اخبار داغ

«هلند ایران» گرفتار هزینه‌های بالای تولید/ محلات؛ شهری از جنس گل‌ها

«هلند ایران» گرفتار هزینه‌های بالای تولید/ محلات؛ شهری از جنس گل‌ها
رئیس اتحادیه گل و گیاه محلات گفت: تولیدکنندگان گل و گیاه بیشتر دوست دارند روی صادرات مانور دهند که متأسفانه با توجه به اینکه محصول تولیدی در محلات رقابتی نیست فقط مجبورند بازارهای داخلی را تأمین کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ بنا بر آمار اعلامی بیش از ۳۰ درصد از مردم «هلند ایران» در بخش گل و گیاه اشتغال دارند. بخشی که مدیرعامل اتحادیه‌اش از صادرات ۲۰ میلیارد تومانی آن در سال گذشته خبر می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

شهرستان محلات دومین قطب تولید گل و گیاه کشور است که در آن تنوع بسیاری در زمینه‌های مختلف گل‌های زینتی، آپارتمانی، درخت و درختچه، فصلی و شاخه بریده وجود دارد. محلات به عنوان طلایه‌دار بخش گل و گیاه نه‌تنها در استان و کشور بلکه در بازارهای جهانی به یک برند معتبر تبدیل‌شده است که اگر طوفان حوادث اجازه دهد می‌تواند خود را مطرح‌تر از نیز کند.

,

باید گفت سالانه دو میلیون گل گلدانی و بیست میلیون گل شاخه بریده در نزدیک به ۹۰۰هکتار از اراضی این شهرستان کاشته می‌شود و بنا به گفته مدیر جهاد کشاورزی محلات طی ۶ ماهه نخست سال ۹۷، ۲۴۶ میلیون و ۳۹۰ هزار انواع گل و گیاه زینتی در این شهر تولید و به اقصی نقاط کشور و دنیا صادرشده است.

,

اگر از ۷۰۰ نوع کاکتوس تولیدی در محلات بگذریم، نمی‌توان از کنار انواع گلایل‌ها، میخک‌ها، زنبق‌ها، انواع فیکوس، پیرومیا، پوتوس، کرتن و گل های داوودی در قالب ۸۰۰ رنگ مختلف گذشت.

,

هر ساله تمام زیبایی کسب و کار محلاتی ها در نمایشگاه گل و گیاه این شهرستان ارائه می شد که متأسفانه امسال به دلیل مشکلات مختلف این نمایشگاه برگزار نشد و مسئولین از همت خود برای تکمیل نمایشگاه دائمی محلات گفتند. نمایشگاهی که بسیار می تواند در عرضه زیبایی های این شهر تأثیرگذار باشد و ظرفیت بالقوه اقتصادی موجود را به ظرفیتی بالفعل تبدیل کند.

,

رئیس اتحادیه گل و گیاه محلات:

, رئیس اتحادیه گل و گیاه محلات:,

گل و گیاه محلات به علت هزینه بالای تولید، رقابتی نیست

, گل و گیاه محلات به علت هزینه بالای تولید، رقابتی نیست, گل و گیاه محلات به علت هزینه بالای تولید، رقابتی نیست,

غلام علی ابراهیمی رئیس اتحادیه گل و گیاه محلات در گفتگو با دیارآفتاب؛ در خصوص واحد های فعال در زمینه گل و گیاه در محلات گفت: ۳۰ درصد واحد های تولید گل و گیاه در محلات به روز است و تقریباً ۲۵ درصد مکانیزه و ۴۵ درصد هم هنوز سنتی هستند.

,

ابراهیمی ضمن اشاره به پایانه صادراتی برقرارشده در محلات و انجام صادرات بدون هیچ مشکلی از پایانه عنوان کرد: تولید گل و گیاه در محلات افزایش پیداکرده است اما تولیدکنندگان بیشتر دوست دارند روی صادرات  مانور دهند که متأسفانه با توجه به اینکه محصول تولیدی در محلات رقابتی نیست فقط مجبورند بازارهای داخلی را تأمین کنند.

,

وی به مشکلات موجود در بخش صادرات پرداخت و بیان کرد: در بخش صادرات مشکل بازار صادراتی نداریم اما در مورد صادر کردن مشکلاتی هست.

,

رئیس اتحادیه گل و گیاه محلات تورم موجود را یکی از مشکلات برشمرد و اظهار کرد: قیمت برخی از نهاده‌های گیاهی و سموم و کودهایی که از خارج وارد می‌شود تقریباً ۵ برابر شده است. به‌عنوان‌مثال هزینه یک نوع خاک که از کشور سریلانکا  وارد می‌شد ده هزار تومان بوده ولی در حال حاضر قیمت آن به ۴۵ هزار تومان رسیده است. یعنی نزدیک به ۴ برابر افزایش پیداکرده است.

,

وی به مشکلات داخلی اشاره کرد و افزود: یک سری هم مشکلات داخلی است که می‌توان به دو برابر شدن بیمه و افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارگر اشاره کرد که همه این‌ها نتیجه‌اش افزایش هزینه تولید و در ادامه کاهش صادرات است و این به این خاطر است که ازلحاظ هزینه‌ای نمی‌توانیم در بازار جهانی رقابت کنیم.

,

ابراهیمی پیمان‌سپاری ارزی را دیگر مشکل موجود در حوزه صادرات دانست و اظهار کرد: بانک مرکزی در این خصوص غیر کارشناسی عمل کرده و در رابطه با بحث صادرات، صادرکننده را با مشکلات خاصی روبه‌رو کرده است. دلیلش هم این است که گفتند که باید وثیقه‌ای برای صادرات بگذاریم که باید گفت ارزیابی‌ای که گمرک و بانک مرکزی اعلام می‌کنند برای سال ۸۱ است و با زمان حال وفق ندارد که همین صادرکننده را با چالش مواجه کرده است و رغبتی به صادرات ندارند.

,

وی ضمن بیان اینکه امسال به دلیل اینکه تولیدکنندگان با چالش و مشکل روبه‌رو بودند نتوانستیم نمایشگاه داشته باشیم خاطرنشان کرد: نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات در حال احداث است و حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته و کارهای آن در حال انجام است.

,

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

, سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:,

صادرات گل و گیاه بهترین جایگزین برای نفت

, صادرات گل و گیاه بهترین جایگزین برای نفت, صادرات گل و گیاه بهترین جایگزین برای نفت,

علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب گفت: گل و گیاه یکی از تولیدات بخش کشاورزی است که در زیبایی و لطافت روح و روان و علی رغم آن در حوزه اقتصادی موثر است و در همه جای دنیا و همچنین کشور ما نیز به آن توجه شده است.

,

ابراهیمی افزود: خوشبختانه کشور ما از نظر تنوع آب و هوایی و چهار فصل بودن زمینه تولید انواع گیاهان، به جز برخی از استثنائات، که در اقصی نقاط دنیا قابل رویش است را دارد که این قابلیت بسیار خوبی برای کشور است.

,

وی عنوان کرد: تشکیل مرکز تحقیقات گل و گیاه در محلات از افتخارات است که توانسته از نظر ایجاد گونه های متنوع تر از طریق اصلاح نژادی و تراریخته محصولاتی را تولید کند که بسیار پر مشتری هستند.

,

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گل و گیاه را یکی از زمینه های تامین منابع ارزی برشمرد و بیان کرد: فکر می کنیم گل و گیاه یکی از زمینه های بسیار خوب برای درآمد بخش کشاورزی محسوب می شود.

,

وی ضمن بیان اینکه گل و گیاه محلات از پتانسیل بالایی برخوردار است گفت: از طرفی مناطق شمال، مرکزی و حتی جنوبی کشور هم نشان داده که استعداد خوبی در این حوزه دارند.

,

ابراهیمی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها در کشور تقریباً توانمندی ما را چند برابر کرده است اظهار کرد: وضعیت صادرات بخش گل و گیاه نسبتاً قابل‌قبول است و رقم‌های قابل‌توجهی به صادرات غیرنفتی کشور اضافه کرده است. البته یک مقداری طی این تنگناها و مشکلات دادوستدی شاید محدودیت‌هایی ایجادشده باشد ولی خوشبختانه می‌شود گفت که صادرات محصولات بخش کشاورزی می‌تواند جایگزین نسبتاً مطمئن‌تری برای صادرات نفت باشد که گل و گیاه هم در این زمینه سرآمدتر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه