اخبار داغ

واردات به چه قیمت؟

انتقاد رییس مرکز ملی فرش ایران از واردات بی رویه نخ ابریشم/ عزم جدی وزیر صمت برای رفع مشکلات مواد اولیه

انتقاد رییس مرکز ملی فرش ایران از واردات بی رویه نخ ابریشم/ عزم جدی وزیر صمت برای رفع مشکلات مواد اولیه
رییس مرکز ملی فرش ایران با انتقاد از اینکه نباید کشوری که خود تولیدکننده ابریشم است از کشورهایی مثل چین و ازبکستان این محصول را وارد کند، از جدیت و پیگیری وزیر صمت برای حل مشکلات مواد اولیه در سال ۹۸ خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ در طول یک دهه گذشته دو هزار کارگاه ابریشم‌کشی بخش بایگ تربت‌حیدریه به‌صورت تدریجی تعطیل‌شده‌اند، کارگاه‌هایی که در هرکدام از آن‌ها حداقل دو نفر مشغول به کار بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

 

,

قاچاق ابریشم و همچنین واردات بی‌رویه و بدون نظرسنجی، علت اصلی تعطیلی این کارگاه‌هاست و تبدیل به معضلی شده که گریبان این صنعت را گرفته و نوغانداری و ابریشم‌کشی کشور را با مشکلاتی عدیده‌ای مواجه کرده است.

,

 

,

بخش بایگ تربت‌حیدریه به‌عنوان پایتخت ابریشم کشور تا قبل از سال ۷۹ با ۲۵۰۰ کارگاه ابریشم‌کشی ۷۵ درصد پیله خشک کشور را به نخ ابریشم تبدیل می‌کرد، اما به دلیل بی‌توجهی مسئولان و متصدیان و عدم‌حمایت در سطوح مختلف، دیگر رغبتی برای فعالیت ابریشم کشان باقی نمانده است.

,

 

,

فرشته دست‌پاک، شب گذشته در نشستی صمیمی با فعالان حوزه فرش دستباف تربت‌حیدریه پای درد دل‌های این هنرمندان نشست و آنان از موانع تولید و مشکلاتی که در تهیه مواد اولیه برای تولید فرش به‌عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی کشور پس از نفت وجود دارد، گفتند و از رئیس سازمان ملی فرش ایران خواستند که توجه بیشتری به مطالبات هنرمندان این هنر اصیل ایرانی داشته و پیگیر مشکلات موجود در این حوزه باشند.

,

 

,

وی با اشاره به این‌که شهر بایگ تربت‌حیدریه قطب اصلی تولید ابریشم و تأمین‌کننده نیاز نخ ابریشم در حوزه فرش کشور است، گفت: با توجه به اینکه تربت‌حیدریه تأمین‌کننده بخش زیادی از نیاز ابریشم کشور در حوزه فرش دستباف است، تلاش می‌کنیم در سال 98 آنچه را که موردنیاز اولیه ما در حوزه ابریشم است به‌روزرسانی کنیم.

,

 

,

دست‌پاک با انتقاد از اینکه نباید کشوری که خود تولیدکننده ابریشم است از کشورهایی مثل چین و ازبکستان این محصول را وارد کند، از جدیت و پیگیری وزیر صمت برای حل مشکلات مواد اولیه در سال ۹۸ خبر داد.

,

 

,

وی افزود: به دنبال این هستیم که صنایع مرتبط با تولید ابریشم و پشم در کشور را سامان‌دهی و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی را در این زمینه با شرکت ایمدرو منعقد کنیم.

,

 

,

دست‌پاک خاطر نشان کرد: با هماهنگی‌هایی که در این سفر با فرماندار تربت‌حیدریه صورت گرفت امیدواریم بتوانیم اعتبار حوزه ابریشم کشور را بیش‌ازپیش حفظ و تلاش کنیم کسانی که در حوزه ابریشم‌کشی فعال هستند با یک زندگی شرافتمندانه‌تر از قبل گذران امور کنند.

,

 

,

از مجموع ۲۵۰۰ کارگاه ابریشم‌کشی در بخش بایگ تربت‌حیدریه در دهه ۷۰ که بیش از ۷۰ درصد نیاز ابریشم کشور را تأمین می‌کرد امروز به دلایل متعددی که در گزارش‌های قبلی عنوان‌شده(واردات بی‌رویه نخ، کم‌توجهی به تولید داخل، مشکلات بیمه‌ای، تأمین مواد اولیه و ...) تنها کمتر از ۳۰۰ کارگاه فعال است.

,

 

,

این در حالی است که در دهه ۷۰ با فعالیت این کارگاه‌ها برای ۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجادشده بود و امروز این رقم به کمتر از ۵۰۰ نفر رسیده است.

,

 

,

امروز بخشی از نیاز ابریشم کشور از محل واردات رسمی و بخشی دیگر از طریق قاچاق تأمین می‌شود، بطوریکه ابریشم وارداتی باکیفیت و قیمت پائین تر به بازار عرضه می‌شود و این امر باعث عدم رونق تولید در صنعت ابریشم‌کشی شده است.

,

 

,

بی‌تدبیری مسئولان در دولت‌ها نسبت به واردات بی‌رویه نخ ابریشم از کشورهای آسیای میانه همچنان ادامه دارد تا جائی که فرش دستباف ایران با نخ بی‌کیفیت تولید و روانه بازار می‌شود.

,

 

,

احیای صنعت ابریشم کشور در بخش بایگ تربت‌حیدریه و راه‌اندازی کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، مستلزم نگاه جدی و ویژه مسئولان است تا با یک حمایت همه‌جانبه و همدلی، اشتغال پایدار و ثروتی گران‌قدر در این منطقه تولید شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه