اخبار داغ

تحلیل کارشناسان مسایل سیاسی از کلید واژه منطق مقاومت در کلام رهبری

«منطق مقاومت» به جای انحصار در کلیشه‌ها باید اجرایی شود/ نگاه اقتصادی‌های ما به غرب، سفره‌های مردم را کوچک کرده است

«منطق مقاومت» به جای انحصار در کلیشه‌ها باید اجرایی شود/ نگاه اقتصادی‌های ما به غرب، سفره‌های مردم را کوچک کرده است
حل مشکلات اقتصادی و به ویژه اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با تکیه بر ظرفیت‌های درونی و حمایت از تولید داخلی اجرایی خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، مقام معظم رهبری در سخنرانی روز چهاردهم خرداد ماه نیز کلیدواژه‌های مهمی را بیان کردند که در مسائل کشور راهگشا و چراغ راه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

“منطق مقاومت” از جمله این کلیدواژه‌ها بود که بیان شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این راستا با تشریح ابعاد و اجزای «راه و منطق مقاومت و ایستادگی» به عنوان درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان تأکید کردند: این فکر و راه پرجاذبه هر روز بیش از پیش ملت‌ها را به خود جلب می‌کند و ملت ایران و مسئولان نظام نیز این راه روشن الهی را تا رسیدن به نقطه بازدارندگی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی ادامه خواهند داد.

,

ایشان مقاومت بی‌وقفه ملت ایران و توفیق و پیشرفت جمهوری اسلامی را مشوق دیگر ملت‌ها به «مقاومت» برشمردند و افزودند: صاحبنظران بین المللی و برخی تحلیلگران امریکایی نیز به این واقعیت اذعان کرده‌اند.

,

برای تحلیل و بررسی مسئله “منطق مقاومت” در ابعاد مختلف و لازمه‌تبیین آن در شرایط کنونی کشور نیز میزگردی با حضور فرج الله فصیحی رامندی عضو شورای شهر قزوین، فاطمه محمدبیگی دبیر بنیاد عفاف و حجاب و محمد کشاورز مسئول سازمان بسیج رسانه استان قزوین برگزار کردیم.

,

در ابتدا به اهمیت مقاومت و چرایی طرح این راهکار از سوی مقام معظم رهبری پرداخته شد؛

,

, ,

 

,

 

,

روح مقاومت همان موفقیت و پیروزی است

, روح مقاومت همان موفقیت و پیروزی است,

فصیحی رامندی در این زمینه اظهار کرد: در شرایط کنونی کشور که زمزمه‌هایی از مسئولین شنیده می‌شود، مبنی بر اینکه برخوردهای ما در مواردی احساسی بوده است و باید با دنیا مذاکره کنیم و یا اینکه نمی‌شود با دنیا جنگ کرد نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهترین فرصت و در سالروز ارتحال امام(ره)، مسائل را روشن کرده و واژه کلیدی “مقاومت” را مطرح و تفسیر کردند.

,

وی با بیان اینکه صبوری در برابر ناملایمات و برای رسیدن به هدف را مقاومت تعریف می‌کنند، افزود: مقاومت یک مسیر و مقصدی است که برای رسیدن به آن و رفع موانع باید تلاش کرد و نباید از موانع هراسید؛ همان طور که رهبری تفسیر کردند نیز مقاومت ریشه قرآنی دارد و هم در سیره نبی مکرم اسلام و سیره ائمه اطهار وجود دارد و عاشورا نمونه‌ای از مقاومت است که از صدر اسلام تا کنون صحنه‌های مختلفی از مقاومت وجود داشته است.

,

عضو شورای شهر قزوین ابراز کرد: مصداق‌های مختلفی از عدم مقاومت و به تعبیری سازش را در دنیای سیاست داریم و می‌بینیم که اسرائیل تا قبل از جنگ ۳۳ روزه هر گاه اراداه کرده توانسته وارد کشورهای عربی شود؛ لذا مقاومت موجب جلوگیری از تعرض دشمن و شکست آن را در پی داشته است و ایستادگی حزب الله لبنان نمونه‌ای از آن است.

,

فصیحی رامندی خاطرنشان کرد: باید به نمونه‌هایی از سازش هم توجه داشت تا مایه عبرت باشد، یک نمونه از سازش که منجر به شکست شد نیز سازش یاسرعرفات رئیس حکومت خودگردان فلسطین بود که خود کشته‌ی سازش شد و محمود عباس بعد از عرفات، راه او را ادامه داد و اکنون به عنوان یک عنصر مغلوب شناخته شده اما در مقابل می‌بینیم که انصارالله یمن علی رغم تنگنا و سختی ایستادگی می‌کند.

,

وی تصریح کرد: روح مقاومت نشان دهنده موفقیت و پیروزی است و رهبری در فرمایشات خود تاکید کردند که مقاومت یک حرکت احساسی نیست بلکه ریشه قرآنی دارد و با فطرت انسانی مانوس است، بر اساس قرآن کسانی که تلاش و استقامت کردند، به هدف می‌رسند.

,

عده‌ای هستند که کلمه “ما نمی‌توانیم” را القا می‌کنند

, عده‌ای هستند که کلمه “ما نمی‌توانیم” را القا می‌کنند,

در ادامه کشاورز با بیان اینکه رهبری از سال‌های پیش بر مقاومت تاکید داشتند، اظهار کرد: چکیده آرمان‌های امام راحل و مکتب اسلام را مقام معظم رهبری در مقاومت به درستی پیاده کردند.

,

وی افزود: تاریخ را که مرور می‌کنیم نیز می‌بینیم که دشمن در دوران‌های مختلف قاجار و پهلوی فشارهای زیادی به کشور ما می‌آورد و متاسفانه سردمداران آن دوران واژه، روح و انگیزه مقاومت را از کشور ما گرفته بودند و تمام کشور در اختیار دشمن قرار گرفته بود.

,

مسئول سازمان بسیج رسانه استان قزوین گفت: امروز که بسیاری از افراد بین جنگ و یا مذاکره دچار تردید هستند، مقام معظم رهبری به درستی کلمه مقاومت را تفسیر و گزینه سومی را بین جنگ و صلح معرفی کردند که از ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

,

کشاورز خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری “مقاومت” را در ۵ جزء تقسیم کردند و فرمودند؛مقاومت واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تهدید و زورگویی است و مقاومت برخلاف تسلیم، موجب عقب نشینی دشمن می‌شود.

,

مسئول سازمان بسیج رسانه استان قزوین ادامه داد: طبق رهنمودهای رهبری نیز هزینه مقاومت بسیار کمتر از تسلیم است و همچنین ریشه قرآنی دارد اما عده‌ای هم هستند که کلمه “ما نمی‌توانیم” را در جامعه القا می‌کنند.

,

عهدنامه‌های ننگین همچون ترکمنچای نتیجه عدم مقاومت است

, عهدنامه‌های ننگین همچون ترکمنچای نتیجه عدم مقاومت است,

محمدبیگی، صحبت‌های خود درباره موضوع طرح شده را اینگونه بیان کرد: در علم پزشکی در بیماری‌هایی مانند سرطان که سیستم ایمنی را کامل درگیر می‌کند ما یک آیتم به نام روحیه و مقاومت داریم که بدترین مریضی‌ها را با مقاومت درمان می‌کنند؛ اگر با این بیماران هم کلام شوید همه چیز را به روحیه و مقاومت ختم می‌کنند، پس مقاومت یک امر طبیعی است.

,

وی با بیان اینکه باید زندگی را بر اساس قوانین و سنت الهی برنامه‌ریزی کنیم، گفت: براساس آیات قرآن، هرگاه در سختی‌ها قرار گرفتیم و یا عنصر زورگو و ستم‌گری در برابر شما قرار گرفت باید با تمام توان در برابر آن ایستادگی کرد.

,

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین در ادامه افزود: اینکه ادبیات مقاومت، ادبیات مشترک ملل و آزادگان جهان است نیز مسئله عجیبی نیست؛ مقاومت یک سنت الهی است و ریشه قرآنی دارد و هرگاه برخلاف این سنت الهی و براساس ارکان بیگانه عمل کردیم، زمین خوردیم.

,

محمدبیگی ادامه داد: در دهه اخیر نیز اتفاقاتی که در برجام رخ داد، درس بزرگی بود که هرگاه به دشمن میدان دادیم، پیشروی کرده و بر ما مسلط شده است اما ماجرای برجام موجب شد که مردم به اهمیت گزینه “مقاومت” پی ببرند.

,

وی خاطرنشان کرد: در دوران قاجار اگر ادبیات مقاومت توسط پادشاهان و بزرگان آن زمان به خوبی به مردم منتقل می‌شد ما یک وجب از خاک سرزمین خود را از دست نمی‌دادیم و عهدنامه‌های ننگینی مانند ترکمنچای را نداشتیم.

,

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین با تصریح بر اینکه مقاومت واژه مشترک مردم آزادی خواه جهان است، بیان کرد: گزینه مقاومت را امروز مردم فلسطین یمن و فرانسه و انگلیس آفریقا می فهمندو زبان مشترک مردم آزاده جهان است.

,

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین ادامه داد: صبر در برابر سختی‌‌‌ها و مقاومت در تمامی حوزه‌ها نیز زمینه را برای فرج امام عصر(عج) فراهم می‌کند و زمین پر از عدل و داد نمی‌شود مگر اینکه واژه مقاومت تداعی شود.

,

, ,

 

,

“منطق مقاومت” در چه حوزه‌های مطرح می‌شود؟ این سوالی بود که در ادامه مطرح و به شرایط ویژه اقتصادی و لزوم عملیاتی کردن سیاست “مقاومت” در این حوزه پرداخته شد.

,

اقتصادی‌های ما به جای اصلاح امور به دنبال منافع خود هستند

, اقتصادی‌های ما به جای اصلاح امور به دنبال منافع خود هستند,

فصیحی رامندی در این باره ابراز کرد: مقاومت در تمام موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مطرح می‌شود اما مشکل ما این است که حرکت‌ها را مقطعی انجام می‌دهیم و پس از جهش کوتاهی در موضوعات نیز آن را به فراموشی می‌سپاریم.

,

این عضو شورای شهر قزوین با تاکید بر استمرار در مقاومت، گفت: حل مشکلات اقتصادی و به ویژه اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با تکیه بر ظرفیت‌های درونی و حمایت از تولید داخلی اجرایی خواهد شد.

,

وی ادامه داد: بحث دیگر این است که تا کجا باید مقاومت کنیم؟، سید آزادگان حجت الاسلام ابوترابی در زمان اسارت به اسرا می‌گفت: مقاومت و ایستادگی باید در برابر ظلم ادامه داشته باشد تا به اخلاص رسید.

,

عضو شورای شهر قزوین گفت: در بخش اقتصادی اکنون حدود ۱۰الی ۱۵ سال است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام‌های نورزی بر توجه به مسائل اقتصادی تاکید دارند.

,

فصیحی رامندی افزود: متاسفانه کسانی که باید در حوزه اقتصادی رویه خود را تغییر دهند نیز این اراده را ندارند؛ درواقع اقتصادی‌های ما به دلایل متعدد از جمله منافعی که در مسیر واردات، صادرات و قاچاق کالا دارند، نمی‌خواهند این حوزه را اصلاح کنند.

,

وی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که برخی مسئولین اقتصادی کشور نیز خودشان ذینفع هستند و اگر بخواهند مسائل را رسیدگی کنند، منافع خودشان را از دست می‌دهند.

,

عضو شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: ما علی رغم سخت‌ترین تحریم‌ها در حوزه نظامی و دفاعی، به نقطه بازدارندگی رسیدیم و لذا ما در همه حوزه‌ها باید تا حد بازدارندگی برسیم تا دشمن نتواند بر ما مسلط شود.

,

فصیحی رامندی بیان کرد: امام فرمودند: “پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت از آسیب‌ها در امان باشد” و این جمله کلیدی است و در تمام مواضع اگر پشتیبان ولایت فقیه باشیم و به فرمان رهبری عمل کنیم یقینا موفق خواهیم شد.

,

, ,

 

,

یکی از مظاهر مقاومت، حفظ حجاب است

, یکی از مظاهر مقاومت، حفظ حجاب است,

محمدبیگی در ادامه ابراز کرد: یکی از مظاهر مقاومت، حفظ حجاب است و حجاب نماد مقاومت یک زن مسلمان است چراکه امروز یکی از اهداف دشمن و به ویژه امریکا مبارزه با سبک زندگی است و پروژه عفت ستیزی و عفت گریزی و در نهایت فروپاشی نهاد خانواده را اجرا می‌کند.

,

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین اذعان داشت: به تعبیری می‌توان گفت که انداختن هر یک چادر از سر زنان مسلمان به منزله انداختن پرچم اسلام  بر زمین است؛ اگر همه زنان از فواید جسمی و روحی و حتی سیاسی و اجتماعی چادر آگاه شوند بدون شک چادر را به عنوان حجاب کامل انتخاب می‌کنند.

,

وی اضافه کرد: برای مقاومت در حوزه عفاف و حجاب و سبک زندگی و حفظ بنیاد خانواده باید بودجه فرهنگی کشور ویژه دیده شود نه اینکه پایین‌ترین بودجه را به آن اختصاص دهند.

,

وی تاکید کرد: اگر ملتی بخواهد نیروی خود را نشان دهد مقاومت می‌کند و ما باید در برابر ظلم و ستم مقاومت کنیم تا به درجه بالای مقاومت برسیم و مقاومت ما را در برابر هر نوع ناملایمتی و سختی‌ها ‌پولادین می‌کند؛ باید توجه داشت که در این مسیر هیچ راهی برتر از پشتیبانی از ولایت فقیه نیست.

,

محمدبیگی خاطرنشان کرد: ما باید در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مقاوم شویم و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که مرجع و مرکز مراجعه مردم دنیا به کشور خود باشیم، چنانچه امروز هم در بحث پزشکی همین شرایط وجود دارد.

,

برخی نخبگان کشور در زمین دشمن بازی می‌کنند

, برخی نخبگان کشور در زمین دشمن بازی می‌کنند,

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین تصریح کرد: کشور ما دارای منابع و ظرفیت‌‌های باارزشی است که باید با به کارگیری از نخبگان و نیروهای جوان از این سرمایه‌های خدادای را به نفع ملت ایران و مردم دنیا استفاده کنیم و مفهوم مقاومت را در عمل نشان دهیم.

,

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از نخبگان و مسئولین کشور که تریبون دارند با تشدید موضوعات و برخی اقدامات نیز به دست دشمن گرا می‌دهند لذا نخبگان ما باید توجه کنند که هر حرکت آن‌ها در مسائل مهم و اثرگذار است.

,

محمدبیگی تاکید کرد: اگر امروز به مذاکره تن دهیم، مساوی است با از بین رفتن دستاوردهای انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال  و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری امروز نه بحث جنگ و نه مذاکره وجود دارد بلکه مقاومت اصلی‌ترین راه است.

,

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین خاطرنشان کرد: ملت ایران مقاوم هستند چراکه اگر تنها یکی از این تحریم‌ها و فشار دشمن به کشورهای دیگر می‌رسید یک هفته هم دوام نمی‌آوردند اما مردم ما ۴۰ سال ایستادگی کردند و همواره راه خود را ادامه می‌هند.

,

, ,

 

,

رسانه‌ها با ترویج روحیه “ما می‌توانیم”؛ عزم و اراده ملی را تقویت کنند

, رسانه‌ها با ترویج روحیه “ما می‌توانیم”؛ عزم و اراده ملی را تقویت کنند,

کشاورز با اشاره به تغییر رویکرد دشمن در جنگ، تصریح کرد: امروز جنگ سخت، هدف امریکا نیست چراکه بر مسائل فرهنگی ما تمرکز کرده است و زمانی که دشمن بتواند سبک زندگی‌ها را تغییر دهد، دیگر نیازی به سلاح ندارد بنابراین رویکرد مقاومت در حفظ سبک زندگی ایرانی اسلامی، یکی از کارهای مهمی است که باید در این برهه به طور ویژه برای آن اقدام شود.

,

وی تصریح کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری، راه پیشرفت ما ایستادگی و مقاومت، تقویت ساخت داخلی، تقویت عزم و اراده ملی و ارتباط با خداوند و تقویت معنویت است لذا امروز مهمترین بحث بالا بردن اعتماد به نفس مردم است تا با تمام توان و در همه حوزه‌ها ایستاد و جلوی پیشروی دشمن را گرفت.

,

مسئول سازمان بسیج رسانه استان قزوین افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که ملت ما در میدان‌های جهادی، سیاسی، اقتصادی و علمی امتحان پس داده‌اند و ما با این مسائل آشنا هستیم و این جهاد مشکل‌تر از جهادهای دیگر نیست و مشکل این است که باید بدانیم چه کاری انجام دهیم.

,

وی یادآور شد: متاسفانه برخی از مدیران کشور مسائلی را تشدید می‌کنند که درواقع به نفع دشمن است در حالی که باید با اراداه و مقاومت در هر حوزه‌ای که خدمت می‌کنند نیز راه خود را ادامه دهند و موجب امیدواری و دلگرمی مردم شوند.

,

کشاورز تاکید کرد: در عرصه مقاومت نیز هر بخشی رسالتی را بر عهده دارد که می‌توان گفت رسالت و وظیفه رسانه‌ها تقویت عزم و اراده ملی و ترویج روحیه “ما می‌توانیم” در جامعه است.

,

مسئول سازمان بسیج رسانه استان قزوین بیان کرد: مسئله‌ و دغدغه‌ای که امروز داریم این است که متاسفانه سطح سواد رسانه در جامعه ما پایین است و منجر به این می‌شود که هر شبهه‌ای را باور و در شبکه‌های اجتماعی انعکاس دهیم؛ درواقع انتشار هر مطلبی بدون آگاهی، به معنای برداشتن یک آجر از مقاومت ملت است.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه