اخبار داغ

بانوی جرگلانی رکورد پرورش پیله کرم ابریشم را در استان شکست

بانوی جرگلانی رکورد پرورش پیله کرم ابریشم را در استان شکست
مدیر جهاد کشاورزی رازوجرگلان از برداشت ۵۷ کیلوگرم از هر جعبه پیله ابریشم توسط یک بانوی جرگلانی و از ثبت رکورد بیشترین بهره برداری در استان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الله وردی خادمی مدیر جهاد کشاورزی رازوجرگلان در گفت و گو با عصر اترک گفت: امسال بانو عاشر بیکه محمدی از روستای کرکولی با پرورش دو جعبه کرم ابریشم و برداشت ۵۷ کیلوگرم از هر جعبه رکورد قبلی را که متعلق به بانو بی بی تاج جاوید از امانلی بود با ۵۵ کیلوگرم از هر جعبه که در سال ۹۵ این رکورد را در استان دارا بود که امسال نوغاندار کرکولی بنام خود به ثبت رساند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

خادمی، مدیریت خوب، مکان مناسب، عمل به دستورالعمل های نوغانداری،رعایت بهداشت،رعایت دما و رطوبت و شرکت در کلاس های آموزشی را دلیل برداشت پیله بیشتر و بهتر این نوغاندار عنوان کرد .

,

عاشر بیکه محمدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار عصر اترک گفت: ۶۴ سال سن دارم و از زمان کودکی با پرورش کرم ابریشم آشنا بوده و این حرفه شغل اجدادی مان است و هر ساله به دلیل تجربه ای که در این سالها پیدا کردم تولید بسیار خوبی سال به سال داشتیم .

,

وی ادامه داد: امسال نیز مانند هر سال اقدام به پرورش دو جعبه پیله کرم ابریشم کردم که به دلیل مکان خوب و مناسبی که در آن جا پرورش دادم به طور کلی از هر جعبه ۵۷ کیلوگرم توانستیم پیله تولید کنم .

,

وی گفت: سال های گذشته پرورش کرم ابریشم را در خانه های خود انجام می دادم ولی از دو سال قبل با کمک جهاد کشاورزی یک واحد تلنبار (انباری که کرم ابریشم را پرورش مید هند) ۸ در ۷ متری که مصالح آن را جهاد کمک کرد و مبلغی هم که خودمان اضافه کردیم ساختیم که این تلنبار در بالای تپه قرار دارد و همیشه در و پنجره های آن باز است و هوا در آن جریان دارد که فکر می کنم این مکان کمک خوبی کرد تا ما برداشت بیشتری داشته باشیم .

,

محمدی افزود: در پرورش کرم ابریشم همسرم، دو عروس، پسرانم و نوه هایم نیز کمک حال من بوده و حتی در زمان پرورش مشکلاتی نیز داشتم که از جمله آن آپاندیسم عود کرد و من راهی بیمارستان و اتاق عمل جراحی شدم ولی هر لحظه راهنمای بچه هایم بودم و از دور مراقبت می کردم .

,

وی ادامه داد: امسال بارندگی و سیلاب زیاد در شهرستان یکی از دو توتستانم دارم که در حاشیه رودخانه بود، تخریب شد که در فصل پرورش برای تهیه توت به مشکل خوردیم و بخشی از توت را از فامیل و همسایه ها گرفتیم .

,

این بانوی جرگلانی اظهار کرد: امسال که  با ماه رمضان و روزه داری نیز در تقارن بود اما این مسائل باعث نشد که ما از تولید و پرورش پیله کرم ابریشم دست بکشیم .

,

وی ادامه داد: در تمام این سال های عمرم فقط یک سال نتوانستم کرم ابریشم پرورش بدهم ولی مابقی سالها را همواره به این کار اشتغال داشتم  و تا زمانی که زنده هستم به پرورش ادامه خواهم داد چرا که به این کار علاقه زیادی دارم و معتقدم یک روستایی همیشه هر آنچه را که خود نیاز دارد باید تولید کند و نباید نیازهایی را که خودش می تواند آماده کند از جاهای دیگر تهیه کند.

,

بانو محمدی گفت: با همین اعتقادم تاکنون لبنیات مورد نیاز خانوادم را با نگه داری و پرورش دام تهیه کرده ام و یا هزینه های زندگیم را خودم تامین می کنم تا کمک حال همسرم نیز باشم و این روزها بعد از فارغ شدن از  فصل پرورش کرم ابریشم به "سچک بافی" (نوعی تزئیات روسری بانوان ترکمن) می پردازم .

,

بانو محمدی اضافه کرد: در آمد حاصل از پرورش کرم ابریشم همیشه خوب بوده است و شاید یک دلیل اشتیاق برای پرورش  کرم ها درآمد حاصل از آن است که تنها در ۴۰ روزی که از کرم ها مراقبت می شود که البته در روزهای اول نیز اگر به کار خودت وارد باشی چندان کار زیادی ندارد و تنها در دو هفته آخر زحمت زیادی دارد را در نظر بگیریم در آمدش خوب است و امسال ما توانستیم هر کیلوگرم را در بازار بجنورد به قیمت ۸۳ هزار تومان به فروش برسانیم .

,

وی این را هم اضافه کرد: امسال پرورش مناسب کرم ما در روستا پیچیده بود و مردم برای بازدید به تلنبار ما سر می زدند وجود این تلبنار کمک زیادی به ما کرد سال های قبل خیلی در فضای بسته و نامناسبی ما پرورش می دادیم ولی سال گذشته و امسال خیلی بهتر شد .

,

حال من از مسئولین می خواهم کمک کنند مصالح یک تلنبار دیگر را نیز برایمان فراهم کنند تا ما بتوانیم پرورش و تولید را افرایش دهیم و از دو پرورش جعبه نوغان  فراتر برویم .

,

وی با اشاره به اینکه پرورش کرم مانند نگه داری کردن از یک نوزاد تازه متولد شده است، گفت: در هر کاری و مخصوصا در پرورش کرم، داشتن آموزش های لازم و تجربه خیلی نیاز است و همچنین توکل بر خدا که لازمه هر کاری است .

,

گفتنی است روستای کرکولی در ۵ کیلومتری یکه سعود مرکز بخش جرگلان قرار دارد که در حدود هزار نفر جمعیت دارد .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه