اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

ایجاد پدیده تورم فزاینده پلکانی به دلیل نوسانات نرخ ارز/ بورس ارزی راهکار بهبود اقتصاد ایران

ایجاد پدیده تورم فزاینده پلکانی به دلیل نوسانات نرخ ارز/ بورس ارزی راهکار بهبود اقتصاد ایران
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بورس ارزی یکی از راهکارهایی است که کمک شایانی به برقراری ثبات قیمت ارز می کند و توقع می رود سیاست گذاران ما این ریسک را بپذیرند و بازار بورس ارز را ایجاد کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ در هیاهوی آخرین روزهای گرم از فصل بهار بازار ارز ایران باز هم درمیان تلاطم سیاست های بی پایان زورگویان جهانی آشفته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

بالا و پایین رفتن نرخ ارز و نوسانات فراوانی که ایجاد شده است بیش از همه دامن اقتصاد و تولید کشور را در بر گرفته است.

,

در همین راستا علی رئیسی پور کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما ابراز داشت:تحولات بازار سرمایه به چند دلیل به شدت با انتظارات مردم مرتبط می شود و اندک اتفاقی شامل سیگنال مثبت یا منفی می تواند تاثیر خود را حتی قبل از وقوع آن اتفاق نشان دهد.

,

وی عنوان کرد: یکی از این دلایلی که می تواند دلیل اقتصادی هم صرفا نداشته باشد تفسیر و تحلیل مردم از آینده ایست که پیش روی اقتصاد کشور قرار گرفته است.

,

رئیسی پور افزود: ابهام در زمینه ساز وکار اینستکس که آیا این ساز و کار مالی با اروپا به جایی می رسد یا خیر همچنین بحث تشکیل ساختارهای متشکل ارزی  ابهامات زیادی را ایجاد کرده است.

,

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: البته این طرح در مقطعی توانست انتظارات مردم را کنترل کند و باعث شد تا افرادی که درجه ریسک پذیری کمتری دارند ذخیره خود را از ارز و طلا یا دارایی های دیگر  به بازار عرضه کنند، به صورت موقت در کنار تدبیری که بانک مرکزی اخذ کرد توانست نرخ ارز را کاهش دهد.

,

نوسانات ارزی عامل ایجاد پدیده شوک در اقتصاد

, نوسانات ارزی عامل ایجاد پدیده شوک در اقتصاد,

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما با مشکلی تحت عنوان پدیده شوک در اقتصاد ایران رو به رو هستیم، در شرایط کنونی قیمت ارز مهم نیست که به عنوان مثال 13 هزار تومان و یا 14 هزار تومان باشد مسئله این است که هر افزایش مرحله ای ارز حتی اگر با بازگشت همراه باشد منجر به افزایش قیمت ها می شود.

,

رئیسی پور ادامه داد: به عنوان مثال از ابتدای سال 97 تا کنون میانگین تغییرات قیمت در اقلام گوناگون را اگر در نظر بگیریم حداقل در فرآورده های لبنی دو برابر افزایش قیمت وجود داشته است.

,

ایجاد پدیده تورم فزاینده پلکانی بدلیل نوسانات نرخ ارز

, ایجاد پدیده تورم فزاینده پلکانی بدلیل نوسانات نرخ ارز,

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر این خطر در اقتصاد ایران لمس می شود که اگر دولت جلوی نوسانات نرخ ارز را نگیرد منجر به ایجاد پدیده تورم فزاینده پلکانی می شود به عبارتی هر شوک ارزی باعث افزایش قیمت ها می شود که این مسئله در اقتصاد بسیار خطرناک است.

,

وی یادآور شد: اگر قیمت دلار از 4 هزار تومان به 12 هزر تومان افزایش یابد و قیمت کالایی 3 برابر شده تورم تلقی نمی شود چرا که تورم به معنی افزایش سطح عمومی قیمت ها در شرایط برابر است، تورم واقعی در اقتصاد ایران از سال 98 به بعد در حال وقوع است.

,

رئیسی پور تشریح کرد: در حال حاضر در بازارهای دارایی ما با چند قسمت مواجه هستیم بازار ارز یکی از آن هاست که بسیار حیاتی است و اگر دولت، بانک مرکزی و هر فرد دلسوزی بخواهد از تشدید وقایع ناگوار در اقتصاد ایران جلوگیری کند باید از ایجاد نوسانات بازار ارز جلوگیری کند.

,

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: ورود و حضور دولت و بانک مرکزی در بازار ارزنه به معنای کاهش نرخ ارز بلکه از نوسانات نرخ ارز جلوگیری شود.

,

بورس ارزی راهکار کاهش نوسانات ارزی در این بازار

, بورس ارزی راهکار کاهش نوسانات ارزی در این بازار,

رئیسی پور ابراز کرد: بورس ارزی یکی از راهکارهایی است که کمک شایانی به برقراری ثبات قیمت ارز می کند و توقع می رود سیاست گذاران ما این ریسک را بپذیرند و بازار بورس ارز را ایجاد کنند.

,

وی افزود: بورس ارزی همانند بورس آتی زعفران است،  بورس ارزی امروز راهگشا است اگر اتفاق بیفتد تولید کنندگان می توانند در زمان نیاز با خیالی آسوده ارز خود را پیش خرید کرده باشند، بدین ترتیب بانک مرکزی می تواند به راحتی مدیریت نرخ کند و از ایجاد نوسانات در بازار ارز جلوگیری کند.

,

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر رقمی بین 30 تا 35 میلیارد دلار اسکناس در خانه های مردم قرار دارد و بازار بورس ارزی می تواند این کمک را کند که مردم اسکناس های خود را به بازار تزریق کنند و نرخ را مدیریت کنند.

,

رئیسی پور عنوان کرد: با ثابت بودن شرایط فعلی و ابهامات موجود در بازار ارز نمی توان امیدی به کاهش قیمت ارز داشت مگر این اینکه سیستم بازار متشکل ارزی مکانیسمی مشابه بورس ارز به صورت آتی داشته باشد.

,

وی تاکید کرد: گرچه باور من این است که دلیلی وجود ندارد در شرایط فعلی نرخ ارز را کاهش دهیم  و توقع ندارم که مسئولان ما به مردم امید واهی دهند که نرخ ارز کاهش می یابد در حالی که بهترین اقدام کاهش نوسانات نرخ ارز است.

,

کارشناس مسائل اقتصادی توضیح داد: در خصوص چشم انداز بازار ارز با توجه به جمیع جهات می توان گفت در بحث انتظارات مردمی ، تشدید تحریم ها و بحث ابزارهایی که در اختیار متولیات بازار ارز قرار دارد کاهش قیمت ارز صورت نخواهد گرفت همچنین افزایش جدی هم رخ نمی دهد.

,

رئیسی پور در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر چون تقاضا در بازار کم شده است در نتیجه حتی برای وارد کنندگان هم انگیزه واردات کالاهای گران خارجی وجود ندارد گرچه این مسئله فرصت طلایی برای تولید کنندگان و اقتصاد کشور ماست تا بتوانند از این دریچه حرکت جدیدی را آغاز کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه