآباد، بلوچ ، امیر آباد و فاطمیه وسعت تصرفات غیرقانونی زمین افزایش چشم گیری داشته و  باعث بروز مشکلاتی از قبیل عدم ارائه خدمات به شهروندان این محلات را در پی داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,

خانه هایی که با رعایت نکردن هر یک از استاندارد های ساختمان سازی بنا شده اند در هنگام بروز بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله و آتش سوزی آسیب های جبران ناپذیری را متحمل می شوندو از سوی دیگر بعد جمعیتی محلات حاشیه نشین موجبات بروز ناهنجاری های اجتماعی مانند بزهکاری را پدید آورده است.

,

بهره مندی حداقل امکانت حق مسلم همه شهروندان محسوب می شود؛ اما حاشیه نشینی و دور افتاده بودن این محلات از سطح شهر برای ادارات و سازمانهای امنیتی و خدماتی بهانه ای ساخته تا از ارائه خدمات در محلات مذکور خودداری کنند.

,

جوان بندر لنگه ای برای تشکیل خانواده نیازمند حداقل یک سرپناه بوده که این امر در پیچ و خم اداری محو می شود؛ به طوری که اگر شهروندی متقاضی زمین برای ساخت مسکن باشد با مراجعه به ارگانهای مانند شهرداری خود را ناتوان در خرید زمین خواهد دید.

,

شهرداری ها از طریق واگذاری زمین های زیر صد متر به شورای شهر و به مزایده قرار دادن زمین های بالای صدمتر مانع دریافت زمین به جوان متقاضی مسکن می شوند و از سوی دیگر زمین های به مزایده گذاشته شده به تعدادی افراد دارای تملک مالی بسیار زیاد خواهد رسید.

,

جوانان بندرلنگه ای قربانی رانت خواران

, جوانان بندرلنگه ای قربانی رانت خواران,

محسنی، یکی از شهروندان بندرلنگه در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: مدتی است اقدام به خرید زمین در یکی از محلات شهر بندرلنگه کرده ام که فاقد سند مالکیت بوده و برای ثبت آن به شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی مراجعه کردم اما اداره مسکن و شهرسازی اجازه ساختن خانه را در آن قسمت  از شهر را نداد و خانه نیمه کاره را نیز تخریب ساختند.

,

این شهروند بندر لنگه ای افزود: حال این سوال پیش می آید که وقت آن نرسیده اداره مسکن و شهرسازی به جای تخریب خانه های مردم نیازمند مسکن، به وظایف اصلی خود مانند ساخت جاده کمربندی بپردازد تا از مرگ و میر جوانان به علت عدم داشتن جاده کمربندی بکاهد؟

,

محسنی خریداری زمین از طریق مزایده را امری غیرممکن دانست و تصریح کرد: با واگذاری زمین از طریق مزایده از سوی شهرداری و شورای شهر تنها بخشی از مردم که وضعیت مالی مناسبی دارند می توانند از این طریق صاحب زمین و مسکن شوند این در حالی است که اکثر مردم بندرلنگه وضعیت مالی متوسطی دارند و توانایی خرید زمین با قیمت بالا از طریق مزایده را ندارند.

,

وی با تاکید بر اینکه مزایده شیوه ای برای رانت خواری ثروتمندان محسوب می شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر که وضعیت معیشت اکثر خانواده های بندر لنگه ای شرایط خوبی ندارد زمین های مذاکره ای تنها سهم پولداران این شهر می شود.

,

جوان لنگه ای برای خرید قطعه زمینی باید پوتین آهنین به پا کند

, جوان لنگه ای برای خرید قطعه زمینی باید پوتین آهنین به پا کند,

رانت و رانت خوارای موجود در فروش زمین از علل افزایش قیمت زمین در شهرها و همچنین کاهش قدرت خرید مردم و ازدیاد تصرفات غیرقانونی و در پی آن ترویج حاشیه نشینی را به همراه دارد.
سوالی که در این بین مطرح می شود این است که چرا شهرداری ها نمی توانند متولی زمین باشند و زمین ها را به شورای شهر و مزایده واگذار می کنند؟
در حال حاضر جوان متقاضی زمین در شهرستان بندرلنگه برای طی کردن فرآیند خرید زمین و عبور از تمام موانع موجود باید پوتین آهنین به پا کند این در حالی است که به دلیل وسعت بالای شهرستان بندرلنگه ،زمین های پهناور بسیاری در این منطقه موجود است.
وضعیت مالی نامناسب و نداشتن روابط اداری متقاضیان ساخت مسکن را مجبور ساخته تا شبانه اقدام به تصرف و ساخت اراضی موجود کنند اما به دلیل اقدام غیر قانونی، اراضی تصرفی از سوی اداره مسکن و شهر سازی تخریب می گردد.
امید آن است که با اخذ تصمیم های مناسب و تدابیر لازم از سوی نماینده غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و شورای شهر جوانان بندرلنگه ای را در امر خرید زمین و ساخت مسکن یاری رسانند تا از معضل حاشیه نشینی و هنجارهای ناشی از آن کاسته شود.

,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه