اخبار داغ

استاد علوم فقه و فلسفه در حوزه علمیه مشهد:

علوم اسلامی، نرم‌افزار تمدن نوین اسلامی است/ اولویت رسانه‌ شکست محاصره تبلیغاتی دشمن باشد

علوم اسلامی، نرم‌افزار تمدن نوین اسلامی است/ اولویت رسانه‌ شکست محاصره تبلیغاتی دشمن باشد
استاد علوم فقه و فلسفه در حوزه علمیه مشهد گفت: رسانه در جریان تمدن اسلامی یکی از ارکان است و مسئله‌ای حاشیه‌ای نیست و در حکومت حاکمان اراده‌های مردم تأثیرگذار هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام؛ برنامه نشست فعالان رسانه‌ای با موضوع قرائت رسانه‌ای و سایبری از بیانیه گام دوم انقلاب شب گذشته با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی استاد حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از فعالان این عرصه در مجتمع فرهنگی آموزشی فدک برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

استاد علوم فقه و فلسفه در حوزه علمیه مشهد گفت: بیانیه گام دوم انقلاب بیانیه کاملاً راهبردی است و در آن برای 40 سال برنامه‌ریزی شده و یک گام نام نهادیم و با نگاه تمدنی در آن روبرو هستیم چون در برنامه‌ریزی‌های خرد چهل سال بیشتر از یک گام تلقی می‌شود.

,

وی افزود: بیانیه راهبردی به این معناست که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان راهبر و هدایت‌کننده کلان جامعه اسلامی اهداف کلی را ترسیم می‌کنند که سایرین در مقام اجرایی کردن این راهبردها وقت بگذارند و از دل راهکارها، برنامه عملیاتی استخراج و به آن عمل شود و لذا باید اندیشمندان راهبردها را از این بیانیه استخراج کنند تا وظایف مشخص شود.

,

هدف از انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است

, هدف از انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است,

حجت‌الاسلام وکیلی با بیان اینکه در پی آن هستیم در بیانیه چه جهت‌دهی‌ کلی وجود دارد که اگر در فضای رسانه‌ای بخواهیم اجرایی کنیم می‌توانیم از آن الگو بگیریم اظهار کرد: هدف از انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است و تمدن اسلامی بلند و ارزشمندی است لذا هر یک قدم آن 40 سال زمان می‌برد.

,

وی با اشاره به اینکه بیانیه با افق دید 40 ساله ترسیم شد تا بر اساس آن در سال‌های آینده در نقطه تمدن اسلامی کامل و جامع قرار بگیریم افزود: رهبر انقلاب متذکر شده‌اند که کار ما را با سایر انقلاب‌ها نمی‌شود مقایسه کرد چون بقیه سال‌ها قبل از ما شروع کرده‌اند و چون هم‌جهت و هم هدف هستند از روی یکدیگر الگوبرداری می‌کنند اما انقلاب اسلامی با هدف نوین رقم خورده و در دامن این هدف نوین، الگو و سابقه قبلی نداشتیم لذا طبیعتاً با وجود دشمنان بیرونی حرکت دشوارتر است ولی علی‌رغم این مشکلات مشاهده می‌کنیم روند رشد انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب‌های مشابه سریع‌تر بوده است.

,

فعالیت در فضای مجازی باید در پازل تمدن اسلامی انجام شود

, فعالیت در فضای مجازی باید در پازل تمدن اسلامی انجام شود,

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: راهبرد کلان باید در پی اهداف تمدنی باشد یعنی اگر امروز در فضای مجازی فعالیت می‌شود باید در پازل تمدن اسلامی دیده شود و اینکه در تحقق آن چه تأثیری داشته است.

,

وی افزود: نکته اساسی این است که هر کسی که خودش را مخاطب این پیام می‌داند باید نگاهش را از نگاه خرد به نگاه تمدنی تبدیل کند و درگیر با مسائل جزئی و اهداف کوچک نباشیم اما در بعد کلان اهداف، برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای فرهنگی تغییر می‌کند.

,

استاد علوم فقه و فلسفه در حوزه علمیه مشهد با طرح این سؤال که تمدن چگونه رقم می‌خورد و چه نسبتی با رسانه دارد؟ خاطرنشان کرد: فعالیت‌های خرد بدون اهداف بلندمدت و حساب‌شده هیچ‌وقت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب نبوده و نتیجه‌بخش نیست و بناست بیاموزیم در پی اهداف بلندمدت باشیم.

,

باید نگاه خرد به نگاه تمدنی تبدیل شود

, باید نگاه خرد به نگاه تمدنی تبدیل شود,

وی افزود: تمدن اسلامی آمیخته از دو مفهوم اساسی است و یکی تولید علم و دانشی که این تمدن بر دوش آن استوار است و دوم اجرا کردن محتوای تولید شده لذا اولین پایه تمدن نرم‌افزار تمدن اسلامی است که مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها که باید اجرا شود است و اصلاً چنین دانشی تولید نشده است.

,

حجت‌الاسلام وکیلی با بیان اینکه در بیانیه صحبتی از دستاوردهای انقلاب و تولید علوم انسانی اسلامی نیست و کار نشده است گفت: نرم‌افزار تمدن اسلامی، علوم اسلامی هستند چون علمی که اسلامی نباشد هیچ‌گاه تمدن اسلامی تولید نمی‌کند و علوم اسلامی نیز به این مقدار برای ساختن یک تمدن کفایت نمی‌کند و لذا سال‌ها رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که باید حوزه و دانشگاه به سمت تولید علوم اسلامی حرکت کنند.

,

نرم‌افزار تمدن اسلامی، علوم اسلامی هستند

, نرم‌افزار تمدن اسلامی، علوم اسلامی هستند,

وی افزود: گام اول تمدن اسلامی تولید این محتواهاست و دغدغه‌مندی تولید این محتواها ضرورت دارد و اگر این محتواها نباشد هر چه جنگ سیاسی شود وقتی چیزی برای عمل کردن نباشد نتیجه‌ای بدست نمی‌آید.

,

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اگر افرادی سرکار باشند اعتماد بر خدا دارند و دستشان به‌سوی بیگانگان دراز نباشد زمینه تولید علوم اسلامی فراهم می‌شود اما در غیر اینصورت چرخه تمدن نمی‌تواند بچرخد و تبدیل به رؤیا می‌شود اظهار کرد: رسانه در تولید علم نقش فعال چندانی ندارد و باید در این عرصه گفتمان‌سازی شود و محتواهای تولید شده را به دیگران برساند و  نقش رسانه این است که اگر علمی تولید شد و بخواهد به مرحله اجرا برسد رسانه ابزار اجرای علم و آگاهی است.

,

وی با طرح این سؤال که نقش رسانه در حکومت اسلامی کجاست و طبق بیانیه باید چه فعالیت‌هایی انجام دهد افزود: علوم انسانی اسلامی باید تولید شود و رسانه یکی از اجزای این کار است، هر کسی می‌خواهد ابزار قدرت را بدست آورد و در چنگ سخت قدرت به زور و توانایی فیزیکی افراد بستگی دارد اما در جامعه قدرت داشتن یعنی استفاده کردن از قدرت‌هایی که درون انسان‌ها است و این استفاده یعنی مدیریت فکر افراد و جنگ قدرت به چنگ مدیریت افکار انسانی بازمی‌گردد.

,

استاد علوم فقه و فلسفه در حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه ریشه اینکه کشوری قدرت فیزیکی بیشتری دارد در تفکر خاص مردم آن کشور است و تبدیل به قدرت شده است تصریح کرد: ریشه امور انسان‌ها علم و آگاهی است و تا وقتی فکر انسان‌ها مدیریت نشود، توانایی‌ها و امکانات در مسیر واقعی بسیج نخواهد شد لذا در بیانیه گام دوم انقلاب اولین توصیه به علم است.

,

رسانه در جریان تمدن اسلامی یکی از ارکان است

, رسانه در جریان تمدن اسلامی یکی از ارکان است,

وی افزود: رسانه در جریان تمدن اسلامی یکی از ارکان است و مسئله‌ای حاشیه‌ای نیست و در حکومت حاکمان اراده‌های مردم تأثیرگذار هستند و این اراده‌ها و مطالبات تحت تأثیر اندیشه و رسانه‌ها است و بستگی دارد چگونه این اراده‌ها جهت‌دهی شود.

,

حجت‌الاسلام وکیلی خاطرنشان کرد: نقطه شروع فرآیند انتقال پیام و محتوا است و اولین گام برای جا انداختن محتوایی در افکار عمومی، تأثیرگذاری روی نخبگان و چهره‌ها است چراکه کانال اصلی تغییر افکار مردم تغییر افکار نخبگان آن جامعه است.

,

وی افزود: در الگوی زندگی امروز بیشترین تأثیرپذیر را مردم از چهره و نخبگان دارند چراکه مورد اعتماد هستند چون تخصص مفهومی پیچیده است انسان‌ها در مسائل مقلد هستند و برای مشارکت و تأثیرگذاری به گروه‌های مرجع مراجعه می‌شود و می‌توان جامعه امروز را جامعه تقلید نامید.

,

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مرحله دوم بمباران فکری مردم است و گاهی اوقات مسئله‌ای در اثر تکرار موضوعی تأثیر می‌گذارد و همه این محتوا را تکرار می‌کنند و تبدیل به رفتار می‌شود گفت: حتی اگر نخبگان هم واسطه نباشند رسانه ارتباط مستقیم با انسان‌ها برقرار می‌کند و مرحله سوم این است که وقتی توانستیم مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و اطلاعات را در جامعه ایجاد کنیم در گام بعدی روحیات و هیجانات را رقم می‌زند و ایجاد انگیزش می‌کند.

,

رسانه بعد از ایجاد آگاهی در تمایلات جامعه اثرگذار است

, رسانه بعد از ایجاد آگاهی در تمایلات جامعه اثرگذار است,

وی افزود: رسانه بعد از ایجاد آگاهی در تمایلات جامعه اثرگذار باشد آن تأثیرگذاری به معنای ایجاد نوعی مطالبه است و اگر رسانه‌ای در مرحله انتقال محتوا و انگیزش موفق بود مطالبه اجتماعی صورت می‌گیرد که آن مطالبه منجر به تغییر معادلات قدرت می‌شود و زمینه‌های اجرا مهیا می‌شود.

,

استاد علوم فقه و فلسفه در حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: نقش رسانه به‌شرط اینکه در افق بلندمدت دیده شود اهمیت دارد و رسانه‌ها برای عادی‌سازی خیلی از موارد و رفتارها نقش دارند و افرادی که می‌خواستند بی‌حجابی امری عادی تلقی شود یکی از کارهایشان نشان دادن زیاد افراد بی‌حجاب است و توضیحی هم نمی‌دهند لذا خودبه‌خود تکرار این موارد عادی‌سازی شده و پذیرش آن ساده می‌شود.

,

وی رسانه را در کنار انتقال پیام و ایجاد هیجانات در تکرار نیز مؤثر دانست و افزود: با اشاره به اهداف تمدن، جامعه پردازی و خودسازی، مقدمه‌ای به نام حس امید و توکل نیاز است پس باید حرکت شود و اولین مسئله متذکر شده در بیانیه پیش از همه‌چیز نگاه خوش‌بینانه به آینده است و وقتی محقق می‌شود که توانایی‌ها را بدانیم و نقاط روشن را بشناسیم.

,

برنامه دشمن، ناامیدی مردم است

, برنامه دشمن، ناامیدی مردم است,

حجت‌الاسلام وکیلی با اشاره به اینکه دشمن با سیاست خبرهای دروغ، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش برنامه دشمن برای ناامیدی مردم است تصریح کرد: اولین وظیفه رسانه این است که نقش رسانه بودن خودش را بازسازی کند و این به سخت‌افزار رسانه‌ای و تجهیزات ارتباطی ندارد و در عمل وقتی می‌خواهیم چیزی را تبلیغ کنیم ناموفق هستیم چراکه محاصره تبلیغاتی شده‌ایم و نمی‌توانیم مطلبی را به دست افراد برسانیم.

,

وی افزود: اولین توصیه شکستن محاصره تبلیغاتی است تا بقیه فعالیت‌های رسانه‌ای نیز به نتیجه برسد و پیام به دست سایرین برسد و بعد از آن به نوع پیام می‌رسیم و محاصره در فضای رسانه رفتاری فیزیکی نیست و به عواملی از جمله تقویت کمی رسانه‌ها، میزان دسترسی مردم به منابع، کیفیت رسانه‌ها، تولید رسانه‌های مرجع، رسانه‌ای کردن افراد مرجع و هنر رسانه بستگی دارد.

,

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد:  در غرب نیز با این عوامل مردم در محاصره رسانه‌ای هستند و جستجوگرها مردم را جهت‌دهی می‌کنند و اگر جستجوگر در اختیار دشمن باشد هر تلاش هم شود محتوای اصلی یافت نمی‌شود.

,

اولین توصیه فعالیت رسانه‌ای شکستن محاصره تبلیغاتی است

, اولین توصیه فعالیت رسانه‌ای شکستن محاصره تبلیغاتی است ,

وی افزود: وقتی رسانه‌ها تبدیل به مرجع شوند در رساندن محتوا به افراد موفق نخواهیم بود لذا مرجع سازی در رسانه‌ها مهم است و رهبری تأکید دارند جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره باشند و باید در زمینه‌های مختلف رسانه مرجع داشته باشیم و رسانه‌های خبری مشهور و معتبر در مرجع سازی رسانه مؤثر است و اگر افراد و گروه‌های مرجع نداشته باشیم مردم ساخته نمی‌شود.

,

استاد علوم فقه و فلسفه در حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه رسانه‌ای ساختن مرجع‌های فکری امری مهم در شکست محاصره رسانه‌ای است گفت: اولین مسئله در تحقق اهداف تمدن اسلامی این است که در راستای شکست محاصره رسانه‌ای دشمن قدم برداریم چون تمدن به مدیریت افکار رسانه‌ها بازمی‌گردد و این اولین وظیفه در فضای رسانه است.

,

وی افزود: مطالبه اول در بیانیه این است که حس امید در مردم منتقل شود تا چرخه تلاش و کوشش در جامعه ایجاد شود و در آن فهرستی از دستاوردها در آن آمده است و اولین گام در تولید محتوا این است که رسانه‌های ما واقعیت‌های گذشته انقلاب، واقعیت‌های دشمن و توانایی‌های کشور را بررسی و منتشر کنند.

,

حجت‌الاسلام وکیلی با اشاره به اینکه اگر مسیرهای دسترسی مردم به رسانه‌ها باز شد در گام بعدی تمرکز روی تولیدات انقلابی و چهره واقعی انقلاب و دشمن از مطالبات مهم است اظهار کرد: ایجاد امید در این فضای ناامیدی کاری دشوار است و بیگانگان در مسیر مخالف فعالیت دارند و ایجاد امید تنها پلگانی برای حرکت به سمت تمدن است و در این راستا باید توصیه‌های هفت‌گانه علم، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی جدی گرفته شود و هر کدام نیازمند فعالیت رسانه‌ای است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه