اخبار داغ

14 خرداد 68؛

داغی که بر دل مردم قم نشست

داغی که بر دل مردم قم نشست
14 خرداد 68 مردم قم غمگین ترین روز را سپری کردند و شهر چهره ماتم به خود گرفته بود مردم قم سیاه پوش امام سفرکرده‌شان بودند و می‌خواستند خودش را برای وداع آخر به امامشان برسانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   قم فردا،"انتظار فرج از نیمه خرداد کشم" مصرع شعری بود که خیلی ها تا قبل از 14 خرداد 1368 معنای آن را نمی‌دانستند، اما این قطعه شعر پیام تلخی به همراه داشت. روزهای سخت خرداد 68 یادآور تلخ ترین و غم انگیز ترین حادثه برای ملت ایران بود ملتی که با سختی های تمام انقلاب را پشت سر گذاشته و هنوز خستگی جنگ نابرابر هشت سال دفاع مقدس روی شانه هایشان سنگینی می کرد اما همه عشق و امیدشان امام و رهبر مهربانشان بود.

امام عاشق قم و قم عاشق امام بود به جرئت می توان گفت قم و مردم قم پرچم‌دار دفاع از امام خمینی و انقلاب بودند این را قیام خونین 15 خرداد به‌خوبی آشکار می‌سازد  در آن روزهای گرم خرداد 68 مردم قم دست به دعا بودند و از خدا می خواستند که امام و پیشوایشان را از آن‌ها نگیرد اما امام بادلی‌ آرام‌ و قلبی‌ مطمئن‌ و روحی‌ شاد و ضمیری‌ امیدوار به‌ فضل‌ خدا از میان مردم رفت و برای همیشه غمی سنگین بر دل‌ها به‌جای گذاشت.

14 خرداد 68 مردم قم غمگین ترین روز را سپری کردند و شهر چهره ماتم به خود گرفته بود مردم قم سیاه پوش امام سفرکرده‌شان بودند و می‌خواستند خودش را برای وداع آخر به امامشان برسانند قدیمی های قم می گویند رحلت امام داغ بزرگی بود که بر دل مردم قم که ارتباط نزدیک با امام داشتند نشست مردم با هر وسیله که می توانستند خود را به مراسم تشییع امام رساندند تا از دیدار آخر جا نمانند.

هنوز یادگاران امام خمینی در قم خاطر آن پیر سفر کرده را در ذهن جوانانی که هرگز امام را ندیده اند زنده می کند حاج عیسی خمینی خادم با وفای امام خمینی ساکن قم است گاهی جوانان قمی پای خاطرات حاج عیسی از امام می نشینندحاج عیسی همان مردی که  امام خمینی را غسل و کفن کرد روزی که به گفته خودش روح از بدنش جدا شد.

حاج عیسی از آن روزها برایمان می گوید روزی که امام(ره) را غسل و کفن کردم، حال خودم را نمی‌دانستم، پیکر امام(ره) را بردند اما در ازدحام جمعیت کفن بازشده بود، پیکر را بازگرداندند  دوباره بادلی غمگین امام(ره) را کفن کردم، پیکر در میان جمعیت در بهشت زهرا بود، شهدا می‌خواستند امام(ره) پیش آن‌ها بماند حاج احمد آقا به من زنگ زد و گفت پیکر امام (ره) در میان جمعیت است گفتم امام(ره) را همان‌جا دفن کنید،  امام(ره) می‌خواست پیش شهدا باشد  همان‌طور که شهدا عاشق امام(ره) بودند، امام(ره) دیگر برای همیشه از میان ما رفته بود.

داغ رحلت امام خمینی چنان سنگین بود که دشمن شکنجه گر بعثی هم می دانست که چه غمی در دل ها نشسته است جانباز سرافراز قمی محمد شعبان بابایی که بیش از 8سال در اردوگاه های رژیم بعث اسیر بود در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: زمان رحلت امام خمینی یک فرمانده قسی‌القلب و پست مسئول اردوگاه اسرا بود بعد از انتشار خبر رحلت امام خمینی در اردوگاه اسرا این فرمانده بداخلاق دیگر  کاری به اسرا نداشت و حتی اجازه داد برای امام خمینی  مراسم برگزار کنیم او حتی رحلت امام را هم به ارشدهای اردوگاه اسرا تسلیت گفت و گفت شما بهترین رهبر جهان را از دست دادید.

عبدالله رجبی جانباز و آزاده سرافراز قمی که بیش از 8 سال در اردوگاه های بعثی ها اسیر بود گفت: در زمان رحلت امام خمینی من اسیر بودم به یاد دارم  خود بعثی ها هم برای امام خمینی مراسم ختم گرفتند ما تعجب کردیم گفتیم شما که امام خمینی را قبول ندارید،  اما آن‌ها گفتند امام خمینی(ره) برای همه مسلمانان است ایشان 15 سال میهمان عراق بودند به ما گفتند هرچه  برای مراسم عزاداری امام خمینی لازم دارید بگویید برایتان فراهم کنیم ما هم چند کارتون آب‌لیمو، شکر و یخ خواستیم و مأموران بعثی برای امام خمینی(ره) ختم گرفتند و برای عرض تسلیت به آسایشگاه ما که با پتوهای مشکی سیاه‌پوش کرده بودیم می‌آمدند.

هنوز کوچه پس کوچه های محله قدیمی یخچال قاضی قم بوی قدم های امام را می دهد و دیوار های کاه گلی بیت امام خمینی در قم هنوز تصویر حضور امام را در قلب قم به یاد می آورد.


انتهای پیام

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه