اخبار داغ

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه:

آرتمیا امکان زنده ماندن در آب دریاچه وان را ندارد/ در صورت انتقال آب از وان، بخش شمالی دریاچه ارومیه باید از قسمت جنوبی جدا شود

آرتمیا امکان زنده ماندن در آب دریاچه وان را ندارد/ در صورت انتقال آب از وان، بخش شمالی دریاچه ارومیه باید از قسمت جنوبی جدا شود
رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه گفت: در صورت انتقال آب از دریاچه وان به ارومیه، برای زنده نگه داشتن آرتمیا باید قسمت شمالی و جنوبی دریاچه از هم جدا شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ناصر آق در گفت و گو با اروم نیوز، اظهار داشت: اگر طرح انتقال آب از دریاچه وان به ارومیه اجرایی شود،با توجه به این که آرتمیا نمی تواند در آب دریاچه وان زنده بماند، باید دریاچه ارومیه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرد که آب وان صرفا در بخش شمالی باقی بماند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی، افزود: کنترل و مکانیزه کردن کشاورزی و اجازه ندادن به تداوم روند حفر چاه های غیرمجاز در کنار طرح هایی نظیر قطره ای کردن باغات کشاورزی، تاحدودی می تواند در مدیریت منابع آبی و نجات دریاچه ارومیه تاثیرگذار باشد که نسبت به انتقال آب از وان و طرح های مشابه، راهکار بهتری است.

,

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه، تصریح کرد: البته عدم اجرای موارد ضروری طی سالیان اخیر و همچنین وابستگی معیشت روستانشینان به کشاورزی و توسعه آن که بعضا با مصرف بی رویه از منابع آبی نیز همراه بود، اکنون راه را برای اجرای این راهکارها سخت کرده است.

,

وی، ابراز داشت: پیش تر بحث انتقال آب از دریاچه خزر نیز مطرح شده بود که برآورده ها نشان می داد اجرای آن حدود ۵ میلیارد دلار هزینه در بر داشت که البته اگر امروز اجرا می شد هزینه آن تا ۱۰ میلیارد دلار هم می توانست افزایش پیدا کند.

,

آق، با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: با وضعیت فعلی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اگر ۱۰ یا ۱۵ سال پی در پی شاهد بارندگی های مشابه امسال باشیم وضعیت دریاچه مناسب خواهد بود اما در غیر این صورت، وضعیت فعلی مدت کوتاهی دوام خواهد آورد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه