اخبار داغ

رییس دانشگاه تربت حیدریه خبر داد؛

حذف رشته باستان شناسی از دانشگاه تربت حیدریه

حذف رشته باستان شناسی از دانشگاه تربت حیدریه
گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه طی دو سال گذشته محوطه ها و آثار و بناهای تاریخی متعددی را در این منطقه کشف و قدمت واقعی این منطقه را نیز مشخص کرد، اما رییس دانشگاه این شهرستان از حذف رشته باستان شناسی در راستای ماموریت گرایی دانشگاهها خبر می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت، محمد حسن فتحی نسری صبح امروز درنشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه با 130 دانشجوی بومی و غیر بومی از تابستان پارسال طی کاووش های متعددی در منطقه( تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، باخرز) محوطه ها، اثار و ابنیه تاریخی فراوانی را کشف کردند که نشان از قدمت تاریخی این منطقه در دوران صدر اسلام و ساسانیان دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

وی تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، دانشگاه با عقد تفاهم نامه های مختلفی با سازمان میراث فرهنگی سعی در شناسائی این ظرفیت ها و پتانسیل های موجود داشت که علاوه بر کشفیات، مطالعات آن هم اکنون نیز در حال انجام است.

,

فتحی خاطر نشان کرد: گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه برای مطالعات آرکو ژئو فیزیک، یعنی روش مدرن بدون تخریب و کاووش، در حال انعقاد  تفاهم نامه ای با دانشگاه شهید بهشتی و میراث فرهنگی است که امیدواریم با اجرای این پروژه ساختار محوطه ها و بناها و آثار تاریخی کشف شده نیز مشخص شود.

,

وی بیان کرد: همه این فعل و انفعالات در شرایطی رخ می دهد که وزارت علوم برای تصویب سند آمایش آموزش عالی و ماموریت گرایی دانشگاهها، قصد دارد تا رشته باستان شناسی و علوم سیاسی را از این دانشگاه حذف کند تا آموزش عالی شهرستان ماموریت کشاورزی و فنی مهندسی خود را نیز دنبال کند.

,

رییس دانشگاه تربت حیدریه تاکید کرد: رایزنی های زیادی برای جلوگیری از حذف رشته باستان شناسی دانشگاه صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون این رایزنی ها مفید به فایده نبوده و ما شانس زیادی برای ابقای این رشته در دانشگاه تربت حیدریه قائل نیستیم.

,

وی در پاسخ به این سئوال که تکلیف دانشجویان و اساتید این حوزه چیست؟ افزود: تا اتمام دوره تحصیلی دانشجویان مشغول خواهند بود و با اعلام رسمی وزارت علوم دیگر مجاز به جذب دانشجو در این رشته ها نیستیم، از طرفی اعضای هیئت علمی درصورت حذف این رشته ها به دانشگاه گناباد و یا نیشابور منتقل می شوند.

,

رئیس گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه گفت: یکی از برنامه ها و اهداف گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه؛ مطالعه ،اکتشاف و شناسایی "شهر تاریخی زو" است که ما معتقدیم مرکز ولایت زاوه قدیم یا همان شهر زو در همین محوطه اکتشاف شده دامسک قرار دارد.

,

مهدی فلاح افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی مطالعات آرکوفیزیک مدتی به تعویق افتاد و پس از وقفه ای مجددا این مطالعات شروع شده است.

,

وی بیان کرد: یکی از کشفیاتی که انجام شده و در دنیا منحصر به فرد است آسیابی است که همزمان می توانسته هم از نیروی آب و هم نیروی باد استفاده کند که این سازه هم آسباد و آسیاب است و مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد در خصوص این سازه استفاده از  جهات مختلف باد برای حرکت این آسباد است.

,

این استاد دانشگاه به یکی از نتایج مهم و اساسی کشفیات دو سال اخیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه اشاره کرد و افزود: کاووش های باستان شناسی اخیر بیانگر آن است که تربت حیدریه از دیرباز بعنوان یک منطقه پیوند دهنده و تلاقی دهنده فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز مطرح است و امروز نیز این شاخصه ها همچنان در این منطقه ایفای نقش می کند.

,

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز بیان کرد: از ابتدای تاسیس این اداره تا 2 سال قبل در مجموع 50 آثار و بنای تاریخی کشف و به ثبت رسیده بود اما با کاووش های گروه باستان شناسی تربت حیدریه طی دو سال گذشته تاکنون 100 اثر کشف و در حال ثبت آن هستیم.

,

علی محمدی افزود: شناسائی آثار بی نظیری همچون محوطه تاریخی دامسک که متعلق به دوره ساسانیان است به همراه 32 خمره سفالی، کشف سنگ نگاره ها و نیز سایر بناها و محوطه های تاریخی با کمک گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه محقق شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه