اخبار داغ

در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد؛

احتمال تخلیه روستاهای جنوب سیستان وبلوچستان برای سمپاشی علیه ملخ ها

احتمال تخلیه روستاهای جنوب سیستان وبلوچستان برای سمپاشی علیه ملخ ها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در مسیر مبارزه با ملخ های صحرایی پیشنهاد سمپاشی هوایی ارائه شده است از احتمال تخلیه برخی روستاها و تشکیل فوری جلسه مدیریت بحران خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، غلام‌حیدر زورقی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه  در زاهدان که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد به ارائه آخرین جزئیات مبارزه با ملخ های صحرایی در استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون سطح مبارزه در مراتع استان به 157 هزار هکتار رسیده که پیش بینی می شود این روند با توجه به شرایط آب و هوایی و وزش باد به 200 هزار هکتار برسد.

به گفته این مسئول،  تاکنون اعتباراتی از منابع استانی در اختیار جهاد کشاورزی قرار نگرفته و اعتبارات ملی نیز حدود 1.5 میلیارد تومان بوده که یک میلیارد آن صرف خرید سم شده است.
 
الزام تخلیه منازل در صورت استفاده از سمپاشی با هواپیما
وی با بیان اینکه شرایط برای جهاد ایده آل نیست اما عزم خود را جزم کرده تا با این آفت کشاروزی مقابله کنیم، گفت:  هواپیمایی در منطقه آماده پرواز برای سمپاشی و مقابله با ملخ های صحرایی است اما بنده مخالف این پرواز می باشم چرا که استفاده از این روش تبعاتی به دنبال دارد به این دلیل که سم خالص در این روش استفاده می شود و چون مراکز و نقاط پراکنده در سطح استان هستند باید برخی از روستا ها تخلیه شوند که اگر ناچار به استفاده از این روش شویم اقدام به برگزاری جلسه مدیریت بحران خواهیم کرد در غیر این صورت مبارزه را با روش های دستی و ماشینی ادامه خواهیم داد.
 
سیستان و بلوچستان تنها استان کشور برای واردات دام زنده
زورقی بیان کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت بسیار خوبی برای واردات دام دارا است بر همین اساس تنها استان کشور برای واردات دام زنده می باشد که می تواند 50 درصد از ظرفیت گوشت کشور را فراهم کند؛ همچنین در بحث مجوز مرغ نیز 225 مجوز مرغداری ارائه شده که اگر تمام آنها با ظرفیت اسمی کار کنند 60 درصد از نیاز استان را تامین و برای مابقی آن وابسته به استان های همجوار هستیم.

 وی در تکمیل مطلب فوق با اشاره به راه اندازی کارگروهی با هدف ساماندهی مرغداران در جهاد کشاورزی افزود: دولت دان مرغی با قیمت مصوب مورد نیاز مرغ داران را در اختیار آن ها قرار می دهد و هیچ کشتارگاهی در زمینه مرغ نیست که بازار فروش نداشته باشد و هر کس در زمینه صنعت مرغ فعالیت کند دان مورد نیاز و فروش آن تضمینی خواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه وضعیت آب در کشور مطلوب نیست، ادامه داد: سیستان وبلوچستان نسبت به سایر استان های کشور خشک تر و بارندگی در آن از میانگین کشوری کمتر است بر همین اساس ضرورت استفاده صحیح از منابع آب باید در دستور کار باشد که در این راستا نیز محدودیتی برای اجرای سیستم های نوین نیز وجود ندارد و منابع آن موجود می باشد.
 
توسعه کشت گلخانه ای اولویت جهاد کشاورزی
وی با بیان اینکه تمرکز جهاد کشاورزی بر روز کشت های فشرده و گلخانه ای است، افزود: میزان گلخانه موجود در استان 248 هکتار است که بخشی از آن توسط بهره بردار ساخته شده اما استفاده نمی شود که عمده دلیل آن به منابع آبی و عدن پشتکار فرد باز می گردد که پس از دریافت گلخانه جذب دستگاه های دولتی شده در این راستا با انجام اقدامی انقلابی قرار است در شهرستان چابهار و کنارکبه جهت دارا بودن تابش نور و گرما گلخانه بزرگی احداث و با استفاده از روش هلدینگ چندین سرمایه گذار اقدام به شیرین کردن آب و صرف آن برای گلخانه به ویژه در کشت محصولات گرمسیری کنند.

وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: حدود دو هزار هکتار از این پروژه کلنگ زنی شده و در 27 خرداد ماه جاری افتتاح می شود؛ در اجرای این طرح سرمایه گذاران تاکنون درخواست هیچ گونه تسهیلاتی نکرده و قرار است زیرساخت ها را خود فراهم کنند اما ما خواستار آن هستیم تا در چابهار زیرساخت هایی همچون برق برای آنها فراهم شود زیرا این فرصت و شرایط خاص منطقه چابهار در هیچ نقطه از کشور وجود ندارد؛ همچنین برنامه ریزی شده تا محصول تولید شده برای بازار خارج از کشور باشد.

افتتاح 157 پروژه بخش کشاورزی
زورقی به افتتاح 157 پروژه بخش کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: این میزان پروژه با صرف اعتباری بالغ بر ۲۸۳ میلیارد و۱۲۷ میلیون ریال به بهره برداری می رسند که با انجام این کار سه هزار و 175 خانوار روستایی و عشایری از مزایای آن بهره‌مند می شوند، همچنین برای هزار و 518 نفر شغل دائم و برای 10 هزار و 795 نفرروز شغل موقت ایجاد می‌شود.

به گفته این مسئول، این پروژه ها شامل ۸۵ طرح آب وخاک، ۲۸ طرح تولیدات گیاهی، ۹ طرح تولیدات دامی، ۲ طرح صنایع کشاورزی و غذایی، ۱۱ طرح شیلات آب‌های داخلی، ۱۹ طرح عشایری و۳ طرح آبخیزداری می باشد.

 رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه سال گذشته برای جهاد کشاورزی استان سال خوبی نبوده است، گفت:  از مجموع ۴۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در سیستان و بلوچستان سطح زیر کشت اراضی زراعی و باغی در سال گذشته ۲۴۲ هزار هکتار بوده است و مقدار زیادی از اراضی استان به زیر کشت نرفته است.
 
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون، ,
,
,
,
, الزام تخلیه منازل در صورت استفاده از سمپاشی با هواپیما,
,
,
, سیستان و بلوچستان تنها استان کشور برای واردات دام زنده,
,
,
,
,
,
,
, توسعه کشت گلخانه ای اولویت جهاد کشاورزی,
,
,
,
,
, افتتاح 157 پروژه بخش کشاورزی,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه