اخبار داغ

در گفت و گو با کارشناسان مسائل سیاسی مطرح شد

میانجی‌گری حقه بزرگ آمریکا برای پذیرش برجام‌هاى دیگر

میانجی‌گری حقه بزرگ آمریکا برای پذیرش برجام‌هاى دیگر
کارشناسان مسائل سیاسی به سفر وزیر امورخارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به عنوان کشور میانجی بین ایران و آمریکا واکنش نشان دادند و اعلام کردند که این حقه و فریب بزرگ آمریکایى‌ها است که به بهانه میانجى، مى‌خواهد ایران را وادار به پذیرش برجام‌هاى دیگر و وعده‌هاى نسیه و مسیر امتیازگیرى یک‌طرفه آمریکا از ایران را هموار کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن روز چهارشنبه هفته گذشته براى اولین بار پس از پیروزى انقلاب اسلامى به تهران سفر کرد.

به طور قطع این سفر با درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده صورت گرفته که دریافته است اعمال فشار حداکثری علیه ایران نه تنها نتیجه نداده و ترامپ در اجرای سیاست‌های دیکته شده توسط همراهانش با شکست مواجه شده است.

نخست‌وزیر ژاپن نیز در دیدار خود با رهبر معظم انقلاب صراحتاً این موضوع را بیان کرد که من قصد دارم پیام رئیس جمهور آمریکا را به جنابعالی برسانم که در ادامه رهبری با تحلیل و تفسیر دقیق از سیاست و ماهیت آمریکا پاسخ وی را داد.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به نخست وزیر ژاپن گفتند: ما در حسن نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم اما در خصوص آنچه از رئیس جمهور امریکا نقل کردید، من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.

میانجی‌گری حقه بزرگ آمریکا برای پذیرش برجام‌هاى دیگر

کاظم عالی بیگی دانشجوی دکتری مطالعات منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ بااشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: میانجى‌گرى زمانى معنا مى‌یابد که حداقلى از اشتراکات ذهنى بین دو طرف وجود داشته باشد در حالى که آمریکا به‌دنبال آن است تا با فشار حداکثرى به ایران به اهداف خود برسد، طبعاً در چنین شرایطى، میانجى‌گرى کشورى واسط معنا ندارد.

وی با بیان اینکه اگر کشورى به‌دنبال میانجى‌گرى است باید آمریکا را وادار و مجبور به بازگشت به برجام کند و این کشور را در زمینه عمل به تعهداتش در برابر ایران تحت فشار بگذارد تأکید کرد: چراکه ایران طبق اعلام آژانس انرژى اتمى به تمام تعهدات خود پایبند بوده و بنابراین کشورهاى مختلف نباید براى حل کردن این وضعیت از ایران درخواستى داشته باشند و نکته مهم این است که آمریکا اساساً به‌دنبال مذاکره نبوده و این حقه و فریب بزرگ آمریکایى‌ها است که به بهانه میانجى، مى‌خواهند اهداف خود را دنبال کنند در واقع آمریکا سعى دارد که ایران را وادار به پذیرش برجام‌هاى دیگر کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بااشاره به سخنان رهبری در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن گفت: رهبر انقلاب به درستی ماهیت آمریکا و ترامپ را در این دیدار تبیین کردند و در علم سیاست این منطق حاکم است که کسی اول نقض توافق بین‌المللی کرده مقصر است و کسی که این منطق را رعایت نکند شایسته گفتگو نیست.

*نباید به اروپا دل خوش کرد

سعید تجری کارشناس مسائل سیاسی نیز با بیان اینکه حضور مقامات اروپایی و آسیایی برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا بی‌فایده است گفت: نکته جالب این است که بسیارى از رسانه‌ها منتظر بودند که وزیر خارجه آلمان در سفر خود به تهران خبرهاى جدیدى را در مورد تعهدات اروپا به ایران در زمینه برجام اعلام کند اما وى در تهران اعلام کرد که «اروپا نمى‌تواند بدون خواست آمریکا برجام را اجرا کند، اما از ایران نمى‌پذیریم که از برجام کم بگذارد!»

وی با اشاره به اینکه در زمان امضاى برجام توسط گروه ۵+۱ بسیارى از مفاد آن در دولت اوباما مسکوت ماند و با وجود اجراى کامل تعهدات توسط ایران، به‌دلیل کارشکنى آمریکایى‌ها، ایران نتوانست از مزایاى اقتصادى مورد نظر در برجام بهره‌مند شود و عملا مشکلات دوران تحریم ادامه یافت.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: سفروزیر خارجه آلمان تأییدى دوباره بر این واقعیت بود که نباید به اروپا دل خوش کرد و ماس در سفر خود به تهران رفتارى خارج از عرف یک دیپلمات که به‌دنبال حل مسأله است، داشت و وزارت خارجه ایران باید این‌را به‌عنوان آخرین درسى که از ناتوانى و بدعهدى اروپا مى‌گیرد، در دفتر برجام ثبت کند.

نقش واسطه‌های ژاپنی و آلمانی دادن وعده‌هاى نسیه و امتیازگیرى یک‌طرفه آمریکا از ایران است

مهردل تیموری پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اروپا و ژاپن را جداى از آمریکا تفسیر کردن اشتباهى استراتژیک است گفت: با روى کار آمدن ترامپ و خروج او از برجام و اعلام مجدد تحریم‌ها علیه ایران، طرف‌هاى اروپایى به ظاهر با محکوم کردن این اقدام، از ادامه حفظ برجام حمایت کردند و مذاکرات جدیدى بین ایران و اروپا براى دستیابى به راهکار جدید دور زدن تحریم‌هاى آمریکا آغاز شد که در نهایت به طرح SPVیا کانال مالى ایران و اروپا منتج شد اما به بهانه دشوارى‌هاى ناشى از تحریم‌هاى ثانوى آمریکا، مکررا آن‌را به تعویق انداختند اما تاکنون این سازوکار را اجرایى نکرده و تحریم‌ها و فشارهاى آمریکا را عامل اصلى این مسأله مى‌داند، البته از همان ابتدا امید بستن به اروپا را به یک امید واهى بود.

وی با تأکید بر اینکه وزیر خارجه آلمان براى میانجیگرى و حفظ برجام و ارتقاى روابط اقتصادى به ایران نیامد، بلکه وى تنها در نقش «پیام‌رسان ترامپ» به ایران سفر کرد و هدف اصلى صرفاً دلالى براى پیاده‌سازى خواسته‌هاى زیاده‌خواهانه رئیس جمهور آمریکا بود خاطرنشان کرد: نقش این واسطه‌های ژاپنی و آلمانی این است که به خیال خام خود با دادن وعده‌هاى نسیه، مسیر امتیازگیرى یک‌طرفه آمریکا از ایران را هموار کنند در حقیقت آن‌ها با کلاه گشاد آمریکا به ایران آمدند.

پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این مطلب که پیش از این مقامات اروپایى و آمریکایى صراحتاً اعلام کرده بودند که به‌دنبال توافق تکمیلى با ایران هستند؛ توافقى که در آن محدودیت‌هاى برجامى ایران دائمى شده و موضوع موشکى و منطقه‌اى نیز به آن اضافه شود، پس هدف اصلى، تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌هاى قدرت‌ساز ایران است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
, میانجی‌گری حقه بزرگ آمریکا برای پذیرش برجام‌هاى دیگر, میانجی‌گری حقه بزرگ آمریکا برای پذیرش برجام‌هاى دیگر,
,
,
,
,
,
,
,
, *نباید به اروپا دل خوش کرد , *نباید به اروپا دل خوش کرد ,
,
,
,
,
,
,
,
, نقش واسطه‌های ژاپنی و آلمانی دادن وعده‌هاى نسیه و امتیازگیرى یک‌طرفه آمریکا از ایران است, نقش واسطه‌های ژاپنی و آلمانی دادن وعده‌هاى نسیه و امتیازگیرى یک‌طرفه آمریکا از ایران است,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه