اخبار داغ

تفرجگاه یا پاتوق‌های دود و دم؟

دود قلیان نفس پارک‌های کرمانشاه را گرفته است

دود قلیان نفس پارک‌های کرمانشاه را گرفته است
پارک‌های سطح شهر کرمانشاه این روزها بیشتر به پاتوق‌های دود و دم شباهت دارند تا تفرجگاه و عزم جدی هم ظاهرا برای برخورد با این رویه وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد،  فرقی نمی کند کجای کرمانشاه باشی، اغراق نیست اگر بگوییم سطح دسترسی به قلیان‌فروشی‌ها در اینجا مثل دسترسی به سوپرمارکت هاست و این یعنی گذراندن زمان اوقات فراغت در شهر تمدن‌های هزاران ساله در میان دود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

پارک‌های سطح این کلانشهر که بهترین اماکن برای استراحت شهروندان است و البته می‌توانند اماکنی فرهنگی هم باشند به پاتوق‌هایی برای دود و دم و عرضه قلیان تبدیل شده است و اصولا خانواده‌ها از این موضوع ناراضی هستند.

,

چندی پیش این موضوع تعدد قلیان‌فروشی در پارک‌های سطح شهر را مورد انتقاد قرار داده بود و خواستار برخورد جدی با این پدیده شده و اذعان کرده بود: جمع‌آوری قلیان فروشی‌های سطح پارک‌ها بر عهده شهرداری نیست و هم اکنون شاهدیم که قلیان‌ها فضای مناسبی در پارک‌ها به خصوص پارک شرقی و غربی به وجود آورده است.

,

برخورد با قلیان‌سراها به صورت جدی در دستور کار است

,

برای پیگیری این موضوع به سراغ سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه رفتیم که وی در خصوص اماکن عرضه قلیان و قلیان سراها گفت: نیروی انتظامی به صورت روتین و روزانه برخورد با قلیان سراها و مکانهای عرضه قلیان را به طور جدی در دستور کار دارد.

,

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: البته این کار نیاز به مقدماتی دارد از جمله دستور قضایی و جرم انگاری این موضوع که باید به طور همه جانبه به آن نگاه شود.

وی بیان داشت: در استان کرمانشاه استعمال قلیان بالا است اما با یک پدیده اجتماعی نمی توانیم صرفاً با یک رویکرد پلیسی برخورد کنیم و لازمه آن این است که با نگاه اجتماعی به این قضیه بپردازیم.

,
,
,


سرهنگ آمویی خاطرنشان کرد: در این راستا دستگاههای فرهنگی و دستگاه هایی که در حوزه بهداشت و درمان حضور جدی دارند باید نسبت به این قضیه روشنگری کنند و در بین اقشار مختلف به خصوص جوانان و نوجوانان با برگزاری آموزش های لازم، به بیان خطرات و مضرات استعمال قلیان بپردازند.

وی در ادامه از اقدامات پلیس در راستای بصیرت افزایی جامعه نسبت به خطرات استعمال دخانیات سخن گفت و بیان داشت: یکی از ادارات زیر مجموعه معاونت اجتماعی در راستای تدابیر سلسله مراتب فرماندهی، اداره آموزش همگانی است و یکی از مهم ترین اقدامات این اداره ارائه آموزش در حوزه پیشگیری از استعمال مواد مخدر است.

,
,
,
,

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: یکی از شاخه های آموزش همگانی بحث مضرات سیگار و قلیان به خصوص در حوزه قلیان است.

وی بیان داشت: متاسفانه یکی از مواردی که استعمال قلیان در آن به وفور دیده می شود پارک ها و تفرجگاه‌هاست که در این خصوص لازم است ابتدا اماکن عمومی را پاکسازی کنیم و در کنار آن فرهنگ سازی شود.

سرهنگ آمویی گفت: بحث ممنوعیت عرضه قلیان در کنار اصناف دیگر باید توسط صنف مربوطه و بهداشت و درمان مشخص شود و با این قضیه به صورت جدی برخورد شود.

,
,
,
,
,

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی اگر در بحث برخوردها و پلمب ها پس از اخذ دستورات قضایی به کمک پلیس نیاز دارند اطمینان خاطر داشته باشند که پلیس در کنار آنها خواهد بود.

وی از استعمال قلیان به عنوان دروازه ورود مواد مخدر یاد کرد و گفت: به همین سبب احساس خطر نسبت به این قضیه داریم و یکی از دغدغه های پلیس همین امر است.

سرهنگ آمویی از آمار بالای برخورد با کسانی که ارائه عرضه قلیان در طی سه ماهه اول سال جاری داشتند خبر داد و افزود: در این راستا با دستور مقام قضایی بسیاری از قلیان ها امضا شده و از بین رفته است.

این مقام انتظامی در پایان از همه دستگاه های ذیربط از جمله دستگاه قضایی، بهداشت و درمان و شهرداری درخواست کرد که با همدلی و همکاری نسبت به ریشه‌کن کردن این معضل اجتماعی اقدام کنند و گفت: همچنین رسانه ها نیز می توانند این قضیه را یک خواست عمومی تلقی کنند و با راه اندازی کمپین هایی تغییر نگاه جوانان و نوجوانان را نسبت به استعمال مواد مخدر ایجاد کنند و بر افکار جوانان تاثیرگذار باشند.

,
,
,
,
,
,
,

مضرات مصرف قلیان برای افراد /تسریع مراجع‌ ذی‌ربط در جمع‌آوری قلیان از پارک‌ها

دکتر ابراهیم شکیبا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص خطرات و مضرات استعمال مواد دخانی به خصوص قلیان اظهار داشت: به دلیل اینکه استعمال دخانیات سلامت ریه افراد را در تمام جهان تهدید می‌کند تمرکز و هدف اصلی روز جهانی بدون دخانیات سال ۲۰۱۹ بر آثار مخرب و زیانبار مصرف مواد دخانی بر سلامت ریه مردم جهان است

,
,
,

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: استعمال مواد دخانی یکی از علل اصلی سرطان ریه است که عامل بیش از دو سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان است همچنین قرار گرفتن در معرض دود دست دوم در خانه و اماکن عمومی و محل کار باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه است.

,

وی افزود: ترک دخانیات می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد به طوری که پس از ۱۰ سال ترک دخانیات خطر ابتلا به سرطان در نیمی از افراد کاهش می یابد.

,

دکتر شکیبا همچنین گفت: استعمال دخانیات یکی از علل اصلی بیماری های مزمن انسدادی ریه است وضعیتی که در آن ساخت اسفنج در ریه اشباع شده و موجب سرفه دردناک و مشکلات تنفسی شدید می‌شود.

معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه بیان داشت: خطر ابتلا به انسداد ریه به ویژه در افرادی که استعمال مواد دخانی را در سن جوانی شروع می کنند به شدت بالا می برد زیرا دود دخانیات به طور قابل توجهی باعث کاهش حجم ریه می شود.

,
,
,

وی بیان داشت: دخانیات همچنین آسم را تشدید می کند و سبب محدود شدن فعالیت و ناتوانی می شود که در این راستا توقف استعمال مواد دخانی موثرترین درمان برای کاهش پیشرفت بیماری انسداد ریه و بهبود علائم آسم است.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: قرار گرفتن زن باردار در معرض سموم دود حاصل از مواد دخانی که از طریق استعمال سیگار و قلیان رخ می دهد و یا حتی با قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سبب کاهش رشد و عملکرد ریه در جنین می شود.

,

معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: همچنین کودکانی که در معرض دود دست دوم هستند در معرض خطر ابتلا به بیماریهایی از جمله آسم، برونشیت و عفونت‌های مکرر تنفسی قرار می گیرند.

,

دکتر شکیبا گفت: بررسی ها نشان داده است که در سراسر جهان حدود ۱۶۵ هزار کودک قبل از ۵ سالگی در اثر ابتلا به عفونت‌های ناشی از دود دست دوم جان خود را از دست می‌دهند.

,

وی اذعان داشت افرادی که در سن بلوغ زندگی می کنند همچنان از عوارض دود دست دوم رنج می برند زیرا عفونت‌های مکرر تنفسی در اوایل کودکی خطر ابتلا به انسداد ریه در بزرگسالی را افزایش می دهد.

,

وی ادامه داد: بیماری سل نیز باعث آسیب به ریه و کاهش عملکرد ریه می شود که در بیشتر مواقع در اثر استعمال دخانیات این بیماری تشدید می شود و مواد شیمیایی در تنباکو می تواند عفونت های پنهان سل را که حدود یک چهارم افراد به آن مبتلا هستند را ایجاد کند.

,

این مسئول با اشاره به این که دود دخانیات یک نوع بسیار خطرناک آلودگی هوا در محیط های بسته را ایجاد می‌کند، افزود: دخانیات بیش از ۷ هزار ماده شیمیایی دارد که ۶۹ مورد آن باعث ایجاد سرطان می شود اگرچه دود آن ممکن است نامرئی و بی بو باشد اما می تواند تا ۵ ساعت در هوا باقی بماند که مواجهه با آن سبب ابتلا به سرطان ریه، بیماری‌های مزمن تنفسی و کاهش عملکرد ریه می شود.

,

دکتر شکیبا با بیان اینکه علاوه بر بیماری های مرتبط با تنباکو، مصرف قلیان نیز می تواند منجر به افزایش احتمال بیماری ها در انسان شود، گفت: وجود ۴ هزار ماده شیمیایی و سم در ترکیب دود قلیان موجود است که استنشاق آن سبب بروز مخاطرات زیادی برای سلامت مصرف کنندگان این نوع مواد و اطرافیان آنها می شود.

,

وی اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده در سراسر دنیا در خصوص بیماری های مرتبط با استعمال قلیان حداقل ۲۵ نوع بیماری خطرناک شامل انواع سرطان ها و بیماری هایی مانند قلب و عروق، ریه، کبد گوارش، نازایی و... به اثبات رسیده است.

,

دکتر شکیبا یادآور شد: تنباکوی معطر حاوی ۷۰ تا ۸۰ درصد اسانس و مواد شیمیایی است که به دلیل ایجاد بو و طعم میوه گیاهان بسیاری از افراد و جوانان با یک تصور غلط و فقط به صرف مفید بودن این نوع تنباکو نسبت به استعمال آن اقدام می کنند.

,

وی افزود: در حالی که بررسی نتایج آزمایشگاهی در نمونه های تنباکوی معطر وجود مقادیر بسیاری از مواد سمی و سرطان زا از جمله هیدروکربن های معطر چند حلقوی(PAH)، ترکیبات بنزن، سرب و سایر فلزات سنگین به اثبات رسیده است.

معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه بیان داشت: همچنین آنها تصور می کنند که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌ شود و مواد سمی آن از بین می‌ رود اما به دلیل ترکیب شدن با بخار آب در موقع استعمال قلیان مقدار جذب این مواد شیمیایی و خطرناک در خون افزایش پیدا می کند و تبعات زیانباری را برای مصرف کنندگان و اطرافیانش در پی دارد.

به گفته شکیبا، استعمال قلیان به دلیل وجود آب و بخار آن میزان جذب نیکوتین را که یک ماده اعتیاد آور است افزایش می دهد و همین امر سبب می شود جوانان و نوجوانان درجه وابستگی زیادی به قلیان پیدا کنند.

,
,
,
,
,

وی خاطر نشان کرد: به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی مجرای خروج دود قلیان می تواند عامل مهمی جهت رشد میکروبها و قارچها باشد که به راحتی توسط دود به درون دستگاه تنفس وارد شده و عفونت‌های مزمن را ایجاد می‌کند.

,

شکیبا بیان داشت: دود قلیان می تواند باعث التهاب و افزایش تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی و همچنین باعث افزایش طول دروه سرماخوردگی شود.

معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه دود دریافتی هر وعده ۶۰ دقیقه ای مصرف قلیان تقریبا ۲۰۰ برابر بیش از مصرف یک نخ سیگار است، ابراز داشت: و دود دست دوم آن برای اطرافیان ۵ تا ۱۰ برابر سیگار است.

شکیبا خواستار حمایت های بیشتر قوه قضاییه، دادستانی و نیروی انتظامی جهت جمع آوری قلیانها و اجرای مقررات در سطح استان کرمانشاه به خصوص تفرجگاهها و اماکن تفریحی شد.

,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه