اخبار داغ

نگاهی به قیام 15 خرداد سال 42؛

دکترین مقاومت خمینی رمز پیروزی و ماندگاری انقلاب

دکترین مقاومت خمینی رمز پیروزی و ماندگاری انقلاب
رهبر کبیر انقلاب اسلامی از همان آغاز مبارزات بر روی مقاومت و ایستادگی در برابر ستمگران و کشورهای متجاوز به‌خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی تأکید داشتند و همین موضوع منجر به پیروزی انقلاب شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر دیروز در سالگرد ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران در حرم مطهر ایشان یکی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی را قدرت مقاومت آن بر مبنای تفکر امام (ره) دانستند و گفتند: در ادبیات سیاسی بین‌المللی از این موضوع به‌عنوان «مقاومت به شیوه امام خمینی (ره)» یاد می‌شود و برخی سیاستمداران و صاحب‌نظران برجسته غربی نیز در این زمینه مقاله نوشته‌اند و از آن به‌عنوان «دکترین مقاومت خمینی» نام‌برده و تأکید کرده‌اند، این دکترین مقاومت، شاهرگ‌های سیطره غرب و آمریکا را هدف گرفته است.

رهبر معظم انقلاب در حالی به‌خوبی از دکترین مقاومت خمینی سخن به میان می‌آورند که با مروری در تاریخ انقلاب به‌راحتی می‌توان در سخنان امام خمینی ره این مهم را دید.

درواقع رهبر کبیر انقلاب اسلامی از همان آغاز مبارزات بر روی مقاومت و ایستادگی در برابر ستمگران و کشورهای متجاوز به‌خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی تأکید داشتند.

برای درک بهتر این مهم می‌توان به بخش‌هایی از سخنان رهبر کبیر انقلاب در 13 خرداد 1342 اشاره کرد که فرمودند: آقا! من به شما نصیحت می‌کنم؛ ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‌کنم؛ دست‌بردار از این کارها. آقا! اغفال دارند می‌کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند... اگر دیکته می‌دهند دستت و می‌گویند بخوان، در اطرافش فکر کن... نصیحت مرا بشنو... ربط مابین شاه و اسرائیل چیست که سازمان امنیت می‌گوید: از اسرائیل حرف نزنید... مگر شاهْ اسرائیلی است؟

قیام 15 خرداد زمینه‌ساز پیروزی انقلاب

سخنرانی کوبنده و قاطع امام خمینی (ره) درحالی‌که رژیم پهلوی بارها بر ممنوعیت سخنرانی‌های سیاسی در مراسم‌های عاشورای آن سال تأکید کرده بود نشان داد که ایشان راهی جزء مبارزه و مقاومت در برابر ستم‌های رژیم شاهنشاهی را نداشتند تا بتوانند زمینه رهایی و آزادی مردم از ظلم 2500 ساله شاهنشاهی را فراهم کنند.
شامگاه همان روز نیروهای شاهنشاهی با یورش به خانه امام ایشان را به تهران منتقل کردند اما این پایان کار نبود.
14 خرداد زمانی که این مردم قم خبر دستگیری امام را شنیدند با تجمع در بیت ایشان شعارهایی را علیه رژیم سردادند اما اتفاقات اصلی روز 15 خرداد رخ داد.
صبحگاه 15 خرداد خبر دستگیری رهبر انقلاب به تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها رسید و وضعیتی مشابه قم پدید آورد. مردم ورامین و شهرک‌های اطراف به‌سوی تهران سرازیر شدند. تانک‌ها و ابزار زرهی و نیروهای نظامی برای جلوگیری از ورود معترضین به شهر در سه‌راهی ورامین با جمعیت درگیر شدند و جمع زیادی از راهپیمایان را به خاک و خون کشیدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
, قیام 15 خرداد زمینه‌ساز پیروزی انقلاب,
,
,
,
,
,


در قم نیز نیروهای ساواک و شاهنشاهی با حمله به معترضین رژیم ستم‌شاهی آن‌ها را به خاک و خون کشیدند.

رهبر انقلاب: قیام 15 خرداد نقطه‌ای عطف انقلاب بود

رهبر انقلاب درباره قیام 15 خرداد می‌فرمایند: قیام یک نقطهٔ عطف شد. اگر چه عده‌ای را مرعوب کرد، اما خط مبارزه را روشن و واضح کرد. از آن روز حرکت انقلابی مردم ایران که از تقریباً نه ماه قبل از آن یا یک سال قبل از آن به‌تدریج آغازشده بود، شکل قطعی و جدی گرفت و این قیام به انقلاب 22 بهمن منتهی شد و در مئال، جمهوری اسلامی را به وجود آورد.

دلایل قیام 15 خرداد و مخالفت امام خمینی (ره) با رژیم ستم‌شاهی

محمدرضا شاه که با اجرایی شدن کودتای آمریکایی 28 مرداد دوباره به کشور بازگشته بود، استبداد و خفقان شدیدی را در کشور حاکم کرده بود و علاوه بر این وابستگی شدید وی به آمریکا موجب ناراحتی امام و سایر دلسوزان کشور شده بود.

علاوه بر این شاه از درگذشت آیت‌الله بروجردی نهایت استفاده را برده بود به‌طوری‌که سیاست‌ها و برنامه‌های ضد اسلامی را در دستور کار خود قرار داده بود چراکه فکر می‌کرد مردم مذهبی و متدین دیگر پیشوا و رهبری ندارند.

از طرف دیگر رژیم به دنبال اجرای مصوبه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود که با اجرای آن واژه اسلام از شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان حذف‌شده و انتخاب شوندگان نیز به‌جای این‌که مراسم تحلیف را با قرآن به‌جای آورند، ازاین‌پس این کار را با کتاب آسمانی خود انجام می‌دادند.
رژیم در نظر داشت در همان زمان رفراندومی برای اجرای اصول شش‌گانه (انقلاب سفید) که درواقع القای رژیم ارباب‌رعیتی در کشور بود را نهایی کند، موضوعی که از سوی آمریکا از به شاه دیکته کرده بود.

تمامی موارد فوق با حمله شدید و بی‌رحمانه و به شهادت رساندن طلاب در مدرسه ف فیضیه زمینه‌ساز قیام 15 خرداد و درنهایت پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.
گفتنی است در دوم فروردین 1342 که مصادف با 25 شوال 1382 ه.ق. سالگرد شهادت امام صادق (ع) بود، مجلس سوگواری از سوی امام خمینی در بیت خودشان و از سوی آیت ا... گلپایگانی در مدرسه فیضیه برگزار شد. آن روز مأموران زیادی که به‌طور ناشناس با اتوبوس وارد قم شده بودند پس از ناکامی از برهم زدن مجلس سوگواری بیت امام، وارد مدرسه فیضیه شده و با حمله به طلاب و به گلوله بستن مدرسه، اثاثیه حجره‌ها را در وسط مدرسه به آتش می‌کشند. در این حادثه عده‌ای از طلاب شهید و زخمی شدند.

انتهای پیام/

,
,
,
, رهبر انقلاب: قیام 15 خرداد نقطه‌ای عطف انقلاب بود,
,
,
,
, دلایل قیام 15 خرداد و مخالفت امام خمینی (ره) با رژیم ستم‌شاهی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه