اخبار داغ

به دلیل آشفتگی شرایط اقلیمی؛

جیرجیرک‌ها مهمان ناخوانده بوشهری ها شدند

جیرجیرک‌ها مهمان ناخوانده بوشهری ها شدند
مدتی است که سیرسیرک های صحرایی مشکی رنگ (جیرجیرک ها) به استان بوشهر هجوم آورده و ماندنی شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس؛ در روزهای اخیر شاهد زیاد شدن جمعیت جیرجیرک، ملخ و قورباغه در تعدادی از شهرستان‌ها بودیم که این مساله ناشی از آشفتگی اقلیمی زیستگاه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

این حشره که بیشتر فعالیت آن در شب می باشد، از مسیر پنجره، نور گیر، درز کولر و مجاری فاضلاب وارد منازل شده و ضمن پراکنده شدن در نقاط مختلف ساختمان با صدای گوش خراشی که از خود تولید می کند موجب سلب آسایش شهروندان شده است.

,

به گفته تعدادی از شهروندان، جمعیت جیرجیرک ها به حدی افزایش یافته که امکان کنترل جمعیت آن حتی با سموم حشره کش نیز میسر نیست.

,

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر افزایش جیرجیرک‌ ها را ناشی از تغییر اقلیم دانست و گفت: با افزایش گرمای هوا، علف ها و آبگیرها که محل زاد و ولد جیرجیرک ها است حشک و تعداد جیرجیرک‌ها تا حدودی کمتر می‌شود.

,

وی اظهار داشت: زندگی و تکثیر موجودات زنده از تغییرات فصلی تأثیر می‌پذیرد و آشفتگی در این حوزه به صورت تکثیر ناگهانی خود را نشان می‌دهد.

,

فرهاد قلی نژاد  اظهار کرد: امسال به دلیل افزایش بارندگی ها، شرایط زیست‌ محیطی و اکولوژیک برای تکثیر جیرجیرک‌ ها مهیاتر شده و تعداد آنها افزایش یافته است، چرا که علف زارها به عنوان پماهگاه مناسب برای پرورش لارو جیرجیرک بیشتر شده است.

,

این مسئول همچنین درباره اینکه مردم در این شرایط باید چه کار کنند گفت: کار خاصی نمی‌توان انجام داد و به نظر می‌آید کنترل بیولوژیکی بهترین راهکار باشد، به این معنی که کنترل این موجودات را به طبیعت بسپاریم و سمپاشی نکنیم زیرا این جانوران خوراک اصلی پرنده‌ها هستند؛ اما در شرایطی که جمعیت آنها بالا باشد و امکان صدمه به انسان وجود داشته باشد، همانند حمله ملخ‌ها به مزارع، ناچار به استفاده از سموم برای مبارزه هستیم.

,

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: اگر کلونی های آزادهنده جیرجیرک ها وجود داشته باشد، شهرداری ها با همکاری مرکز بهداشت و سموم مورد تایید نسبت به مهار آن اقدام کنند، ولی سمپاشی در کل استان توصیه نمی شود و پیش بینی می شود از تیرماه با تشدید گرما، جمعیت جیرجیرک ها هم کمتر شود.

,

وی افزود: جمعیت جیرجیرک‌ها در استان بوشهر در حال حاضر بالا نبوده و در اندازه‌ای نیست که آفت جدی به شمار بیاید بنابراین باید به طبیعت اجازه بدهیم که مشکل را خودش به مرور زمان حل کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه