اخبار داغ

انتظار ۲۰ ساله تاکسیرانان محمدیه برای راه‌اندازی پایانه/ مسئولان به این بلاتکلیفی پایان دهند

انتظار ۲۰ ساله تاکسیرانان محمدیه برای راه‌اندازی پایانه/ مسئولان به این بلاتکلیفی پایان دهند
ایستگاه تاکسی قزوین-محمدیه در تقاطع چهارراه ولیعصر قزوین قرار دارد که به دلیل عدم برخورداری از جایگاه مناسب، با بی‌نظمی و آشفتگی خاصی همراه است و با گذشت یک سال همچنان به مشکلات آن‌ها ترتیب اثری داده نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، ایستگاه تاکسی شهر محمدیه در قزوین با قدمت بیش از۲۰ سال، سابقه خدمت رسانی به مردم را دارد که این روزها با مشکلاتی مواجه شده و رانندگان تاکسی این حوزه را با چالش‌هایی روبه رو کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

سال گذشته در گزارشی به مشکلات رانندگان این ایستگاه تاکسی در قزوین پرداختیم اما با وجود گذشت یک سال همچنان به مشکلات آن‌ها ترتیب اثری داده نشده است.

,

با توجه به اینکه فصل گرما در پیش است و رفته رفته شرایط برای شاغلان در حوزه تاکسیرانی سخت‌تر می‌شود نیز برای بار دوم، سری به ایستگاه تاکسی محمدیه-قزوین می‌زنیم تا از وضعیت این روزهای رانندگان مطلع شویم.

,

ایستگاه تاکسی قزوین-محمدیه در تقاطع چهارراه ولیعصر قزوین قرار دارد که به دلیل عدم برخورداری از جایگاه مناسب، با بی‌نظمی و آشفتگی خاصی همراه است؛ با وجود اینکه هنوز در فصل بهار هستیم اما در ساعات نزدیک به ظهر با درجه گرمای بالایی مواجه می‌شویم و آفتاب شدید تابستانی را برایمان تداعی می‌کند.

,

با یکی از رانندگان هم صحبت می‌شوم؛ وی از دغدغه‌هایش اینگونه می‌گوید: تصویر واضحی از آینده پیش‌روی رانندگان نیست؛ فرقی نمی‌کند که در چه بخشی فعال باشند، نظام حمایت‌های رفاهی برای آن‌‎ها به درستی تعریف نشده است؛ آن‌ها باید به پای ماشین‌های خود که در ترافیک راه‌ها و جاده‌ها فرسوده می‌شوند، بسوزند و کلیه هزینه‌ها را هم از جیب بپردازند.

,

راننده تاکسی مسیر محمدیه می‌افزاید: برای همین پایین نگه داشتن سطح کرایه‌ها هر دم آن‌ها را برآشفته می‌کند، آن‌ها از خود می‌پرسند تا کی باید هرچه درمی‌آورند در تعمیرگاه‌ها هزینه کنند تا موقتا نفسی تازه بر جان ناقابل ماشین‌‌هایشان بدمند، بدون اینکه عایدی چندانی از این هزینه‌ کردن‌ها نصیبشان شود.

,

این راننده تاکسی صحبت‌های خود را اینگونه ادامه می‌دهد: “بسته‌های رفاهی که شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی برای راننده‌ها در مقام کارگران خود تعریف می‌کنند، ناکافی است و کمکی به جلب رضایت آن‌ها نمی‌کند و تنها در نظر گرفتن بیمه تکمیلی کافی نیست، کار ما باید در گروه مشاغل و زیان‌آور قرار بگیرد چراکه چند سال کار در خیابان و جاده نیز رانندگان را دچار مشکلات ستون فقراط، بیماری‌های تنفسی و خونی (به سبب تماس با انواع و اقسام آلاینده‌ها) می‌کند.

,

 

,

, ,

راننده دیگری که سن بیشتری دارد، مشکلات خود را از دغدغه برای آینده شروع می‌کند: احساس فقر در سنین  بازنشستگی سوهان روح بیشتر رانندگان است چراکه سطح مستمری‌ها زیر ۲میلیون تومان است و اکثر آن‌ها با حداقل مستمری بازنشست می‌شوند. گویا دولت‌ها هیچ تضمینی برای امنیت شغلی و رفاهی فعالان در شغل رانندگی ندارند! و از طرفی بیکاری و تعطیلی شرکت‌ها موجب شده که بسیاری از افراد برای امرار و معاش خود به این شغل روی آورند.

,

وی ادامه می‌دهد: مسافران از افزایش کرایه‌ها راضی نیستند اما باید بدانند که تنها هزینه‌های زندگی آن‌ها بالا نرفته چراکه مخارج ماشین و چیزی که به آن استهلاک می‌گوییم به شدت درآمدهای ما را کاهش داده است و بیراه نیست اگر بگویم هرچه درمی‌آورم خرج وسیله کارمان می‌کنم؛ از طرفی هم وقتی کرایه‌ها افزایش می‌یابد اما همچنان هزینه ماشین بالا است، فرقی به حال ما نمی‌کند.

,

راننده جوانی که در میان رانندگان است، صحبت‌های خود را اینگونه شروع می‌کند: می‌توان به سادگی با گشتی در شهر و صحبت با راننده‌ها فهمید که رانندگان تاکسی در این وانفسا ناچار هستند کمربندهای خود را محکم ببندند حتی از کمربندهای صندلی ماشین‌هایشان هم محکم‌تر چراکه درآمدها کفاف زندگی را نمی‌دهد و رضایتی از وضعیت خود نداریم.

,

, ,

وی ابراز می‌کند: مبنای نظام مالکیت راننده‌ها در کشور درست نیست چراکه در کشورهای  توسعه یافته این شرکت‌ها هستند که مالک خودروها هستند نه راننده‌ها؛ شرکت‌ها تمام هزینه‌ها را می‌پردازند و راننده حق کمیسیون آن‌ها را می‌دهد و اینگونه راننده متضرر نمی‌‌شود که اگر این راهکار هم در کشور ما اجرایی شود بسیاری از مشکلات رانندگان حل خواهد شد.

,

این راننده تاکسی عنوان می‌کند: بسیاری از راننده‌ها که از سال ۹۴ وارد سیستم سازمان تاکسیرانی شدند، از برخورداری کمک ۵۰ درصدی دولت برای پرداخت حق بیمه‌های خود به سازمان تامین اجتماعی محروم مانده‌اند که این مسئله هم از دغدغه‌های این صنف است.”

,

وی ادامه می‌دهد: طبق قانون دولت باید از محل هدفمندی یارانه‌ها، منابع کمک‌های بیمه‌ای خود را تامین کند، اما انگار این طرح قرار نیست که برای کارگران حمل‌ونقل مسافری برکت داشته باشد! چرا دولت متوجه حساسیت راننده‌ها در مورد قطع یارانه بیمه‌شان نیست؟

,

این راننده تاکسی می‌گوید: دولت مبالغ هنگفتی بابت یارانه رانندگان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و در مجموع قرار است یارانه بیمه رانندگان به صورت آزاد محاسبه می‌شود و این تنها محدود به رانندگانی که از سال ۹۴ به بعد وارد سازمان تاکسیرانی شده‌اند، نخواهد شد.

,

وی بیان می‌کند: یکی دیگر از رانندگان با بیان اینکه ما انتظار داریم که دولت به تعهداتش پایبند باشد، می‌گوید: ” انتظار داریم شورای شهر محمدیه در رابطه با عملکرد  تاکسیرانی نظارت جدی اعمال کند وتخلف و کم کاری‌‎های صورت گرفته پیگیری شود نه اینکه هرگاه نوبت به مشکلات رانندگان رسید به راحتی از کنار مطالبات به حق تاکسیرانان عبور کنند.

,

 

,

این راننده جوان تصریح می‌کند: ما رانندگان تاکسی با توجه به پرداخت حق بیمه بیشتر،مالیات ،عوارض و آبنومان و بهای خدمات بیشتر به سازمان، وظیفه حمل و نقل و جابجایی مسافر در سطح شهر را حق مسلم خود می‌دانیم و خواستار حق پایمال شده خود هستیم چراکه فعالیت گسترده شرکت‌های اینترنتی از یک سو وهجوم مسافربرهای شخصی از سوی دیگر سبب پایین آمدن درآمد و کوچک شدن سفره معیشت این قشر زحمتکش شده است و متاسفانه هر روز به تعداد مسافر برهای شخصی و تاکسی‌های متفرقه در سایه نبود نظارت درست سازمان حمل و نقل بیشتر و بیشتر می‌شود.

,

رانندگان پس از بیان دغدغه‌های صنف خود، در بخش دیگری از صحبت‌ها به بیان مشکلات و کمبودهای ایستگاه تاکسی قزوین-محمدیه می‌پردازند که سالهاست در پیچ و خم بلاتکلیفی باقی مانده و هنوز ترتیب اثری به آن داده نشده است.

,

این رانندگان با بیان اینکه شهر محمدیه(زیباشهر) نزدیک به ۴۰۰ دستگاه تاکسی دارد که در خطوط مختلف مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، می‌گویند: در روزهای گرم تابستان، خط‌های تاکسی برای تاکسیرانان طاقت فرسا است؛ مسافران شهری ترجیح می‌دهند که بدون ماندن زیر آفتاب از خودروهای مسافرکش شخصی استفاده کنند و این در حالی است که نزدیک به بیست سال است که ما در ایستگاه ولیعصر قزوین هنوز از امکانات و فاکتورهای اولیه یک ایستگاه بی‌بهره هستیم؛ با وجود این شرایط چطور انتظار داریم که مسافران از ناوگان عمومی استفاده کنند؟!

,

آن‌ها بیان می‌کنند: هنوز بعد از یک سال تاکسیرانی قزوین و سازمان حمل و نقل شهر محمدی برای حل مشکلات تاکسیرانان ایستگاه محمدیه در این شهر و شهر قزوین، ازجمله فاکتورهای اولیه ونیازهای واجب یک ایستگاه همچون سایه بان برای مسافران اقدامی نکرده‌اند و این در حالی است که فصل گرما آغاز شده است.

,

این رانندگان عنوان می‌کنند: ما در سرما و گرما فعالیت می‌کنیم اما برای حق و حقوقمان باید مرتب باید در میان سازمان و ادارات بلاتکلیف بمانیم  و صدایمان به جایی نرسد چراکه این داستان سر دراز دارد و بیش از ۲۰ سال است که فقط وعده تامین ایستگاه مناسب و امکانات را می‌شنویم چراکه مدت‌هاست این زمزمه وجود دارد که در میدان مینودر قزوین مکانی را برای تاکسی‌های محمدیه اختصاص دهند اما تا کنون نتیجه‌ای ندیدیم.

,

, ,

 

,

برای پیگیری موضوع به سراغ مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر محمدیه و مدیرعامل حمل و نقل عمومی شهرداری قزوین رفتیم تا توضیحات لازم را بشنویم؛

,

وهاب میزانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: مشکلی که در شهر قزوین داریم این است که تمام شهرهای اطراف نیز مسائل و مشکلاتشان را به این شهر منتقل می‌کنند.

, شاخص،,

وی افزود: مسئله اینجاست که سازمان تاکسیرانی محمدیه، ایستگاهی برای تاکسی‌های این شهر در خود شهر محمدیه در نظر نگرفته است و محلی برای دپوی این ماشین‌ها در این شهر وجود ندارد.

,

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین ادامه داد: درواقع تقاطع ولیعصر محل دپوی تاکسی‌های محمدیه شده که ظرفیت این موضوع را ندارد و کارکرد تقاطع هم مشخص است و به لحاظ قانونی پارک کردن در حریم تقاطع ممنوع است.

,

این مسئول ادامه داد: مکانی را در ضلع جنوب غربی تقاطع ولیعصر برای این تاکسی‌ها در نظر گرفتیم تا حدود ۱۵ ماشین را بتوانند در آنجا مستقر شوند در حالی که تا ۵۰ ماشین را در این مکان پارک می‌کنند که مشکلات ترافیکی را به وجود می‌آورد.

,

میزانی در خصوص ایجاد پایانه برای تاکسی‌های محمدیه ابراز کرد: به هر حال وقتی شهری می‌خواهد از امکانات و خدمات شهر دیگری استفاده کند، خود آن هم باید مشارکت کند و ما آمادگی داریم که در میدان مینودر پایانه ایجاد کنیم اما این ضرورت دارد که خود شهرها هم در این مسئله مشارکت کنند تا بتوانیم به انجام برسانیم.

,

وی یادآور شد: درست نیست که تاکسی‌های یک شهر در شهر دیگر مستقر شوند و مسئولیتی در قبال آن صورت نپذیرد و اکنون هم محل تاکسی‌های محمدیه در شهر قزوین وضعیت خوبی نیست چراکه اقدام به شستشو و یا تعمیر ماشین در کنار خیابان می‌کنند که منظره خوبی ندارد.

,

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: پایانه مینودر را جانمایی و طراحی کردیم و شهرهایی که زودتر در این موضوع مشارکت کنند طبیعتا زودتر هم به نتیجه می‌رسیم و این پایانه به تاکسی‌های شهرهای شرقی اختصاص می‌یابد.

,

این مسئول عنوان کرد: جلسات زیادی پیرامون تاکسی‌های محمدیه با شهرداری این شهر داشتیم اما هیچکدام به نتیجه نرسیده است.

,

, ,

 

,

سیاهکالی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: وقتی تاکسی‌های محمدیه در شهر قزوین مستقر هستند باید تابع قوانین آن هم باشند چراکه شهرها برای خود برنامه دارند.

, شاخص،,

وی افزود: چهارراه ولیعصر در اختیار شهرداری قزوین است و ما نمی‌توانیم درمورد آن تصمیم گیری کنیم و طبق برنامه‌ریزی این شهر عمل می‌کنیم اما به لحاظ نظارت تحت نظارت ما هستند.

,

مدیرعامل تاکسیرانی محمدیه بیان کرد: تقاطع ولیعصر بسیار پرتردد است و از نظر ترافیک هم اگر قرار باشد که تعداد تاکسی‌های ما هم زیاد شود باعث مشکلاتی می‌شود.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: در سال گذشته سایبانی را برای تاکسی‌های محمدیه در قزوین تهیه کردیم اما با توجه به مسائل ترافیکی امکان استقرار آن نبود.

,

سیاهکالی مرادی با بیان اینکه برای حل مشکل تاکسیرانان تلاش می‌کنند، گفت: ما چندین جلسه را برای حل مشکلات این تاکسی‌ها داشتیم و در شورای ترافیک استان هم مطرح شده اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه