اخبار داغ

پس از سه سال از اجرای پروژه محور "تربت حیدریه ـ زاوه"؛

پل‌های بتنی احداث شده تخریب شد/ شهردار تربت: مطالعات اولیه طرح اشتباه بود

پل‌های بتنی احداث شده تخریب شد/ شهردار تربت: مطالعات اولیه طرح اشتباه بود
پس از سه سال از زمان اجرای پروژه دو بانده شدن محور تربت حیدریه به زاوه، به دلیل مطالعات اشتباه صورت گرفته در سال‌های قبل، شهرداری این شهر اقدام به جمع آوری خاک‌ها و پل‌های بتنی ساخته شده در مسیر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت، یکی از محورهای مهم شهرستان تربت‌حیدریه، جاده تربت‌حیدریه به زاوه است که مردم هر دو شهرستان سال‌هاست در انتظار یک‌طرفه شدن این مسیر نشسته‌اند و آمار تلفات تصادفات جاده‌ای هم دلیل موجهی برای دوطرفه شدن جاده مذکور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت, .,

اگر از سال گذشته تاکنون از تربت‌حیدریه به زاوه رفته باشید، در سمت راست جاده و در ابتدای مسیر، تعدادی پل بتنی آبرو می‌بینید که از سال ۹۵ احداث‌شده و اختلاف سطح بسیار زیاد بین این پل‌ها و جاده فعلی، هر مسافری را به تعجب وا می‌دارد.

, .,

 

,

, ,

 

,

بر اساس اظهارات مسئولان و مردم این موضوع اعتراض اهالی روستای صومعه تربت‌حیدریه و کسبه‌ واحدهای تجاری حاشیه ابتدای این جاده را به دنبال داشته و از سوی دیگر طبق مشاهدات خبرنگار ما مدتی است که شهرداری با ادوات و ماشین‌آلات جاده‌سازی نظیر بولدوزر اقدام به جمع‌آوری خاک‌های از قبل ریخته شده در مسیر و تخریب پل‌های بتنی ساخته‌شده کرده است.

, .,

محور تربت‌حیدریه به زاوه از جاده‌های مهم و پرتردد شهرستان تربت‌حیدریه است که به دلیل وقوع چندین تصادف در سال‌های گذشته درخواست‌های مردمی برای دو بانده شدن این محور را در پی داشته است،

,

, ,

از سال 95 بود که کار دوبانده شدن این محور شروع شد اما حالا پس از سپری شدن حدود سه سال از زمان آغاز پروژه طبق اظهارات شهردار تربت‌حیدریه به دلیل مطالعات اشتباه صورت گرفته در سال‌های قبل، تراز خاک‌ریزی پیش‌بینی‌شده و تعداد پل‌های اجراشده به صورتی بوده که واحدهای تجاری مجاور دچار مشکل شده‌اند.

, .,

در نتیجه اکنون اقدام به جمع‌آوری خاک‌های از قبل ریخته شده در مسیر و جمع‌آوری پل‌های بتنی ساخته‌شده کرده‌اند؛ اشتباه محاسباتی که با اصلاح آن 500 میلیون تومان در پروژه صرفه‌جویی شده هرچند تخریب پل‌ها حدود 20 میلیون تومان هدر رفت منابع از بیت‌المال را درپی داشته است.

, .,

 

,

از همان ابتدا معترض بودیم اما گوش شنوایی نبود!

, از همان ابتدا معترض بودیم اما گوش شنوایی نبود!,

اسدالله‌زاده صاحب تعمیرگاه ماشین‌آلات کشاورزی از اعتراض اهالی روستای صومعه و کسبه می‌گوید؛ او تأکید می‌کند که در همان ابتدای اجرای طرح، مردم به اختلاف سطح ایجادشده بین باند دوم در دست احداث با جاده فعلی معترض بودند اما پیمانکار بر اساس طرح شرکت مشاور کار خودش را انجام داده و اکنون پس از سه سال این انتقادها باعث تغییر طرح و کاهش اختلاف سطح شده است.

, .,

 

,

رفت و آمد برای ما زحمت داشت

, رفت و آمد برای ما زحمت داشت,

, ,

یکی از اهالی روستای صومعه هم از سختی رفت‌وآمد روستاییان به آن‌طرف جاده که زمین‌های کشاورزی آن‌ها در آنجا قرار دارد، گله‌مند‌است.

, .,

او اذعان دارد که در زمستان سال گذشته در زمان بارندگی، آب بسیار زیادی در اطراف جاده جمع شده و رفت‌وآمد اهالی روستا را با مشکل مواجه کرده است.

, .,

او اقدام فعلی شهرداری مبنی بر اصلاح طرح قبلی را مثبت دانسته اما از هدر رفتن پول بیت‌المال و تخریب پل‌های آبرو ساخته‌شده در آن سال، ابراز ناراحتی می‌کند.

, .,

 

,

مطالعات اولیه طرح اشتباه بوده است

, مطالعات اولیه طرح اشتباه بوده است,

شهردار تربت‌حیدریه در واکنش به جمع‌آوری پل‌های ابتدای جاده تربت‌حیدریه به زاوه می‌افزاید: متأسفانه بر اساس مطالعات اشتباهی که در خصوص ابتدای

,

جاده برون‌شهری تربت‌حیدریه به زاوه در سال‌های قبل بدون توجه به وضعیت موجود صورت گرفته، تراز خاک‌ریزی پیش‌بینی‌شده و تعداد پل‌های اجراشده به صورتی بود که واحدهای تجاری مجاور دچار مشکل شده و علت توقف پروژه تاکنون همین موضوع بوده است.

, .,

محمدصادق مجتهدی گفت: در این مدت توانسته‌ایم با انجام اصلاحات فنی لازم و البته تأمین اعتبارات پروژه، کار را آغاز کنیم و با توجه به کد ارتفاعی قبل که حدود 1.5 متر از جاده فعلی فراتر بود، بر اساس اعتراضات به حق مردمی و برای جلوگیری از صرف هزینه‌های بیشتر پروژه اقدام به تخریب دو پل ابتدایی جاده کردیم

,

وی بیان کرد: این اقدام از احداث شش پل دیگر و هدر رفت بیشتر سرمایه جلوگیری شد.

, .,

 

,

نیم میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ها

, نیم میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ها,

مجتهدی تأکید می‌کند: حدود یک متر ارتفاع را کاهش داده‌ایم و اگر این اصلاح را انجام نمی‌دادیم و طرح قبلی اجرامی شد حدود ۵۰۰ میلیون تومان به هزینه‌های کل پروژه افزوده می‌شد.

, .,

مجتهدی در تشریح این نکته که طرح قبلی مساعد بستر پروژه نبوده است، می‌افزاید: نکته مهم دیگر نگرش غلط مشاور در طرح قبلی پروژه بوده که فقط بر اساس ضوابط راه‌سازی بین‌شهری بوده و متأسفانه هیچ توجهی به معبرهای درون‌شهری ابتدای جاده نداشته است و این‌که خط ارتفاعی پروژه بالا در نظر گرفته‌شده و در محل‌های خط القعر نیز پل زده تا آب فقط از سمتی به سمت دیگر منتقل شود یک ایراد بزرگ برای معابر شهری است.

, .,

وی ادامه داد: در طراحی‌ها و معابر شهری باید از خاک‌ریزی اجتناب شود و با هدایت آب‌های سطحی به کانال‌ها یا مسیل‌ها مشکل حل خواهد شد.

, .,

شهردار تربت‌حیدریه طول پروژه مربوط به شهرداری را که مجری طرح بوده از حدفاصل میدان ۲۲بهمن تا اولین پل غیرهم سطح به‌طرف زاوه حدود  کیلومتر و هزینه هر پل را ۱۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

, , .,

به گفته مجتهدی در جریان اصلاح جاده و اجرای طرح جدید دو پل تخریب می‌شود ولی از احداث حداقل شش پل دیگر و ادامه پل‌های موجود تا آن‌طرف جاده جلوگیری شده، یعنی در تخریب پل‌ها حدود ۲۰۰ میلیون ریال هدر رفت بودجه وجود داشته اما از طرفی با کاهش اختلاف ارتفاع پنج میلیارد ریال از حجم کل پروژه که حدود ۴۵ میلیارد ریال بوده کاسته شده است.

, .,

 

,

درخواست اجتماعی، عامل اصلاح بود

, درخواست اجتماعی، عامل اصلاح بود,

شهردار تربت‌حیدریه خاطرنشان می‌کند: وقتی خط پروژه بالا در نظر گرفته می‌شود، آثار سوئی به لحاظ مبلمان شهری، پیاده‌روها و جابه‌جایی‌های اطراف دارد.

, .,

مجتهدی همچنین با توجه به خواسته اجتماعی مردم این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: اهالی به دلیل تجربه قبلی خود در خصوص پل چهارراه خواف که به وقوع پیوست دراین مدت با اصرار زیاد تقاضای اصلاح مسیر داشته اند که ما نیز براساس خواسته مردم این مسیر را اصلاح کرده ایم.

, .,

شایان ذکر است پیش از این نیز مطالعات اشتباه در احداث پروژه پل چهارراه خواف که در دهه ۷۰ با هزینه هنگفتی ساخته شد بود با اعتراض کسبه و اهالی البته بعد از حدود ۲۲ سال از اجرای آن، باعث شد سال قبل نیز جمع‌آوری شود، مطالعات اشتباه سنواتی که گریبانگیر مدیریت شهری تربت‌حیدریه شده است.

, .,

گزارش میرزا حسین شعبانی

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه