اخبار داغ

رئیس سازمان محیط زیست استان قزوین اعلام کرد؛

کشف بیش از ۴۰ سلاح غیرمجاز/ فعالیت معدنی کارخانه سیمان هوای قزوین را آلوده کرده است

کشف بیش از ۴۰ سلاح غیرمجاز/ فعالیت معدنی کارخانه سیمان هوای قزوین را آلوده کرده است
رئیس سازمان محیط زیست استان قزوین گفت: در بحث شکار غیرمجاز در سال گذشته 138مورد شکار پرنده، 28مورد شکار پستانداران را داشتیم و 45 قبضه سلاح غیرمجاز کشف و ضبط شد و از 18مورد تعلیف غیرمجاز در اراضی مربوط به محیط زیست جلوگیری شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین ، حسن پسندیده در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن جلسات سازمان محیط زیست قزوین برگزار شد، اظهار کرد: طبق قوانین و مقررات سازمان محیط زیست، همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشند که قوانین محیط زیستی را در ارگان مربوطه رعایت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , صبح قزوین ،,

وی با بیان اینکه آگاه سازی عمومی درباره مسائل محیط زیستی بسیار مهم است، افزود: قزوین از استان‌های منحصر به فرد در زمینه محیط زیستی است، نباید فراموش کنیم که طبیعت و حیات وحش هم حقوقی دارد که باید توسط انسان‌ها رعایت شود.

,

رئیس سازمان محیط زیست استان قزوین با اشاره به اینکه در کل در سال ۱۰تا۱۵ واحد صنعتی مشمول جرایم سنگین می‌شوند، ابراز کرد: قزوین قطب صنعتی کشور است و رعایت مسائل زیست محیطی در بخش تولید بسیار حائز اهمیت است و در این راستا استانداردهای محیط زیستی از سوی تولیدکنندگان باید رعایت شود.

,

پسندیده یادآور شد: باید توجه داشت که در پرداخت عوارض آلایندگی توسط واحدهای صنعتی، هیچ یک از این جرایم به حساب محیط زیست واریز نمی‌شود بلکه فقط ما بحث اعمال قوانین را انجام می‌دهیم و برای پرداخت جریمه به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند.

,

وی تصریح کرد:  بخش عمده‌ای از واحدها هم هستند که الزامات زیست محیطی را رعایت می‌کنند  و با توجه به رشد تکنولوژی تولید نیز در مقابل تکنولوژی کنترل و جلوگیری از آلایندگی هم پیشرفت کرده است.

,

تعداد روزهای ناسالم در سال ۹۷ در قزوین ۵ روز  بود

, تعداد روزهای ناسالم در سال ۹۷ در قزوین ۵ روز  بود,

این مسئول با بیان اینکه در سال جدید وضعیت کیفی هوای استان قزوین هیچگاه در شرایط ناسالم قرار نگرفته است، افزود: تعداد روزهای ناسالم در سال ۹۷ نیز ۵ روز بوده که مروبط به آلودگی ذرات معلق است و این در حالی است که در سال ۹۶ ما در استان ۱۵ روز هوای ناسالم داشتیم و این آمار در سال گذشته یک سوم کاهش پیدا کرده است.

,

رئیس سازمان محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه بیش از ۱۸۰۰ مورد پایش‌های محیط زیستی در سال ۹۷ داشتیم، گفت: نیروگاه شهید رجایی به صورت هفتگی میزان و نوع سوخت مصرفی را به محیط زیست استان اعلام می‌کند و در سال ۹۷، مجموع سوخت مصرفی در نیروگاه شهید رجایی به میزان ۸۸درصد از نوع گاز طبیعی بوده و ۱۲ درصد هم از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده شده که نسبت به سال ۹۶ بهبود یافته است.

,

پسندیده در ادامه بیان کرد: میزان آلایندگی کارخانه سیمان آبیک ناشی از فعالیت‌های معدنی کارخانه سیمان است که باید توسط استان البرز مدیریت شود چراکه در حوزه این استان قرار دارد و باید توجه داشت که بخش کارخانه آن مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کند اما بخشی که در بحث آلودگی هوا موثر است به فعالیت‌های معدنی آن مربوط است.

,

وی تشریح کرد: هر ساله سرشماری‌هایی را در حیات وحش استان داریم ویکی از گونه‌های مهم کل بز وحشی است  که طبق ارزیابی‌ها این گونه ۲۳/۲۴ درصد رشد داشته است و میزان قوچ و میش وحشی هم در استان بدون تغییر باقیمانده است؛ تنها زیستگاه آهو در قزوین منطقه باشگل است که این گونه  ۴۸/۱۵ درصد افزایش یافته است.

,

این مسئول با بیان اینکه محیط زیست مسئولیتی در قبال سگ‌ها ندارد، گفت: در بحث شکار غیرمجاز در سال گذشته ۱۳۸مورد شکار پرنده، ۲۸مورد شکار پستانداران را داشتیم و ۴۵ قبضه سلاح غیرمجاز کشف و ضبط شد و از ۱۸مورد تعلیف غیرمجاز در اراضی مربوط به محیط زیست جلوگیری شد.

,

پروژه قزوین-کلاچای تا رفع ایرادات محیط زیستی تعطیل است

, پروژه قزوین-کلاچای تا رفع ایرادات محیط زیستی تعطیل است,

رئیس سازمان محیط زیست استان قزوین ادامه داد: مدیریت پسماندهای کشاورزی، صنعتی، شهری و بیمارستانی در استان قزوین مسئله مهمی است و در سال ۹۷ جلوی انتقال پسماندهای صنعتی به قزوین گرفته شد  و یکی از تصمیمات خوب هم جلوگیری از انتقال پسماندهای شیمیایی ۶استان به استان قزوین بود.

,

وی یادآور شد: برای انتقال پسماندهایی که قابلیت بازیافت دارند در صورت رعایت الزامات محیط زیستی، مشکل قانونی ندارد و سایت محمدآباد قزوین برای مدیریت پسماندهای صنعتی که قابلیت لندفیل شدن دارند استفاده می‌شود و پسماندهای پزشکی هم با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

,

پسندیده خاطرنشان کرد: اخیرا انتقال ۱۷هزارتن پسماند پتروشیمی به قزوین و گیلان در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که اعلام شده بود ۱۲هزارتن از این پسماندها مربوط به قزوین است؛ باید گفت که حساسیت ما بسیار بالاتر از هر مجموعع دیگر است و این موضوع را پیگیری کردیم.

,

این مسئول ادامه داد: این شرکت دارای دو شعبه در قزوین و و لوشان است که توانایی و مجوز مدیریت پسماند پتروشیمی را دارد و ما خواستیم که برنامه زیست محیطی خود را ارائه دهد و شعبه این شرکت در قزوین تعطیل و غیرفعال شد؛ همچنین در آذرماه سال ۹۷ با محیط زیست خوزستان رای‌زنی کردیم که از انتقال هر نوع پسماند به این شرکت خودداری کند.

,

رئیس سازمان محیط زیست استان قزوین بیان کرد: هر نوع توسعه‌ و ساخت واحدهای صنعتی باید براساس آمایش سرزمینی استان انجام شود و مشکل اصلی ما مدیریت منابع آب در قزوین است، از طرفی پساب‌های شرکت‌های صنعتی هم باید در این راستا مدیریت شود.

,

وی درباره پروژه قزوین-کلاچای توضیح داد: یکی از الزامات مهم این است که پروژه‌های بزرگ مقیاس مشمول انجام مطالعات ارزیابی محیطی زیستی هستند و در بدو امر برای پروژه قزوین-کلاچای مطالعات زیست محیطی انجام شده اما باید یکپارچه باشد و به این مطالعات ۱۷مورد ایرادات فنی گرفته شده و بنا شده تا زمانی که این نواقص رفع نشده نیز پروژه تعطیل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه