اخبار داغ

دغدغه استفاده از لحظات طلایی تابستان/اوقات فراغت فرصت یا تهدید؟

دغدغه استفاده از لحظات طلایی تابستان/اوقات فراغت فرصت یا تهدید؟
بی‌برنامگی در برنامه‌ریزی مسئولان برای پُر کردن اوقات فراغت در ایام تابستان داستانی همیشگی است که هرساله تکرار می‌شود و متولیان چندان توجهی به فرصت‌های طلایی تابستان و اوقات فراغت ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  سفیر افلاک، تابستان از راه رسیده و امتحانات بسیاری از دانش آموزان در مقاطع مختلف تمام‌شده است، بسیاری از دانش آموزان برای رسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت لحظه‌شماری می‌کنند تا در این سه ماه آنچه در نظر دارند انجام دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

فصل تابستان از گذشته‌های نه‌چندان دور تاکنون بسیار تغییر کرده، در دهه 60 و 70 با تمام شدن فصل امتحانات و مدرسه هرروز صدای پسربچه‌هایی که در کوچه با توپ پلاستیکی فوتبال بازی می‌کردند، دوچرخه‌سواری، خاله‌بازی، لی‌لی و یه قل دو قل می‌کردند ولی امروز بسیاری از این بازی‌ها فراموش‌شده و تنها خاطراتی از آن‌ها باقی‌مانده است.

,

 

,

چند سالی است که تابستان‌ها با گذشته بسیار فرق کرده، با ورود فضای مجازی، تبلت‌ها و گوشی، خود را در اوقات فراغت دانش آموزان جای‌داده‌اند و بخش زیادی از اوقات فراغت دانش آموزان با حضور چندساعته در اینستاگرام و تلگرام سپری می‌شود.

,

  

,

Image result for ‫بی برنامگی در اوقات فراغت‬‎

, Image result for ‫بی برنامگی در اوقات فراغت‬‎,

 

,

از سوی دیگر هرساله شاهد بی‌برنامگی متولیان برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان هستیم به‌طوری‌که دستگاه‌های متولی در ابتدای تابستان لیستی از کلاس‌هایی که کیفیت و برنامه لازم را ندارند اعلام می‌کنند که بی‌برنامگی و عدم انگیزه برای اجرای کلاس‌های تابستانی سبب می‌شود تا دانش آموزان چندان رغبتی برای حضور در این کلاس‌ها نداشته باشند.

,

 

,

گرچه در برخی از جلسات بسیاری از مسئولان با صحبت‌های خود عرض‌اندام کرده و در بوق و کرنا می‌کنند که چه برنامه‌هایی دارند اما تکراری بودن کلاس‌هایی که هیچ خروجی و فایده‌ای ندارند سبب شده تا دانش آموزان ترجیح دهند که تابستان خود را در فضای مجازی سپری کنند و یا این اوقات طلایی هدر رود.

,

 

,

اما در این روزها تب تبلیغات کلاس‌های تابستانی داغ شده و پوسترها و بنرهایی از درودیوار شهر آویزان شده‌اند، کلاس‌هایی خصوصی از قبیل کلاس‌های علمی، ورزشی و هنری که هزینه‌هایی سرسام‌آور را برای ثبت‌نام دانش آموزان تقاضا می‌کنند و گاهی هم‌خانواده‌ها برای سرگرم کردن فرزندان خود چاره‌ای ندارند جز اینکه این هزینه‌ها را تقبل کنند.

,

  

,

Related image

, Related image,

 

,

درواقع از اوقات فراغت می‌توان به بهترین شکل برای شکوفایی استعدادها استفاده کرد اما عدم مطالعه و دقت برای برگزاری کلاس‌های تابستانی سبب می‌شود تا دانش آموزان در هر سنی چندان تمایلی به حضور در این کلاس‌ها نداشته باشند؛ این در حالی است که فضاهای فرهنگی موردنیاز در شهر بروجرد کافی نیست و گاهی جوانان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت به سمت‌وسوی برنامه‌هایی می‌روند که دروازه‌ای برای ورود به برنامه‌هایی می‌شود که شاید منجر به فرصت سوزی گردد.

,

 

,

این روزها جمع‌هایی دوستانه از جوانان را در پارک‌ها می‌بینیم که دود و دمی راه انداخته و فرصت‌های تابستان را با حضور در پارک و قلیان کشیدن سپری می‌کنند درحالی‌که اگر برنامه‌های مهیج، بانشاط، شاد و پر از هیجان برای آن‌ها برنامه‌ریزی و فراهم شود، اصلاً فرصتی برای رفتن به سمت قلیان و سیگار را ندارند.

,

 

,

فاطمه عمادی پور مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد در گفت‌وگو با سفیر افلاک اظهار داشت: در بروجرد سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد که نه‌تنها در ایام تابستان بلکه در طول سال پذیرای علاقه‌مندان از رده سنی 6 تا 16 سالگی هستند؛ در این کانون‌ها 42 فعالیت فرهنگی، هنری، علمی و ادبی انجام می‌شود که برای تابستان حدود 20 رشته برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌شده که امسال دو رشته رباتیک و چرتکه هم به این کلاس‌ها اضافه‌شده است.

,

 

,

وی افزود: مربیان کلاس‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوره‌های آموزشی لازم را سپری کرده و با آمادگی بسیار خوبی بر سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند.

,

 

,

Related image

, Related image,

 

,

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد تصریح کرد: هر ساله در ایام تابستان استقبال دانش آموزان از برنامه‌های کانون بسیار زیاد است و فقط در تابستان سال گذشته بین 300 تا 400 نفر در کلاس‌های تابستانی کانونها شرکت کردند.

,

 

,

این روزها با آغاز فصل تابستان برخی از ادارات و متولیان مربوطه، برگه‌هایی را پشت شیشه چسبانده‌اند که در این برگه نام چند کلاس تابستانی را ذکر کرده‌اند، به نظر می‌رسد مسئولین برای رفع تکلیف، لیستی از کلاس‌های بدون کیفیت و برنامه‌ریزی را برای پُر کردن اوقات فراغت تهیه‌کرده‌اند که بسیاری از دانش آموزان رغبتی برای حضور در این کلاس‌ها ندارند و همین بی‌برنامگی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان سبب می‌شود تا طلایی‌ترین دوران زندگی نوجوانان با برنامه‌های نامناسب بگذرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه