اخبار داغ

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران اعلام کرد؛

نوسانات قیمتی بزرگ‌ترین چالش صنعت مرغداری/ توقف صادرات مرغ به بازارهای خارجی

نوسانات قیمتی بزرگ‌ترین چالش صنعت مرغداری/ توقف صادرات مرغ به بازارهای خارجی
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفت: بیشترین چالش‌هایی که در صنعت مرغداری با آن مواجه هستیم عدم استفاده کامل و مناسب از ظرفیت‌ها، عدم کشش بازار، نوسانات قیمت و عدم یا کاهش تقاضا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عطاالله حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به فعالیت بیش از دو هزار و 400 مرغداری در مازندران اظهار کرد: از این میزان تعداد یک هزار و 950 واحد دارای پروانه بهره‌برداری و 450 واحد نیز غیرمجاز هستند که در حال طی مراحل اداری برای اخذ پروانه هستند.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران افزود: به طور معمول، 30 درصد ظرفیت در این بخش به دلایل گوناگون، بکار گیری نمی‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه حجم تولید سالانه در کشور حدود 3 میلیون تن است خاطرنشان کرد: در استان مازندران تقریبا در سال حدود 300 هزار تن تولید داریم.

حسن‌زاده بیان کرد: بیشترین چالش‌هایی که در این صنعت با آن مواجه هستیم عدم استفاده کامل و مناسب از ظرفیت‌ها، عدم کشش بازار، نوسانات قیمت و عدم یا کاهش تقاضا است.

وی ادامه داد: نوسانات قیمت طی ماه‌های اخیر موجب شده است تا مرغدار در هر کیلو 600 تا 700 تومان متضرر شود.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران بیان کرد: قیمت تمام شده امروز مرغداری‌ها بر اساس اعلام وزارتخانه، 8 هزار و 200 تومان است، ولی عملا از مرغدار با قیمت 7 هزار و 300 تومان خریداری می‌شود که این امر موجب زیان تقریبا 800 تا 900 تومانی مرغدار در هر کیلو مرغ می‌شود و وقتی این رقم را در میزان تولید یک مرغداری، ضرب کنید به یک عدد قابل توجهی دست پیدا می‌کنید که صنعت مرغداری ما را با رکود و عدم درآمدزایی تهدید می‌کند.

این مسئول متذکر شد: این چالش‌های امروز این صنعت موجب می‌شود تا تعدادی از مرغداران در پی زیان‌های مالی و عدم مقرون به صرفه بودن فعالیت از چرخه تولید خارج شوند و این امر پیامدهای گوناگونی را بدنبال خواهد داشت.

حسن‌زاده با بیان اینکه ما با مشکل کمبود در تولید یا عدم توانایی و نداشتن ظرفیت در تولید مورد نیاز استان مواجه نیستیم؛ گفت: سیاست‌های ارائه شده در این صنعت موجب می‌شود تا با عدم رغبت و نیز خروج برخی فعالان این صنعت از چرخه تولید، با کاهش عرضه از سوی مرغداری‌ها مواجه شویم در حالیکه ظرفیت موجود در استان یک ظرفیت مطلوب و ایده‌آلی است.

وی اضافه کرد: به طور نمونه مثلا در بازار شب عید، تمامی بنگاه‌های اقتصادی با تغییرات قیمت همراه هستند اما در بازار مرغ با چالش‌های قیمتی مواجه می‌شویم و این در حالی است که افزایش قیمت تمام شده در پی افزایش هزینه‌های این صنعت می‌طلبد که قیمت عرضه نیز افزایش پیدا کند و اینجا است که دولت باید با اعلام قیمت مناسب و خرید تولیدات مرغداری‌ها این صنعت را حمایت و بازار را مدیریت کند.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران مطرح کرد: ما می‌گوییم وقتی قیمت تمام شده مرغ 8 هزار و 200 تومان اعلام می‌شود، تولیدات برای ذخیره سازی برود، اما این موضوع از سوی مدیران تمکین نمی‌شود و اینگونه می‌شود که از سوی مراجع قیمت فروش مرغ در بازار با دو هزار تومان زیر قیمت اعلام می‌شود و این چالش بزرگی است.

این مسئول گفت: آنچه را که در بالادست تعریف و به عنوان یک سیاست تعریف می‌شود باید در پی ریزی آن نیز دقت صورت گیرد و به آن پایبند باشند.

حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا صادرات صنعت مرغداری از مازندران به کشورهای همسایه و بازارهای خارجی صورت می‌گیرد یا خیر، اذعان کرد: در گذشته یک زمان به مدت دو سال صادرات از استان به کشورهای دیگر صورت می‌گرفت اما در حال حاضر به صورت رسمی، صادرات نداریم و گه گاه به صورت موردی، صادرات انجام می‌گیرد که مقدارش بسیار ناچیز است.

وی افزود: شیوع بیماری‌های مرغی به ویژه تب آنفولانزا و همچنین تنش‌های بازار، ترمز صادرات این صنعت را کشید و در حال حاضر صادرات این محصول به سایر کشورهای هدف، متوقف شده است.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران اعلام کرد: در حال حاضر، مرغدار در حال ضرر است و باید دولت با ورود به این مقوله، مرغ را از مرغداری‌ها جمع کند تا هم مرغدار متضرر نشود و هم ذخیره‌ساری مناسبی برای بازار ماه‌های آینده داشته باشیم.

این مسئول اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار باید در شرایط فعلی، قیمتی را اعلام کند تا مرغدار متضرر نشود و قیمت پیشنهادی مرغداران چه در سطح استانی و چه در سطح ملی، حداقل 13 هزار تومان است.

حسن‌زاده در پایان با بیان اینکه دولت و ستاد تنظیم بازار باید نرخ عادلانه و منصفانه‌ای را اعلام کنند؛ گفت: در اعلام قیمت، سود مرغدار را لحاظ نمی‌کنند و در این چرخه از تولید تا مصرف، بیشترین زیان به مرغدار تحمیل می‌شود که باید فکری برای این موضوع از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت گیرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه