اخبار داغ

روسیه با آمریکا علیه ایران معامله کرد؟

روسیه با آمریکا علیه ایران معامله کرد؟
سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت‌وگوی ایران و آمریکا را نیازمند «میانجی» ندانست و اعلام کرد، شایعه پیشنهاد معامله آمریکا و اسرائیل با مسکو برای خروج ایران از سوریه «مضحک» است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، شایعات درباره پیشنهاد واشنگتن و تل‌آویو درباره خروج ایران از سوریه را «مضحک» توصیف کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

زاخارووا به شبکه خبری الجزیره گفت، شایعات برخی رسانه‌ها درخصوص پیشنهاد آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره به رسمیت شناختن دولت سوریه به ریاست بشار اسد مقابل تعهد روسیه برای خارج کردن نیروهای ایران از سوریه «مضحک و غیرجدی» است.

,

در هفته گذشته روزنامه‌های اسرائیلی و سعودی این شایعه را منتشر کردند و مدعی شدند آمریکا و اسرائیل به روسیه پیشنهاد کرده‌اند که در مقابل امتیازاتی متعهد شود ایران از سوریه خارج می‌شود. این رسانه‌ها از این مسئله به نام «معامله سه‌جانبه» یاد کرده بودند.

,

زیرنویس الجزیره: زاخارووا گزارش‌ها درباره آمادگی واشنگتن برای به‌رسمیت شناختن دولت اسد مقابل اخراج ایران از سوریه را تکذیب کرد

,

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین به الجزیره گفت که «گفت‌وگو بین آمریکا و ایران، نیازمند اراده سیاسی آمریکاست» و دو کشور قادر به گفت‌وگوی مستقیم هستند و نیازی به «میانجی» ندارند.

,

این مقام روس همچنین اعلام کرد که کشورش آماده است از روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف کاهش تنش در منطقه استفاده کند.

,

در ماه گذشته میلادی پس از افزایش تهدیدهای آمریکا و برخی اقدامات نظامی مثل ارسال ناو یا هواپیمای بمب‌افکن به منطقه، تنش میان آمریکا و ایران افزایش یافت و برخی کشورهای اقدام به میانجیگری برای کاهش تنش میان طرفین کردند.

,

سخنگوی وزارت خارجه روسیه: آنچه از واشنگتن می‌شنویم که ایران و آمریکا نمی‌توانند گفت‌وگو کنند، متقاعدکننده نیست

,

هم‌زمان با این اتفاقات، رسانه‌های سعودی و اسرائیل در اقدام مشابه، هفته گذشته مدعی شدند که آمریکا و رژیم صهیونیستی پیشنهاد معامله‌ای به مسکو داده‌اند که طبق آن روسیه متعهد شود، ایران از سوریه خارج شود.

,

الشرق الاوسط یکشنبه دوم ژوئن در گزارشی نوشت، چند روز دیگر، قدس اشغالی میزبان جلسه نمایندگانی از آمریکا و رژیم صهیونیستی با روسیه است. این روزنامه سعودی نوشت، این نشست در نوع خود اولین جلسه مشترک مسکو با تل‌آویو و واشنگتن در خصوص سوریه و تحولات آن است. الشرق الاوسط به نقل از منابعی که آنان را «دیپلمات‌های غربی» نامید، نوشت که «آینده حضور ایران در سوریه، پرونده اصلی مورد بحث این جلسه است که که عنوان کلی آن بررسی امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه است».

,

طبق گزارش این روزنامه سعودی، سه طرف در این جلسه آنچه «نقشه راه» خوانده می‌شود بررسی می‌کنند و تل‌آویو و واشنگتن از مسکو می‌خواهند که در مقابل «امتیازهایی» مثل بازسازی، مشروعیت‌بخشی [به دولت سوریه] و رفع تحریم، روسیه به «اقدامات ملموس» برای کنترل نقش ایران و کنترل روند سیاسی در سوریه متعهد باشد.

,

الشرق الاوسط به نقل از این منابع مدعی شد که واشنگتن معتقد است با تفاهم تل‌آویو، «ابزارهای نفوذ» ی برای مذاکره با روسیه دارد تا «ایران از سوریه اخراج و نفوذش ضعیف» شود. این ابزار نفوذ شامل باقی‌گذاشتن نیروهای آمریکا در شرق فرات و مشارکت کشورهای اروپایی مثل فرانسه، انگلیس و آلمان در ائتلاف شرق سوریه و همچنین «مانع‌ترشی» در روند عادی‌سازی روابط [کشورها] با دمشق یا کارشکنی در بازسازی سوریه یا مشروعیت ندادن به دولت سوریه است.

,

نُهم خرداد، دولت آمریکا برگزاری این جلسه در قدس اشغالی میان سه طرف روسیه، آمریکایی و اسرائیل را تأیید کرده و خبر داده بود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بزودی در دیداری سه‌جانبه در قدس (اشغالی) با «نیکلای پاتروشف» مشاور امنیتی دولت روسیه و «مئیر بن شبات» مشاور امنیتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دیدار می‌کند.

,

بر اساس بیانیه قبلی کاخ سفید، این دیدار در ماه ژوئن (خرداد-تیر) و در شهر قدس اشغالی برگزار می‌شود.

,

دمشق بارها اعلام کرده است که حضور ایران در سوریه به درخواست دمشق بوده و حضور ایران کاملاً قانونی است. در مقابل، ایران نیز بارها اعلام کرده که فقط در زمانی که دمشق از تهران بخواهد، ایران سوریه را ترک خواهد کرد.

,
منبع: فارس
, منبع: فارس]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه