اخبار داغ

سلاح‌های آمریکایی درانبارهای سعودی چه می‌کند؟

سلاح‌های آمریکایی درانبارهای سعودی چه می‌کند؟
افزایش فروش سلاح های آمریکایی به عربستان بدون توجه به بحران هایی که این کشور با آنها دست و پنجه نرم می کند در نهایت تنها منجر به تقویت تروریسم در خاورمیانه میشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ افزایش فروش سلاح های آمریکایی به عربستان در سایه بحران های بین المللی که ریاض با آنها دست و پنجه نرم می کند باعث به وجود آمدن بحث و جدل های فراوانی در میان افکار عمومی جهان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
ترور جمال خاشقجی منتقد و روزنامه نگار سعودی در استانبول در کنار تجاوز ۵ ساله عربستان به یمن و کشتار وحشیانه مردم این کشور و کمک های تسلیحاتی عربستان به تروریستها در سوریه در سایه حمایت تسلیحاتی این کشور از خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی برای ایجاد یک حاکمیت نظامی دیکتاتور در این کشور و هم چنین حمایت ریاض از شورای نظامی سودان برای سرکوب مردم این کشور و ارائه کمک های تسلیحاتی به این شورا در کنار اعدام های گسترده مخالفان و حتی کودکان و نوجوانان در عربستان همه و همه نه تنها باعث نشده تا فروش سلاح های آمریکایی به عربستان کم رنگ شده و کاهش یابد بلکه این روند طی هفته های اخیر با شدت قابل ملاحظه ای انجام شده است. بر همین اساس بررسی‌های صورت گرفته از فروش میلیاردها دلار جنگ افزار توسط برخی ایالت‌های آمریکا به عربستان و امارات حکایت دارد.
,
 
,
به‌رغم استفاده از تسلیحات نظامی در جنگ یمن علیه مردم بی‌گناه این کشور، کاخ سفید مجوز ساخت قطعات بمب‌های پیشرفته در داخل عربستان را صادر کرد. دولت دونالد ترامپ در ماه گذشته با اعلام وضع اضطراری روند فروش تسلیحات نظامی به عربستان و امارات را تسریع بخشید.
,
 
,
صدور مجوز شرایط اضطراری اجازه می‌دهد تا شرکت دفاعی رایتون آمریکا با عربستان سعودی برای ساخت ۱۲۰ هزار قطعه بمب‌های پیشرفته در داخل کشور با پشتیبانی از جنگنده‌ای اف ۱۵، موشک‌های ضدتانک و سایر تجهیزات همکاری کند. اقدام اخیر دونالد ترامپ برای فروش ۸ میلیارد دلار از تسلیحات نظامی به عربستان و امارات به نوعی دور زدن کنگره این کشور به شمار می رود.
,
 
,
بر اساس همین مجوز، همکاری های نظامی میان آمریکا و عربستان به مرحله ای رسیده که ریاض می تواند سلاح های سری آمریکایی با قدرت و تکنولوژی بسیار بالا را برای نخستین بار در خاک خود بسازد.
,
 
,
سازمان‌های حقوق بشری بر این باورند که ساخت این قطعات در داخل عربستان باعث می‌شود تا ریاض به بمب‌های پیشرفته دسترسی پیدا کرده و از آنان برای سرکوب مردم یمن استفاده کند. اعضای مجلس سنای آمریکا نیز طی روزهای گذشته اعلام کردند که این کشور آماده فروش سلاح به ارزش هشت میلیارد دلار به عربستان، امارات و اردن است.
,
 
,
فرانسه نیز سعی کرده از این رقابت عقب نماند و فروش تسلیحات نظامی به عربستان را به میزان ۵۰ درصد افزایش داده به طوریکه پاریس حدود یک میلیارد یورو سلاح به عربستان‌سعودی فروخته است. گزارش سالانه دولت فرانسه نشان می‌دهد که میزان فروش سلاح از سوی این کشور به عربستان‌سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۵۰ درصد افزایش یافته است.
,
 
,
این اقدام دولت فرانسه بیانگر وجود نفاق گسترده و سیاستهای یک بام و دو هوای پاریس در قبال مسائل منطقه خاورمیانه است چرا که وزیر خارجه فرانسه به تازگی جنگ عربستان علیه یمن را یک جنگ کثیف خوانده و خواهان توقف آن شده بود اما تنها چند روز بعد از این سخنان دولت فرانسه از افزایش فروش تسلیحات به ریاض خبر داد.
,
 
,
به نظر می رسد آمریکا برای آنکه بتواند هم چنان به دوشیدن گاو شیرده خود در منطقه ادامه دهد اقدام به ایجاد تنش های جعلی و ساختگی در خاورمیانه می کند تا روند فروش سلاح به کشورهای مرتجع عربی و در رأس آنها عربستان با خلل رو به رو نشود. ایجاد موج ایران هراسی در خاورمیانه و نشان دادن این کشور به عنوان دشمن نخست اعراب به جای رژیم صهیونیستی نیز در قالب همین استراتژی آمریکا و شخص دونالد ترامپ برای فروش سلاح می گنجد. البته نباید از تشدید تنش میان کشورهای عربی توسط عوامل آمریکا برای فروش این تسلیحات نیز چشم پوشی کرد.
,
 
,
 
,
کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که خریدار بخش اعظم سلاح های آمریکا در منطقه هستند به خوبی می دانند که ایران هرگز طی دهه های گذشته حتی یک گلوله به سمت آنها شلیک نکرده و همواره مسیر تعامل را با همسایگان خود در پیش گرفته است.
,
 
,
وجود اختلافات در سیاستهای خارجی کشورهای منطقه امری عادی به شمار می رود اما آمریکا سعی دارد تا با پررنگ کردن این اختلافات زمینه را برای فروش هر چه بیشتر تسلیحات به آنها مهیا کند تا جاییکه این کشورها تبدیل به انبار نگهداری سلاح های آمریکایی شده اند.
,
 
,
هر چقدر فروش سلاح به عربستان و امارات افزایش یابد به تبع آن جنگ فرسایشی یمن نیز طولانی تر شده و تروریستها در سوریه، لیبی، عراق و دیگر کشورها تقویت می شوند. عربستان با استفاده از همین سلاح ها اخیراً حملات گسترده ای را علیه قبال استان المهره یمن انجام داده و با استفاده از سلاح های سنگین مواضع این قبایل را در منطقه شحن بمباران کرد.
,
 
,
این در حالیست که به تازگی خودروهای نظامی آمریکایی از نوع هاموی در خیابانهای خارطوم دیده شده است. باید به این نکته اشاره کنیم که تجهیزات و سلاح های آمریکایی در سودان از ۲۶ سال قبل تاکنون ممنوع است و این خودروها به وفور در عربستان و امارات یافت می شود. از تمام این داده ها می توان نتیجه گرفت که یکی از موارد استفاده از سلاح های آمریکایی در دست عربستان سرکوب ملت آزادی خواه سودان به شمار می رود.
,
 
,
نکته قابل توجه در این خصوص این است که آمریکا این سلاح ها را در اختیار محمد بن سلمان ولی عهد جوان و ناپخته سعودی قرار می دهد که از زمان بر سر کار آمدن خود و به دست گرفتن سیاست خارجه این کشور نشان داده که تاب ادامه یافتن سیاستهای محافظه کارانه و سنتی پدر خود را نداشته و به دنبال پیاده کردن سیاستهای تهاجمی و ماجراجویانه و جنگ طلبانه در خاورمیانه و حتی کشورهای آفریقایی است.
,
 
,
البته ریاض با وجود اینکه تا بن دندان به سلاح های آمریکایی مجهز شده تاکنون نتوانسته مانع عملیات موفقیت آمیز نیروهای مقاومت یمن علیه تأسیسات نفتی خود و فرودگاه جیزان شود که تاکنون چندین بار توسط پهپادهای یمنی هدف قرار گرفته است.
,
 
,
در هر صورت باید گفت که تنها کاربرد دست آویز نخ نمای آمریکا برای تشدید موج ایران هراسی در منطقه فروش بیشتر سلاح به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده و در نهایت نتیجه ای جز تقویت تروریسم در خاورمیانه نخواهد داشت.
,
 
,
منبع: مهر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه