اخبار داغ

عطوان: تهدیدهای ترامپ ما را یاد «چوپان دروغگو» می‌اندازد

عطوان: تهدیدهای ترامپ ما را یاد «چوپان دروغگو» می‌اندازد
نویسنده مشهور جهان عرب تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا علیه ایران را به دلیل تکرار زیاد، بی‌اثر خواند و نوشت، ترامپ در مخمصه افتاده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فارس، «عبدالباری عطوان» در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم یادداشتی با این عنوان منتشر کرد که «اشاره آقای [آیت‌الله] خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر به سلاحی که در دست داشت، به چه معناست؟ آیا این امر پاسخی به تهدیدهای جدید ترامپ درباره جنگ است؟ چه کسی اول حرکت می‌کند تهران یا واشنگتن؟ چرا مصر و اردن امسال برخلاف سال‌های قبل یک روز پس از عربستان را عید اعلام کردند؟».

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  رای الیوم,

در مقدمه این یادداشت آمده است:  تهدیدهای گهگاهی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره جنگ علیه ایران ما را یاد داستان چوپان دروغگویی می‌اندازد که در کتاب دوران ابتدایی خوانده بودیم. این چوپان اینقدر به دروغ فریاد کمک سرداد که دیگر هیچ کسی حرفش را باور نکرد تا اینکه یک روز گرگ آمد و گوسفندان را خورد.

,

ترامپ روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی بلومبرگ گفت که به دنبال جنگ با ایران نیست؛ اما احتمال اندک آن هم وجود دارد. او ایران را کشور تروریستی درجه یک خواند که البته این سخنش، با سخنان دو روز قبلش که درباره آرام کردن اوضاع بود، در تناقص است.

,

رای الیوم نوشت: اجلاس‌های مکه هم به نتایج قابل انتظار خود نرسید و نشان داد که اختلاف زیادی بین مهمانان آن بر سر ایران بوده است. برخی از این اختلافات لو رفت و برخی هم در جلسات پشت درهای برسته نشان داده شد. آنهایی که پول گرفته بودند تا با عربستان اعلام همبستگی کنند باز کاری پیش نبردند و ابراز خشم و ناامیدی عمران خان نخست وزیر پاکستان مشتی نمونه خروار است.

,

سلاح رهبر عالی ایران برای پاسخ به تهدیدهای ترامپ است

,

به عقیده عطوان، اینکه رهبر انقلاب، حین ایراد خطبه‌های نماز روز عید  فطر در مصلای بزرگ تهران به سلاحش اشاره می‌کند و معامله قرن را خیانت به امت اسلامی توصیف می‌کند، می‌تواند برای پاسخ به ترامپ و تهدیدهای جدید آن درباره جنگ باشد و می‌تواند حامل پیامی برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن باشد بخصوص برخی کشورهای حامی معامله قرن که آماده حمایت مالی از این طرح در نشست پیش روی منامه هستند.

,

نویسنده تاکید کرد: تهدیدهای ترامپ اینقدر که زیاد شده اثر خود را از دست داده و دستمایه مسخره بسیاری در منطقه و حتی در داخل خود آمریکا شده است. به قول معروف کسی که میخواهد بزند،‌ سنگ بزرگ بر نمی‌دارد یا وزیر خارجه‌اش را سراسیمه به عراق نمی‌فرستد تا از دولتش بخواهد که ا نظامیان آمریکا حمایت کند.

,

عطوان با تاکید بر اینکه ترامپ در بن بستی به سر می‌برد که نمی تواند به راحتی از آن بیرون رود افزود: رئیس جمهور آمریکا در برخورد با ایران، متحدانش را قربانی کرد، عده‌ای را محرمانه میانجیگر مذاکره با ایران کرده است که بالاخره اگر آمریکا با ایران به توافقی دست بیابد، ایران و رهبران آن عزت و عظمت خود را حفظ کرده‌اند و اگر آمریکا ضربه‌ای نظامی به ایران وارد کند باز این عرب‌ها هستند که هدف هر حمله تلافی جویانه ایران قرار می گیرند.

,

مصر دیگر دنباله رو محض عربستان نیست

,

رای الیوم نوشت: از همین روست که ما در مدت اخیر شاهدیم عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، کشورش را از ناتوی عربی دور کرد و نشان داد که سرسپرده محض محور سعودی نیست. حتی برای نخستین بار از زمانی که به قدرت رسیده است فتوای سعودی‌ها را مبنای اعلام حلول ماه عید فطر قرار نداد. اردن و فلسطین هم در محور سوریه، لبنان، ایران، مغرب و دیگر کشورها قرار گرفتند که این موضع گیری، نمادین و قابل توجه است.

,

آنچه پیداست نشان می‌دهد که ایرانی‌ها ترس از تهدیدهای آمریکا را پشت سر گذاشته‌اند و جنگ را به زمین آمریکایی‌ها منتقل کرده‌اند؛ حال، فرقی نمی‌کند ایرانی‌ها پشن حمله به نفتکش‌ها یا حمله پهپادهای یمنی به تأسیسات سعودی باشند یا خیر. اما پیام‌های این حملات به ترامپ و ژنرال‌های وی رسید و آنها مضمون آن را بخوبی درک کردند. از همین رو از اعزام ناوها و کشتی‌ها جنگی و نیروهای نظامی بیشتر به منطقه منصرف شدند. ناو لینکلن را هم  از بیم قایق‌های جنگی موشک انداز ایران، قریب به هفتصد کیلومتر از تنگه هرمز دور نگاه داشتند.

,

عطوان در پایان آورده است: چیزی را هم که سرتیپ مرتضی قربانی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تهدیدی مستقیم بیان داشت مبنی بر اینکه «ایرانی‌ها بینی ترامپ، آل سعود و صهیونیست‌ها را به خاک خواهند مالید»، حرف یک مرد ترسیده از جنگ یا ناوهای هواپیمابر آمریکایی‌ها نیست. بخصوص اگر این را در نظر بگیریم که وقتی ترامپ وقیحانه عربستان و شاه آن را تحقیر می‌کند با هیچ سرزنشتی روبه‌رو نمی‌شود چه برسد که عربستان بخواهد پاسخی تلافی‌جویانه نشان بدهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه