اخبار داغ

در نشست خبری مشترک با هایکو ماس؛

ظریف: هیچکس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی کند مگر اینکه پاسخ قاطعی بشنود/ ماس: در تلاشیم اینستکس را اجرا کنیم

ظریف: هیچکس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی کند مگر اینکه پاسخ قاطعی بشنود/ ماس: در تلاشیم اینستکس را اجرا کنیم
وزیر خارجه آلمان گفت: موضع ما سه کشور اروپایی این است که از برجام حمایت می‌کنیم و خواهان این هستم که به تعهداتمان ادامه می‌دهیم و البته معجزه نمی‌توانیم کنیم و در تلاشیم تا اینستکس را در چارچوب سه کشور اروپایی و حتی فراتر از این سه کشور انجام دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در کنفرانس مشترک خبری با محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره دیدارش با وی گفت: ما درباره موضوعات زیادی در اینجا صحبت کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: ما در منطقه‌ای‌که هستیم شرایط حساس و جدی داریم و در سفری که به بغداد، ابوظبی و امان داشتیم هیچکس خواهان افزایش تنش‌ها در منطقه نیست.
,
 
,
وزیر خارجه آلمان در ادامه گفت: امروز البته صحبت‌های فشرده‌ای درباره برجام و نحوه ادامه آن داشتیم. موضع ما سه کشور اروپایی این است که از برجام حمایت می‌کنیم و خواهان این هستم که به تعهداتمان ادامه می‌دهیم و البته معجزه نمی‌توانیم کنیم و در تلاشیم تا اینستکس را در چارچوب سه کشور اروپایی و حتی فراتر از این سه کشور انجام دهیم.
,
 
,
ماس گفت: همچنین در خصوص موضوعات منطقه‌ای مانند سوریه و یمن صحبت کردیم. برای آلمان مهم است که از تلاش‌های سازمان ملل در این چارچوب حمایت می‌کنیم و معتقدیم این موضوعات راه‌حل سیاسی دارد نه نظامی. با ایران در این زمینه‌ها گفتگو می‌کنیم چون ایران دارای نفوذ زیادی در منطقه است.
,
 
,
وی همچنین در خصوص روابط برلین و تل‌آویو نیز گفت: دوستی نزدیک بین آلمان و اسرائیل وجود دارد و اینکه بنده الان در تهران هستم اصل دوستی بین آلمان و اسرائیل را تغییر نمی‌دهد.
,
 
,
ماس افزود: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند و معتقدیم ایران باید از منافع اقتصادی پیش بینی شده در برجام استفاده کند، خروج آمریکا باعث شد ایران از منافع اقتصادی برجام نتواند کامل بهره‌مند شود ولی می‌خواهیم تجارت و رشد اقتصادی ایران از طریق اینستکس با اروپا افزایش یابد و حق ایران است که بتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند.
,
 
,
وزیر خارجه آلمان همچنین گفت: اتحادیه اروپا سعی می‌کند به‌دنبال خروج آمریکا از برجام در حد توانش آن را جبران کند و به دنبال این هستیم تا برجام حفظ شود.
,
 
,
ظریف:‌ مشکل خاورمیانه سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی است
,
 
,
ظریف هم در این نشست گفت: مشکل خاورمیانه مشکل سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و حمایت‌های بی‌حد و مرز آمریکا از این سیاست‌هاست. بر خلاف همه قواعد حقوق بین‌الملل اشغال قدس شریف و بلندی‌های جولان توسط آمریکا به رسمیت شناخته شده و سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به دست فراموشی سپرده شده است. مشکل منطقه ما این است تا آمریکا تلاش کرده تا با یک جنایت جدید به نام معامله قرن حقوق مردم فلسطین را زیرپا بگذارد، این‌هاست که منطقه ما را دچار مشکل کرده است.
,
 
,
وزیر خارجه کشورمان در ادامه افزود: شما باید سوال بکنید از رژیمی که دارای سلاح هسته‌ای که چطور نتانیاهو در کنار نیروگاه دیمونا که محل ساخت سلاح هسته‌ای است می‌ایستد و می‌گوید ایران باید نابود شود؟ البته هیچکس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی کند مگر اینکه پاسخ قاطعی بشنود. ما شروع کننده هیچ جنگی نبوده‌ایم و نخواهیم بود. اما کسی با ما جنگ را شروع کند پایان دهنده‌اش آن کشور نخواهد بود.
,
 
,
ظریف گفت: من در ملاقات با ماس گفتم توقعم صرفا اجرای برجام است. توجه دوستان اروپایی را به مواد یک تا 3 ضمیمه دو برجام جلب کردم، و همینطور بیانیه‌های کمیسیون مشترک برجام پس از خروج آمریکا از برجام.
,
 
,
وزیر خارجه کشورمان در واکنش به اخباری مبنی بر درخواست غرب از ایران برای انجام مذاکره درباره موضوعات مختلف گفت:‌ در مورد بحث‌هایی که ایالات متحده و اروپا مطرح می‌کنند دو نکته مهم است، اول اینکه ما یک توافقی داریم که حاصل 2 سال مذاکره فشرده و 12 سال کار دیپلماتیک است. آیا این توافق را اجرا کرده‌اند که توقع این را دارند که درباره موضوعات دیگر صحبت کنند؟ نخست باید نشان دهند که گفتگو با آمریکا فایده دارد بعد تقاضای مذاکره دیگر کنند. اما موضوع دوم، چه کسی باعث بی‌ثباتی در این منطقه است؟ آیا ما بودیم که به صدام حسین سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ آیا ما بودیم که نخست وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ آیا ما هستیم که هر روز غیرنظامیان یمن را بمباران می‌کنیم؟ آیا ما از داعش و جبهه النصره حمایت کردیم یا اینکه این سلاح‌های آمریکایی بود که توسط عربستان در اختیار آنان گذاشته شد؟ آیا ما مناطق اشغالی کشورهای دیگر را به دیگری بخشیدیم؟ مانند قدس و جولان، آیا ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می‌کنیم؟ اگر قرار باشد درباره رفتار تشنج آفرین در این منطقه صحبت شود دیگران باید جوابگو باشند، ضمننا ما یک تفاوت نیز با دیگران داریم، ما 7 هزار سال است که در این منطقه هستیم ولی دیگران از کجا آمده‌اند؟
,
 
,
وی همچنین گفت: گفتگوی بسیار خوبی با آقای ماس درباره نحوه کاهش تنش داشتیم، گفتگوهای منطقه‌‌ای پیشنهاد همیشگی ایران بوده و خوشحالیم که آقای ماس از آن حمایت می‌کند و ما همواره از گفتگو با همسایگانمان استقبال می‌کنیم. اما تنش در منطقه ما نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است و شخص آقای ترامپ اعلام کرده است که ما در جنگ اقتصادی علیه ایران هستیم. تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است، نمی‌شود توقع داشت که جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ادامه داشته باشه و کسانی که این جنگ را راه‌  انداخته‌اند و یا از آن حمایت می‌کنند در امان باشند. ما معتقدیم که آلمان و اتحادیه اروپا می‌توانند به این کاهش تنش کمک کنند و از ایفای نقش آنها در این زمینه استقبال می‌کنیم.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه