اخبار داغ

کارشناس روابط بین الملل:

هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سازش و عقب‌نشینی است/ رهبرمعظم انقلاب پرچمدار محور مقاومت

هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سازش و عقب‌نشینی است/ رهبرمعظم انقلاب پرچمدار محور مقاومت
کارشناس روابط بین الملل گفت:هرچند محور مقاومت در استفاده از این راهبرد، هزینه‌های زیادی متحمل شده است، اما هزینه‌اش در مقابل سازش در برابر زورگویانی که لحظه‌ای از برنامه‌ریزی برای شکست این محور درنگ نمی‌کنند، به مراتب کمتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرشید احمدی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به بررسی جایگاه راهبردی مقاومت در جهان‌بینی مقام معظم رهبری و پیامدهای آن برای جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست خارجی هر کشور تداوم سیاست داخلی و پویش‌های درون نظام یک کشور است.، اصول سیاست خارجی کشورمان نیز برگرفته از اصول و ارزش‌های نظام اسلامی و برآمده از انقلاب اسلامی ما است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

 

,

وی با بیان سخنان  رهبر معظم انقلاب دراین رابطه خاطرنشان کرد: ما با نظام ارباب-رعیتی و نظام سلطه مخالفیم، اساس سیاست خارجی ما این است که ایده‌ی مخالفت با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری را به عنوان یک ستون مستحکم در فضای سیاست بین‌المللی در سطح دولت‌ها و ملت‌ها استقرار دهیم.

,

 

,

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مطالعه دیدگاه‌ها و بیانات رهبر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که ایشان از یک منظومه‌ی فکری یا گفتمانی مشخص در حوزه‌ی سیاست خارجی برخوردار هستند که می‌توان ساختار و مفاهیم اصلی در این شبکه به‌هم‌پیوسته‌ی معنایی را ارائه کرد.

,

 

,

وی سخنان رهبری را از یک ثبات معنایی واحد در طول زمان دانست و افزود: به مرور زمان رنگ عوض نکرده یا دچار استحاله‌ی مفهومی نشده‌اند، بلکه در سیری تکاملی قرار دارند و همچنین مفاهیم بنیادین سیاست خارجی در نگاه رهبر معظم انقلاب با یکدیگر همسو بوده و نقش مکمل یکدیگر را ایفا می‌کنند، به این جهت می‌توان مجموعه‌ی مفاهیم مورد تأکید ایشان در حوزه‌ی سیاست خارجی را در قالب یک منظومه‌ی فکری نگریست.

,

 

,

احمدی تقابل با نظام سلطه را یکی از شاکله‌های اصلی در منظومه‌ی سیاست خارجی مقام معظم رهبری خواند و تاکید کرد: ایشان بر این باورند که: «امروز در دنیا نظام سلطه حاکم است، این یک نظام جهانی است. تسلط نظام سلطه بر دنیا و زندگی بشر دو طرف دارد، یک طرف، سلطه‌گرها که همان ابرقدرت‌هایند و طرف دیگر دولت‌های سلطه‌پذیر هستند که دخالت‌های وقیحانه و گستاخانه ابرقدرت‌ها را قبول می‌کنند.»(۱۳۶۸/۴/۲۵)

,

 

,

وی ادامه داد: در نگاه رهبر انقلاب، ضدیت با نظام سلطه علاوه‌بر آن‌که ریشه در تأمین منافع ملت‌ها و حراست از کیان آن دارد، متکی به باورها و اعتقادات دینی نیز می‌باشد، به فرموده مقام معظم رهبری:«هر جا اسلام باشد، رد ارکان نظام سلطه‌ی جهان هم در آن‌جا هست. هر جا اسلام تشکیل بشود، ضدیت با ظلم، تجاوز، استعمار و استثمار و تحقیر مردم و ضدیت با بقیه‌ی ملامح و نشانه‌های نظام سلطه‌ی امروز دنیا نیز در آ‌ن‌جا هست. به همین خاطر است که جمهوری اسلامی با نظام کنونی تسلط و اقتدار در دنیا مخالف است.».

,

 

,

کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه تقابل با نظام سلطه چگونه صورت می‌گیرد و کدام مفهوم به عنوان راهکار از سوی رهبری مطرح است، عنوان کرد: در نگاه مقام معظم رهبری این مهم از طریق مفهوم ایستادگی و مقاومت محقق می‌شود، در واقع، «مقاومت» مفهوم بنیادین دیگری در منظومه‌ی سیاست خارجی ایشان است که با ضدیت نظام سلطه ارتباط برقرار می‌کند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی،‌ نظامی است که می‌خواهد سعادت مجموعه‌های انسانی را با همان پیامی که پیغمبران در طول تاریخ نبوت‌ها آورده‌اند و به بشر رسانده‌اند، تأمین کند، گفت: راه پیروزی در این چالش و رویارویی هم جز به فرموده مقام معظم رهبری«ایستادگی همراه با ایمان و باور به خط و باور به راه خود» نیست. باید راه را باور داشته باشیم و یکی از شروط دستیابی به موفقیت استمرار بر طریق و استمرار در مقاومت است.

,

 

,

این استاد دانشگاه با تاکید اینکه سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه‌ی سیاست خارجی از یک منظومه فکری منسجم و به هم پیوسته‌ی معنایی برخوردارند است، خاطرنشان کرد: در این منظومه فکری «مقاومت» راهی الهی و برگرفته از قرآن کریم، سنت و سیره معصومین علیهم‌السلام است که دارای تجارب موفق تاریخی می‌باشد و دفاع از استقلال، هویت و شرف و عزت هر ملت آزادیخواهی از طریق آن صورت می‌پذیرد.

,

 

,

وی مقاومت را به عنوان مفهومی راهبردی در منظومه‌ی سیاست خارجی آیت‌الله خامنه‌ای  خواند و تصریح کرد: استقامت در اهداف و مبانی است و نه در روش‌ها و ابزار، اقتضاء پیروزی و پیشرفت از طریق مقاومت، مداومت و استمرار در مسیر در کنار تدبیر است. «کسانی هم که مقاومت می‌کنند باید از خطرات مقاومت نترسند چراکه ترس در مقاومت مانع پیروزی خواهد شد و این آفت اغلب ملت‌ها و جماعات است.»(۱۳۸۵/۷/۲۱).

,

 

,

احمدی ادامه داد: محور مقاومت با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران چندین دهه است که با تمام توان در مقابل زورگویی‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا  مقاومت می‌کند، که دستاورد منحصربه‌فرد این محور در «لبنان»، «سوریه» و «عراق» در مقابل تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا که تا بن دندان مسلح بودند، بهترین گواه بر این ادعاست.

,

 

,

وی به بسیاری از تحلیلگران سیاسی- نظامی اشاره کرد که در تحلیل‌های خود بار‌ها بر تاثیرگذار بودن راهبرد مقاومت در مقابل زورگویی آمریکایی‌ها تاکید کرده‌اند و افزود: معتقدند که هرچند محور مقاومت در استفاده از این راهبرد، هزینه‌های زیادی متحمل شده است، اما هزینه‌اش در مقابل سازش در برابر زورگویانی که لحظه‌ای از برنامه‌ریزی برای شکست این محور درنگ نمی‌کنند، به مراتب کمتر است.

,

 

,

کارشناس روابط بین الملل اظهار کرد: تجربه‌های زیادی در منطقه پیش‌روی ماست که می‌توانیم به هزینه سازش که بیشتر از هزینه‌های مقاومت است، پی ببریم؛ سازش «یاسر عرفات» رئیس جنبش آزادی‌بخش فلسطین با رژیم صهیونیستی در سال 1988 یکی از نمونه‌های عقب‌نشینی و سازش در برابر زورگویان و متجاوزان است. عرفات بعد از چند سال مبارزه و مقاومت، در اقدامی غیرمنتظره رهسپار کاخ سفید شد تا با صهیونیست‌ها مذاکره کند که نتیجه این مذاکره امضای «اعلامیه اسلو» بود. به موجب این توافقنامه یک‌طرفه، تمامی تلاش‌های رزمندگان و خون شهدای مقاومت فلسطین پایمال شد. او در این دیدار در مقابل دوربین‌ها با اسحاق رابین نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس دست داد تا همگان متوجه شوند، مرد شماره یک مبارزه علیه رژیم صهیونیستی تا چه اندازه از آرمان‌های خود عدول کرده است.

,

 

,

وی افزود: پیامد‌های سازش یاسر عرفات برای مردم فلسطین محدودیت شدید جابه‌جایی در نواحی اشغالی، کنترل شدید رژیم صهیونیستی بر منابع طبیعی و حیاتی مردم فلسطین و عدم جلوگیری شهرک‌سازی این رژیم غاصب بود؛ بنابراین مذاکرات صلح و توافقات بین یاسر عرفات و مقامات صهیونیستی کمکی به بهبود شرایط فلسطینیان نکرد و حتی موجب شد که این رژیم در اقدامات خود علیه فلسطینی‌ها گستاخ‌تر شود.

,

 

,

احمدی از تجربه دیگری که در منطقه نشان می‌دهد، هزینه سازش بیشتر از مقاومت است، خاطرنشان کرد: موضوع اعتماد معمر قذافی رهبر لیبی به آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای بود که در نهایت منجر به برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک این کشور و حتی سرنوگونی حکومت قذافی و هلاکت وی شد؛ لذا می‌بینیم که عقب‌نشینی لیبی در مقابل زورگویی‌های آمریکا نه‌تنها موجب لغو تحریم‌های اعمالی علیه این کشور نشد، بلکه میلیارد‌ها دلار غرامت بر لیبی تحمیل کرد.

,

 

,

تصریح کرد: این دو تجربه، چهره پلید و منفعت‌طلبانه غربی‌ها و آمریکایی‌ها را به خوبی نمایان و بر این موضوع تاکید می‌کند که به هیچ‌عنوان نباید روی عهد و پیمانی که با آن‌ها بسته می‌شود، حساب باز کرد؛ چون غربی‌ها و آمریکایی‌ها صرفا به فکر تامین منافع خود هستند، اگر منافع آن‌ها تامین شد و مطمئن شدند که هیچ امتیازی به طرف دیگر پیمان تعلق نمی‌گیرد، سر عهد و پیمان خود می‌ایستند، اما اگر خلاف این ثابت شود، کاری به صداقت طرف مقابل ندارند و در یک چشم بر هم زدن بدون سنجیدن تبعات این خروج از عهدی که بسته‌اند، خارج می‌شوند.

,

 

,

وی حل مشکل مقاوت را کوتاه آمدن یا عقب‌نشینی در مقابل اهداف شوم غربی‌ها و آمریکایی‌ها ندانست و خاطرنشان کرد: نه‌تنها مشکل آن‌ها با محور مقاومت حل نمی‌شود، بلکه تا می‌توانند برای این محور که می‌خواهد مستقل و آزاد باشد، پرونده سازی خواهند کرد؛ یک روز القاعده بهانه بود، روز دیگر طالبان، این روز‌ها هم داعش بود که از بین رفت، فردا هم قطعا تروریستی در شکل و شمایلی دیگر در جهان اسلام علم خواهند کرد که باید هوشیار بود و به تقویت هرچه بیشتر محور مقاومت پرداخت؛چرا که تجربه موفقیت محور مقاومت در پروند‌های مختلف منطقه از جمله از ریشه‌کن کردن گروه‌های ترویستی و خنثی کردن نقشه شوم غربی‌ها و آمریکایی‌ها نشان داد که هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سازش و عقب‌نشینی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه