شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان اصفهان
ساعت: 21:29 منتشر شده در مورخ: 1398/03/22 شناسه خبر: 1494552
یادداشت:
مصرف «نمک» چگونه باعث افزایش فشار خون می شود؟ + توصیه های پزشکی
در این یادداشت به توصیه های پزشکی در رابطه با فشار خون و همچنین تأثیر مصرف بی رویه نمک و چگونگی تأثیر آن بر فشار خون پرداخته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیو، فشار خون در واقع همان نیروی خون است که به رگ ها وارد می شود. قلب خون را به درون رگ ها پمپ می کند و به این ترتیب خون در تمام بدن حمل می شود. فشار خون بالا به افزایش خون سیستولی بالاتر یا مساوی 140 میلی متر جیوه، فشار خون خون دیاستولی بالاتریا مساوی 90 میلی متر جیوه یا یکی از دو حالت اطلاق می گردد. امروزه فشار خون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می شود.

 
فشار خون بالا سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می شود. خطر این عوارض در صورت وجود بیماری دیابت افزایش می باید. فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است و با پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری های قلبی و عروقی کاهش می یابد.
 
* خطر پیشرفت فشار خون بالا با رعایت چه نکاتی کاهش می یابد؟
کاهش مصرف نمک
پرهیز از مصرف الکل
ثابت نگه داشتن وزن ایده آل
رعایت رژیم غذایی متعادل
فعالیت بدنی منظم
پرهیز از استعمال دخانیات
 
* تغذیه چگونه بر فشار خون تأثیر می گذارد؟
مصرف غذاهای حاوی نمک با سدیم زیاد می تواند فشار خون را بالا ببرد.
افزایش وزن بدن باعث بالا رفتن فشار خون می شود.
کاهش وزن بدن می تواند باعث کاهش فشار خون شود.
کاهش میزان مصرف چربی می تواند از کاهش فشار خون بالا پیشگیری کند.
 
* نمک چگونه باعث افزایش فشار خون می شود؟
وقتی که مقدار زیادی از غذاهای شور و پر نمک خورده شود، مقدار زیادی سدیم وارد بدن می شود. به دنبال آن مقدار زیادی آب جذب می کند تا بتواند سدیم اضافی را از خود خارج سازد. این مسئله باعث افزایش فشار خون در بعضی از افراد خواهد شد. بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ های خونی می شود.
 
طبق توصیه های استاندارد بهتر است که میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از 2300 میلی گرم یا کمتر از 5 گرم(یک قاشق مرباخوری) نمک نباشد که متأسفانه اغلب افراد بیشتر از این میزان در روز سدیم دریافت می کنند. توصیه شده است که بیماران قلبی، افرادی که فشار خون بالا دارند و همچنین افراد بالای 50 سال روزانه کمتر از 1500 میلی گرم سدیم که معادل 2 گرم نمک است مصرف کنند.
 
البته باید توجه داشت که کل نمک مصرفی در تهیه غذا و نمکی که از نان، پنیر، رب گوجه فرهنگی و سایر غذاهای کنسروی و آماده و فست فودها مصرف می شود باید کمتر از 5 گرم در روز باشد.
 
* در چه غذاهایی مصرف نمک زیاد است؟
 
غذاهای فرآیند شده و آماده از قبیل همبرگر، سوسیس و کالباس، ماهی دودی و غذاهای کنسروی و انواع پیتزا
تنقلاتی نظیر چوب شور، ذرت بو داده، فرآورده های غلات حجیم شدن، آجیل ها و مغز دانه ها
انواع سس ها از قبیل کتاب سس سویا سس سالاد و آب گوجه فرنگی
انواع پودر سوپ آماده
سیب زمینی سرخ شده همراه با نمک چیپس سیب زمینی
انواع توزیع های عمده و شیوه هایی مانند خیار شور و کلم شور
پنیرهای پور نمک
توجه داشته باشید که بیشترین مقدار نمک از طریق مصرف نان است بنابراین دقت کنید که از انواع نان های کم نمک استفاده کنید.
 
* برای کنترل فشار خون چه نکاتی را رعایت کنیم؟
 
از غذاهای متنوع استفاده کنید، به عبارت دیگر روزانه از مواد غذایی موجود در پنج گروه اصلی غذایی( نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات، پروتئین ها) به مقدار توصیه شده مصرف کنید.
از غذاهای سرشار از فیبر مانند نان سنگک و جو از نوع کم نمک، ماکارونی سبوس دار میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنید.
روزانه از سبزی ها و میوه ها به مقدار بیشتری استفاده کنید؛ یعنی حداقل ۵ وعده در روز
روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، کانولا و روغن زیتون را به جای روغن های حیوانی انتخاب نمایید.
غذاهایی با حداقل اسیدهای چرب ترانس و اشباع را انتخاب کنید. از مصرف غذاهای سرخ شده های پرچرب کیک ها کلوچه و شیرینی خامه ای که چربی بالایی دارد پرهیز کنید کنید.
نان هایی را مصرف کنید که در تهیه آنها جوش شیرین به کار نرفته است.
مصرف غذاهای کنسروی و غذاهای آماده را که در خارج از منزل تهیه می‌شوند محدود کنید این غذاها حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی هستند.
برای بهبود طعم غذا به دلیل نمک از انواع سبزی های معطر سیر آبلیمو و آب نارنج استفاده کنید.
 
* چگونه می توان به مقدار نمک دریافتی را کاهش داد؟
در هنگام غذا خوردن از نمکدان استفاده نکنید؛ یعنی نمک روی سفره باید حذف شود.
برچسب های تغذیه ای را مطالعه کرده و غذاهایی را انتخاب کنید که مقدار سدیم کمتری دارند.
مواظب نمک پنهان که در همه مواد غذایی وجود دارد باشید.
ادویه های را استفاده کنید که در تهیه آنها از نمک استفاده نشده است.
انتهای پیام/
http://dana.ir/1494552
ارسال نظر
نظرات