اخبار داغ

گذری بر تاریخچه صنایع دستی استان کرمان؛

از قالی های پرنقش و نگار تا قلم زنی و پته دوزی

از قالی های پرنقش و نگار تا قلم زنی و پته دوزی
هنرمندان کرمانی نیز همچون سایر هموطنانمان با ذوق و خلاقیت سرشار خود انواع صنایع دستی را می آفرینند که به نوعی نمایانگر سنت و فرهنگ شهرشان است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ صنایع دستی هنری آمیخته با زندگی روزمره ما ایرانی هاست و در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد؛ تنوع صنایع دستی در ایران منجر شده تا کشورهای پیشرفته تمایل بسیار بالایی برای خرید این صنایع از خود نشان دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

هنرمندان کرمانی نیز همچون سایر هموطنانمان با ذوق و خلاقیت سرشار خود انواع صنایع دستی را می آفرینند که به نوعی نمایانگر سنت و فرهنگ شهرشان است .

,

 استان کرمان صنایع دستی پرشماری دارد که مشهور ترین آن ها قالی بافی ، پته دوزی، مشبک چوب، قلم زنی روی مس، چاقوسازی است.

,

قالی بافی

, قالی بافی,

 کرمان به عنوان یکی از معروفترین مراکز قالیبافی جهان و از زمان های دور زینت بخش کاخ شاهان و بزرگان بوده است؛ استفاده از پشم مرغوب و نخ پنبه ای یکی از دلایل شهرت قالی کرمان است.

,

, ,

 

,

 

,

 در قالی کرمان طرح های شاه عباسی، افشان، ترنجی، خوشه، برگ فرنگی، درختی، شکارگاه و قاب قرآنی دیده می شود. قالیبافی علاوه بر شهر کرمان در مناطق رفسنجان، جوبار، ماهان، روار،کوهپایه، چترود، خانوک، هوتک، سرآسیاب و سردار نیز رواج دارد.

,

پته دوزی

, پته دوزی,

پته دوزی بر روی پارچه ای به نام عریض و بر روی زمینه های سبز، قرمز، سفید، زرد، سرمه ای، نارنجی، مشکی، عنابی و قهوه ای و با نخ های کرکی الوان ، ابریشمی و یا پشمی دوخته می شود.

,

قدمت این هنر تاریخی را می توان از پته ی بزرگی که مقبره ی نعمت ا… ولی را پوشانده است دریافت.

,

, ,

رایج ترین طرح  این هنر به طرح پته ای یا درخت زندگی شهرت دارد که با نام هایی همچون پته میری، پته جقه ای، پته بادامی و پته ترمه ای نیز شناخته می شود و آثاری همچون کوسن، جانماز، سجاده، رومیزی، جلد قرآن، پشتی، بقچه، پرده، روبالشی، روپوش قوری ، قندان و سماور، زیر لیوانی تولید می شود.

,

مشبک چوب

, مشبک چوب,

 هنر مشبک در نتیجه ی پنجره ای شدن یا ایجاد سوراخ هایی بر روی اشیاء به وجود می آید. این هنر به صورت غیر پیوسته یعنی طرح های که جدا جدا بریده و بر روی سطحی دیگر چسبیده شده اند و یا به صورت پیوسته که در آن کل طرح به هم متصل هستند تولید می شود.

,  ,

, ,

قلم زنی روی مس

, قلم زنی روی مس,

قلم زنی هنری است که در آن به وسیله ی نوک ظریف قلم فولاد و ضربات ماهرانه چکش نقش و نگاره هایی بر روی فلز ایجاد می شود.

,

امروز این هنر به صورت پر نقش و نگار استفاده می شود و موارد کاربرد آن نیز از ظروف به تابلوهای زیبا افزایش یافته است.

,

, ,

 

,

 

,

از اساتید بزرگ و به نام قلم زنی در کرمان می توان حاج آقا محمود حکاک را نام برد.

,

چاقوسازی

, چاقوسازی,

هنر چاقوسازی نیز از هنرهای قدیمی مردم راین کرمان است که دارای ظرافت و کارایی بالایی است و نسل به نسل به فرزندان آن ها منتقل شده است .

,

, ,

چاقو انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به شکاری، قلمه زنی، تزیینی و دسته شاخی اشاره کرد.

,

گلیم

, گلیم ,

گلیم نوعی بافت بدون پرز است که از تار و پود تشکیل شده است و مانند قالی گره و پرز بلند ندارد و آن را بافته ای تخت و پودنما می‌نامند. جنس اصلی آن پشم بز یا گوسفند است. در بافت گلیم هرچه نخ نازک تر و لطیف تر باشد محصول بافته شده مرغوبیت بیشتری دارد از این رو در گلیم هایی که از کرک (پشم ناحیه زیر گردن یا زیر بغل گوسفند) و یا از پشم مرینوس استفاده شده باشد آن گلیم از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است.

,

, ,

در گلیم های شیرکی پیچ علاوه بر نقوش هندسی ظریف، از نقوش گِرد ماننده منحنی ها و گل ها استفاده می شود تا هرچه بیشتر بر زیبایی این گلیم بیافزاید. حاشیه های گلیم شیرکی پیچ اغلب متشکل یک شکل هندسی مکرراند که بین دو خط موازی قرار دارند و دور تا دور کار کشیده می شوند. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه