اخبار داغ

تحلیل دانا بر آنچه "شینزو آبه" گفت و شنید؛

پیام های طرح شکست خورده میانجی‌گری ژاپن/ کاخ سفید و دست و پنجه نرم کردن با بحران بی‌اعتمادی

پیام های طرح شکست خورده میانجی‌گری ژاپن/ کاخ سفید و دست و پنجه نرم کردن با بحران بی‌اعتمادی
حضور نخست وزیر ژاپن در ایران خود گواهی بر این موضوع است که امریکا توانایی مقابله نظامی با کشورمان را ندارد؛ چراکه اگر این توان نظامی وجود داشت دیگر بحث میانجی گری مطرح نبود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به ایران با ماموریتی که آمریکایی‌ها به او دادند دارای نکات بسیار مهمی است. نخست وزیر ژاپن با بیان اینکه دوست ندارد در خاورمیانه جنگی اتفاق بیفتد به ایران آمد. موضوعی که پیشتر آمریکایی‌ها با تاکتیک جنگ روانی اعزام ناو آبراهام لینکلن به خلیج فارس علیه کشورمان کلید زدند اما خیلی زود از آن عقب نشینی کردند و کارشناسان نظامی آمریکایی مطرح کردند که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا که فردی جنگ طلب است چنین جنگ روانی را به راه انداخته است و ماموریت این ناو از یک ماه پیش شروع شده بود و نیروهای نظامی آمریکایی برنامه ای برای رویارویی با ایرانیان ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نخست وزیر ژاپن در سفر به کشورمان همواره بر روی یک موضوع تاکید کرد که « من به ایران آمده‌ام تا جلوی جنگ در خاورمیانه را بگیرم.»

,

وی مطرح کرد: « شاید حرف‌هایی که امروز می زنم گوش‌نواز نباشد، اما چون اینجانب آرزو دارم کمک و پشتوانه شما شوم این حرف‌ها را می‌زنم؛ در حال حاضر در منطقه خاورمیانه تنش رو به افزایش است و متخصصان هم به وقوع درگیری تصادفی اشاره می‌کنند، اما لازم است به هر قیمتی که شده جلوی وقوع درگیری گرفته شود و با تمرکز بر این مسئله سفر من به ایران انجام شده است؛  ضروری است ایران نقش سازنده خود را ایفا کند.»

,

اما چند سئوال اساسی درباره سخنان شینزو آبه در ایران و اهداف این سفر وجود دارد.

, اما چند سئوال اساسی درباره سخنان شینزو آبه در ایران و اهداف این سفر وجود دارد.,
  1. آیا امریکا توان نظامی رویارویی با کشورمان را دارد؟
  2. تنش زدایی آمریکایی تا چه حدی واقعیت دارد؟
  3. امریکایی ها قابل اعتماد هستند؟
  4. تکرار مذاکرات چه سودی به حال کشورمان دارد؟
,
  • آیا امریکا توان نظامی رویارویی با کشورمان را دارد؟
  • ,
  • تنش زدایی آمریکایی تا چه حدی واقعیت دارد؟
  • ,
  • امریکایی ها قابل اعتماد هستند؟
  • ,
  • تکرار مذاکرات چه سودی به حال کشورمان دارد؟
  • ,

    رویارویی نظامی ایران و آمریکا: کاخ سفید همواره مطرح کرده است که همه گزینه‌ها در قبال ایران روی میز است. «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا همواره در قبال ایران این مساله را مطرح می کرد. ترامپ در حال حاضر خود مطرح کرده است که راهی جز جنگ اقتصادی با ایران ندارد چون به خوبی توان نظامی کشورش را ارزیابی کرده و از آن مهمتر به خوبی از توان نظامی ایران آگاه است. آمریکایی‌ها همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند قصد تغییر حکومت ایران را ندارد. رهبر انقلاب در این باره می فرمایند: « مشکل ما با آمریکایی‌ها موضوع تغییر رژیم نیست، زیرا آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همانطور که رؤسای جمهور قبلی آمریکا، در چهل سال گذشته، برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند اما نتوانستند.» حضور آبه در ایران نیز خود گواهی بر این موضوع است که امریکا توانایی مقابله نظامی با کشورمان را ندارد؛ چراکه اگر این توان نظامی وجود داشت دیگر بحث میانجی گری مطرح نبود.

    , رویارویی نظامی ایران و آمریکا:, رویارویی نظامی ایران و آمریکا, حضور آبه در ایران نیز خود گواهی بر این موضوع است که امریکا توانایی مقابله نظامی با کشورمان را ندارد؛ چراکه اگر این توان نظامی وجود داشت دیگر بحث میانجی گری مطرح نبود., حضور آبه در ایران نیز خود گواهی بر این موضوع است که امریکا توانایی مقابله نظامی با کشورمان را ندارد؛ چراکه اگر این توان نظامی وجود داشت دیگر بحث میانجی گری مطرح نبود.,
    ادعای تنش زدایی: جالب اینجاست کشوری که خود بر آتش جنگ اقتصادی و تنش بین المللی می دمد ادعای گام نهادن در جهت تنش زدایی را دارد. امریکا دچار بحران اعتماد نه در برابر ایران بلکه در کل جهان شده است. از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید آمریکایی‌ها با سیاست تنش آفرینی و آنارشیسم سعی کرده اند معادلات جهان را به سمت منافع خود بهم بریزند. تنش هایی که آمریکا با چین، ونزوئلا، ایران، کره شمالی، مکزیک و ... بوجود آورده است نشان دهنده همین سیاست غیر قابل اعتماد امریکایی است. 
    , ادعای تنش زدایی: , ادعای تنش زدایی: , از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید آمریکایی‌ها با سیاست تنش آفرینی و آنارشیسم سعی کرده اند معادلات جهان را به سمت منافع خود بهم بریزند., از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید آمریکایی‌ها با سیاست تنش آفرینی و آنارشیسم سعی کرده اند معادلات جهان را به سمت منافع خود بهم بریزند.,
     
    ,
    غیرقابل اعتماد بودن آمریکا: رهبر معظم انقلاب درباره اعتماد و مذاکره مجدد با آمریکایی‌ها فرمودند: « آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد. کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق ها زده، مذاکره کند؟» ایشان همچنین تاکید کردند: « مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‌شود. صداقت در میان مقامات آمریکایی بسیار کمیاب است» بسیاری از کارشناسان بین المللی از جمله امریکایی مطرح می کنند که پیش شرط مذاکره با ترامپ بازگشت و اجرای برجام است. آمریکایی ها با خروج از برجام درواقع سد محکمی در مقابل هر نوع مذاکره دیگر ایجاد کردند. از سوی دیگر آمریکا در قبال معاهدات بین المللی دیگر جهان نیز همین رویه را پیش گرفته‌ که به طور مضاعف آنان را غیرقابل اعتماد کرده است. جالب اینجاست که این معاهدات سالها و سالها در اقصی نقاط جهان در حال اجرا بود اما آمریکا یکجانبه این معاهدات را ترک کرد که یک اجماع جهانی درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها بوجود آورد و این مختص تنها ایران نیست.
    , غیرقابل اعتماد بودن آمریکا: , غیرقابل اعتماد بودن آمریکا: , از سوی دیگر آمریکا در قبال معاهدات بین المللی دیگر جهان نیز همین رویه را پیش گرفته‌ که به طور مضاعف آنان را غیرقابل اعتماد کرده است. جالب اینجاست که این معاهدات سالها و سالها در اقصی نقاط جهان در حال اجرا بود اما آمریکا یکجانبه این معاهدات را ترک کرد که یک اجماع جهانی درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها بوجود آورد و این مختص تنها ایران نیست., از سوی دیگر آمریکا در قبال معاهدات بین المللی دیگر جهان نیز همین رویه را پیش گرفته‌ که به طور مضاعف آنان را غیرقابل اعتماد کرده است. جالب اینجاست که این معاهدات سالها و سالها در اقصی نقاط جهان در حال اجرا بود اما آمریکا یکجانبه این معاهدات را ترک کرد که یک اجماع جهانی درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها بوجود آورد و این مختص تنها ایران نیست.,
     
    ,
    تکرار مذاکرات معقول است؟: ایران بعد از 12 سال مذاکره پیچیده و چند وجهی با غرب و کشورهای قدرتمند جهانی به برجام رسید. برجامی که آمریکایی‌ها در زمان اوباما که به امضاء رسید هم به آن پایبند نبودند. اما به یکباره ترامپ با نادیده گرفتن این مذاکرات برجام را کنار گذاشت و آمریکا بدون هیچ توجیهی از آن خارج شد. اینکه آمریکا طلب مذاکره مجدد با ایران البته با امتیازدهی بالاتری از سوی کشورمان دارد، اولا با توجه به سابقه این کشور در بدعهدی توجیه پذیر نیست و از سوی دیگر کشورمان را در یک دور تسلسل باطل مذاکره برای مذاکره می اندازد که نتیجه ای جز بدعهدی دوباره ندارد. عایدی ایران از برجام در زمان باراک اوباما تقریبا هیچ بود که در زمان ترامپ به قطعا هیچ رسید. مذاکرات ایران با اروپا که ادعای حمایت از برجام داشتند نیز بی نتیجه بود و تنها کشورمان دوباره در زمان نزدیک به یکسال معطل مذاکرات بی نتیجه شد. آمریکایی ها خود ثابت کرده اند که مذاکره با این کشور و کلا غرب بی نتیجه است و با کمال تعجب به دنبال کلید زدن مذاکرات دیگری هستند. رهبر معظم انقلاب با پاسخ درخور توجهی که به میانجی آمریکا دادند درواقع این بی اعتمادی به کاخ سفید را در سطح جهانی پررنگ کردند.
    , تکرار مذاکرات معقول است؟: , تکرار مذاکرات معقول است؟: , اینکه آمریکا طلب مذاکره مجدد با ایران البته با امتیازدهی بالاتری از سوی کشورمان دارد، اولا با توجه به سابقه این کشور در بدعهدی توجیه پذیر نیست و از سوی دیگر کشورمان را در یک دور تسلسل باطل مذاکره برای مذاکره می اندازد که نتیجه ای جز بدعهدی دوباره ندارد. , اینکه آمریکا طلب مذاکره مجدد با ایران البته با امتیازدهی بالاتری از سوی کشورمان دارد، اولا با توجه به سابقه این کشور در بدعهدی توجیه پذیر نیست و از سوی دیگر کشورمان را در یک دور تسلسل باطل مذاکره برای مذاکره می اندازد که نتیجه ای جز بدعهدی دوباره ندارد. , عایدی ایران از برجام در زمان باراک اوباما تقریبا هیچ بود که در زمان ترامپ به قطعا هیچ رسید. مذاکرات ایران با اروپا که ادعای حمایت از برجام داشتند نیز بی نتیجه بود و تنها کشورمان دوباره در زمان نزدیک به یکسال معطل مذاکرات بی نتیجه شد. , عایدی ایران از برجام در زمان باراک اوباما تقریبا هیچ بود که در زمان ترامپ به قطعا هیچ رسید. مذاکرات ایران با اروپا که ادعای حمایت از برجام داشتند نیز بی نتیجه بود و تنها کشورمان دوباره در زمان نزدیک به یکسال معطل مذاکرات بی نتیجه شد. ,
     
    ,
    امیر حمزه نژاد 
    , امیر حمزه نژاد ,
     
    ,
    انتهای پیام/
    ,
     
    ]

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه