اخبار داغ

عضو انجمن اقتصاددانان ایران:

«اعتماد زدایی» بزرگترین آفت اخذ مالیات از خریداران سکه/ تدبیری برای سوق دادن نقدینگی به مسیرهای مولد وجود ندارد

«اعتماد زدایی» بزرگترین آفت اخذ مالیات از خریداران سکه/ تدبیری برای سوق دادن نقدینگی به مسیرهای مولد وجود ندارد
عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: تا زمانی که بستر کسب درآمد از مسیرهای مولد در کشور فراهم نشده باشد؛ با اعمال فشار و چنین تصمیماتی نمی توان نقدینگی موجود در جامعه را به سمت تولید سوق داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس علوی‌راد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص طرح اخذ مالیات از خریداران سکه گفت: لایحه مالیات بر عایدی سرمایه که از سوی دولت مطرح شده دارای یک زمینه مشخصی در دنیا است و براساس آن افراد باید مالیات درآمدهایی که از محل سرمایه های خود کسب می کنند را پرداخت کنند؛ مالیات بر سکه نیز که اخیرا از سوی دولت مطرح شده یکی از مصادیق مالیات بر عایدی سرمایه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی با بیان این که در طرح پیش فروش سکه 7/6 میلیون قطعه سکه به فروش رسیده است  اظهار داشت: در خصوص اخذ مالیات از خریداران سکه دو دیدگاه مخالف و موافق وجود دارد که موافقان آن معتقدند افرادی که در جریان پیش خرید سکه درآمد هنگفتی بدست آوردند باید مالیات آن را نیز بپردازند تا دولت بتواند از محل درآمدهای حاصل، آن را به نفع اقشار نیازمند یارانه بازتوزیع کند.

,

چیزی در مورد پرداخت مالیات به خریداران سکه گفته نشد

, چیزی در مورد پرداخت مالیات به خریداران سکه گفته نشد, چیزی در مورد پرداخت مالیات به خریداران سکه گفته نشد,

علوی‌راد در خصوص دیدگاه مخالفان این طرح گفت: مخالفان این طرح معتقدند چون در زمان خرید سکه ها در خصوص اخذ مالیات چیزی گفته نشده و اطلاعاتی در این خصوص به خریداران داده نشده است گرفتن مالیات از آن ها درست و حتی قانونی نیست که چه بسا اگر خریداران از این موضوع مطلع بودند سراغ خرید این میزان سکه نمی رفتند.

,

وی با اشاره به آثار این سیاست دولت اذعان داشت: شاید دولت با گرفتن مالیات از افرادی که بیش از 20 سکه خریداری کرده‌اند صاحب درآمد شود اما این اقدام یک اثر ماندگاری ایجاد می کند که نه فقط برای این دولت بلکه برای دولت به مفهوم عام در کشور از بعد اعتبار و شهرت مشکلات وسیعی را ایجاد می‌کند.

,

, ,

این کارشناس اقتصادی اعتمادزدایی را بزرگترین آفت این اقدام دولت دانست و افزود: به واسطه سوء اعتبار و سلب اعتمادی که از کارگزاران اقتصادی در این جریان رخ می دهد؛ سیاست‌های مشابه‌ای  که این دولت و دولت های بعدی بخواهند در جهت کنترل بازار و نقدینگی پیاده کنند مورد اقبال عمومی قرار نخواهد گرفت.

,

سوء سابقه دولت، تکاپو برای جذب ارزهای خانگی را با شکست مواجه کرد

, سوء سابقه دولت، تکاپو برای جذب ارزهای خانگی را با شکست مواجه کرد, سوء سابقه دولت، تکاپو برای جذب ارزهای خانگی را با شکست مواجه کرد,

علوی‌راد با اشاره به تصمیمات دولت قبل، اجرای چنین سیاست هایی را در کشور مسبوق به سابقه دانست و اظهار داشت: در زمان تکانه ارزی سال 91 دولت وقت، طرح سپرده های ارزی را مطرح کرد به این صورت که از مردم و کارگزاران اقتصادی خواست که دلار و ارزهای خود را در بانک ها سپرده گذاری کنند که علاوه بر حفظ ارز آن ها سود نیز دریافت کنند اما زمانی که مردم برای دریافت ارزهایشان مراجعه کردند به یکباره بانک مرکزی اعلام کرد به جای دلار به آن ریال پرداخت می کند.

,

وی ادامه داد: اقدام دولت در سال 91 موجب سلب اعتماد شد که در نتیجه آن در سال 97 بانک مرکزی با هدف جذب ارزهای خانگی 2 بار بخشنامه صادر و بانک های را مکلف کرد که سپرده های ارزی ایجاد کنند اما مردم به دلیل اتفاقات سال 91 و  با سوء سابقه ای که در ذهنشان ایجاد شده بود به هیچ عنوان از طرح سپرده های ارزی استقبال نکردند؛ این درحالی است که اخبار غیررسمی حاکی از آن است که حدود 25 میلیارد دلار ارز خانگی در دست مردم است.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در موضوع مالیات گرفتن از خریداران سکه نیز شاید دولت به واسطه بحث حاکمیتی این مالیات را بگیرد و صاحب درآمد شود اما اثرات ماندگاری برای دولت ها باقی خواهد ماند که علت اصلی آن این است که دولت در زمان حراج سکه ها در مورد  مالیات چیزی را مطرح نکرده بود.

,

تدبیری برای سوق نقدینگی به مسیرهای مولد وجود ندارد

, تدبیری برای سوق نقدینگی به مسیرهای مولد وجود ندارد, تدبیری برای سوق نقدینگی به مسیرهای مولد وجود ندارد,

علوی راد با بیان این که تدبیری برای سوق دادن نقدینگی ها به سمت مسیرهای مولد وجود ندارد تاکید کرد: تا زمانی که بستر کسب درآمد از مسیرهای مولد در کشور فراهم نشده باشد؛ با اعمال فشار و چنین تصمیماتی نمی توان نقدینگی موجود در جامعه را به سمت تولید سوق داد. از این رو لازم است ابتدا ب بستر راه های کسب درآمد مشروع و درست که هم اشتغال زایی و هم درآمد قابل قبولی برای صاحبان نقدینگی دارد ایجاد شود.

,

انتهای پیام/ق

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه