اخبار داغ

یادداشت/

«۱۵ خرداد» نقطه عطف انقلابی جهانی

«۱۵ خرداد» نقطه عطف انقلابی جهانی
۱۵ خرداد ۴۲ اما سرآغاز حرکتی اسلامی و از جمله نقاط عطفی است، که نه تنها آغازی محکم و استوار داشته بلکه رهبری مقتدر حکیم و اندیشمند آن قیام را به حرکت اجتماعی و اسلامی تبدیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام؛ نقطه آغاز هر کار و فعالیت و یا هر حرکتی، چه فردی و چه اجتماعی می تواند به عنوان بهترین بخش از آن فعالیت باشد، به خصوص در امور اجتماعی که برای شروع فعالیت باید گروهی از مردم هم فکر و هم اندیشه شوند.
بدون شک در این امور نقش مدیر، مسئول و رهبری فعالیت قابل توجه بوده، ضمن اینکه در کیفیت و طی مسیر آینده آن نیز بسیار موثر است.
تاریخ؛ حرکت های اجتماعی بسیاری را به خود دیده که فاصله نقطه آغاز و پایان آن کوتاه بوده و یا در طول مسیر منحرف شده است.
۱۵ خرداد ۴۲ اما سرآغاز حرکتی اسلامی و از جمله نقاط عطفی است، که نه تنها آغازی محکم و استوار داشته بلکه رهبری مقتدر حکیم و اندیشمند آن قیام را به حرکت اجتماعی و اسلامی تبدیل کرده است.
شناخت زمان، مکان، تشخیص شرایط عمومی و البته شجاعت، آینده نگری و مدیریت منابع از جمله عوامل به ثمر رسیدن هر حرکت اجتماعی است که همه آنها در قیام ۱۵ خرداد وجود داشته است.
از نگاه کارشناسان قیام ۱۵ خرداد به عنوان نقطه عزیمت و سرمنشأ بسیاری از تحولات ایران و بلکه جهان به شمار می آید، به عبارت دیگر این روز ثمره تلاش‌های گذشتگان بوده و خود نیز نقطه عطفی در مبارزات سیاسی_دینی در انقلاب اسلامی می‌باشد.
پس از جریان سازی ضد رژیم و ضد اسرائیلی حضرت امام (ره) در سال ۴۲ و دستور عمال رژیم پهلوی به اجتناب سخنرانان از سخن گفتن در این موارد در ایام محرم آن سال، کلید حرکت مردمی ۱۵ خرداد زده شد.
حضرت امام (ره) در آن زمان با تشخیص درست، مبارزه با استبداد داخلی و استکبار خارجی را به موازات و در کنار هم پیش می بردند و این مهم در کنار استقبال مردمی با تکیه بر خدا، زمینه‌ساز سرنگونی رژیم پهلوی را فراهم آورد.
سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) در بعد از ظهر عاشورا ۱۳ خرداد ۴۲ که مصادف با چهلمین روز از جنایت رژیم و شهادت طلاب در مدرسه فیضیه قم بود، وحشت رژیم را دو چندان کرد و به خیال خود تصمیم به حذف ایشان را گرفت و به همین منظور در نیمه شب ۱۵ خرداد ۴۲ امام (ره) را دستگیر کردند.
مردمی و خودجوش بودن قیام، رهبری منحصر به فرد و بی نظیر امام خمینی (ره)، استبداد ستیزی و استکبار ستیزی همزمان، را می‌توان به عنوان شاخصه های قیام ۱۵ خرداد معرفی کرد.
قیام ۱۵ خرداد در فاصله زمانی کوتاه اتفاق افتاد ولی منشأ تحولات عظیم داخلی و خارجی شد. امام خمینی(ره) در اول شهریور سال ۴۹ می‌فرمایند: ۱۵ خرداد از خاطره‌ها محو نخواهد شد و باید در سالروز آن هر چه بیشتر آن را زنده نگه داشت، ۱۵ خرداد که مصادف با دوازدهم محرم بود، به سند زنده مخالفت شجاعانه ملت ایران در مقابل استبداد عمال اجانب و استعمار چپ و راست بود.(صحیفه نور ۱۳۸۱ _۹۸۸)

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , , مشهدپیام,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه