اخبار داغ

پزشک عمومی در گفتگو با مرآت مطرح کرد:

سرطان پستان، خاموش اما خطرناک/ آنچه باید درباره سرطان پستان بدانید

سرطان پستان، خاموش اما خطرناک/ آنچه باید درباره سرطان پستان بدانید
سرطان پستان از شایع ترین بیماری در بین بانوان است که برای پیشگیری از آن باید مواردی را انجام داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر ژامک اقوامی پزشک عمومی در گفت و گو با خبرنگار مرآت، در خصوص  سرطان پستان که شایع ترین بیماری در بین بانوان است، گفت: از هر 8 زن در جهان 1 نفر به این بیماری مبتلا می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

پزشک عمومی با اشاره به اینکه سرطان پستان مانند سرطان های دیگر یک بیماری مرموز است چرا که نمی توان تشخیص داد چه عاملی باعث این بیماری می باشد، افزود: شیوه زندگی، نحوه تغذیه، فعالیت جسمی از مهم ترین عواملی هستند که فرد دچار این بیماری می شود.

,

اقوامی با توجه به اینکه ژنتیک و نقش سابقه این بیماری در خانواده از دیگر عامل مبتلا شدن فرد به سرطان پستان است، مطرح کرد: افرادی که مادر، خاله، خواهر و مادربزرگ آن ها دچار این بیماری بودند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

,

وی با اشاره به اینکه در بیشتر موارد تغییر در یک ژن می تواند فرد را مستعد به سرطان کنند، عنوان کرد: بیمار اولین فردی است که متوجه این بیماری می شود چرا که سرطان معمولا به صورت یک توده سفت و غیر متحرک در پستان و بدون درد خود را نشان می دهد.

,

 پزشک عمومی با تاکید بر اینکه بانوان هر ماه یک بار پستان های خود را معاینه کنند، مطرح کرد: ترشح و فرورفتگی پستان، زخم و التهاب در اطراف نوک پستان، پوست سفت و قرمز که به پوست پرتقالی معروف است از علائمی می باشد که نشان می دهد فرد دچار سرطان پستان است.

,

اقوامی در ادامه افزود: در کلیه مراکز جامعه سلامت در کشور طرح غربالگری با معاینه ماما در افراد بالای 40 سال  صورت می گیرد، چرا که این افراد باید یک بار حداقل ماموگرافی را انجام دهند که بر اساس نتیجه ماموگرافی، پزشک برای مراحل بعدی تصمیم خواهد گرفت.

,

وی با اشاره به اینکه مهم ترین عامل تشخیص این بیماری توسط فرد صورت می گیرد، گفت: خانم هایی که در سنین باروری و یا در سن یائسگی قرار دارند بیشتر دچار این بیماری می شوند.

,

پزشک عمومی با بیان اینکه سرطان ها غیر واگیر هستند، اشاره کرد: تومور های خوش خیم و بدخیم در سرطان ها وجود دارد.تومورهای خوش خیم نرم و متحرک و تومورهای بد خیم سفت و ثابت هستند، و افرادی که دارای تومور خوش خیم هستند باید مراقبت بیشتری داشته باشند جراکه استعداد ابتلا به این بیماری را دارند.

,

اقوامی در ادامه افزود: مهم ترین قدم پیشگیری از سرطان پستان آموزش است  چرا که اگر آگاهی افراد نسبت به بیماری بالا رود با کاهش مبتلاشدن سرطان روبه رو می شویم.

,

وی با اشاره به اینکه پروتز پستان نمی تواند از عامل ابتلا به سرطان باشد، عنوان کرد: افرادی که عمل پروتز پستان انجام می دهند برای شیردهی دچار مشکل می شوند.

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه