اخبار داغ

گرامیداشت عید فطر به گونه‎ای متفاوت در بندر خمیر+تصویر

گرامیداشت عید فطر به گونه‎ای متفاوت در بندر خمیر+تصویر
توزیع گوشت، غذاهای نذری و بسیاری از شیرینی های دست ساز درست شده، دید و بازدید و گرفتن عیدی از رسوم های عید سعید فطر مردم شیعه و سنی شهرستان بندر خمیر هرمزگان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ استان هرمزگان که 60 درصد تشیع و 40 درصد از افراد آن را اهل سنت تشکیل می دهند مانند سایر نقاط کشور برای عید سعید فطر آداب و رسوم خاصی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مردمان شهرستان بندر خمیر که اکثر آنها اهل سنت هستند؛ بعد از اقامه نماز عید سعید فطر مردم در محل مساجد ابتدا با رو بوسی و تبریک عید به احوال پرسی می پردازند و سپس بصورت دسته دسته، کودکان، جوانان، نوجوانان، میانسالان و بزرگان به سرکشی تک تک همسایه ها با نیت تکریم، دل جویی، بخشش، گذشت، و تحکیم پیوند دوستی و محبت انجام می شود.

,

 

,

, ,

 

,

دختر بچه ها، دختران جوان و نوجوان همراه مادران و بزرگترهای خود بعلت پهن بودن سفره و پذیرایی از مهمانان در صبح روز عید در منازل از مردم پذیرایی می کنند و در عصر روز عید و روزهای دوم تا سوم عید به سرکشی و عیادت و دید و بازدید عیدانه می پردازند.

,

در شهرستان بندر خمیر تبریک عید، سرکشی از یکدیگر و احوال پرسی شیعه و سنی ندارد و همه به رسم ادب و احترام این صله رحم و سنت حسنه را اجرا و احیا می کنند.

,

خانواده ها در شهرستان بندر خمیر به احترام عید سعید فطر تمام اسباب و لوازم خانه را شستشو، گرد گیری و خانه تکانی می کنند و در کنار آن به خرید لباس هاس نو، خرید شرینی ها، به رسم قدیم و یاد گذشته ها و گذشتگان در شب های منتهی به عید اقدام به درست کردن شیرنی ها دست ساز قدیم می کنند و برای شادی روح گذشتگان فاتح و از خداوند طلب مغفرت و هدایت خویش خواستار می شوند.

,

 

,

, ,

 

,

توزیع گوشت، غذاهای نذری و بسیاری از شیرینی های دست ساز درست شده در کنار جمع شدن کوچک ترها پیش بزرگترهای خانواده و گرفتن عیدی از دیگر رسوم های عید سعید فطر مردم شیعه و سنی شهرستان بندر خمیر است.

,

در میان همه صفات خوب و برحسته مردمان هرمزگان زمین در روز عید سعید فطر همه خانوادها زیارت اهل قبر را فراموش نمی کنند و عده ای از مردم صبح و عده ای دیگر عصر روز عید این سنت قدیمی را با در دست داشتن شیرینی، شربت ، گل و گلاب این آئین قدیم را با خواندن فاتحه ، قرائت قرآن و زیارت نامه اهل قبور گرامی می دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه