اخبار داغ

جدال آهن و خشت؛

سایه بلند پروژه ساروج بر آثار تاریخی کرمان

سایه بلند پروژه ساروج بر آثار تاریخی کرمان
فراموش کردن نقش تاریخی میدان ارگ و محدود کردن این میدان به پارکینگ خودروها و تبدیل شدن آن به مکانی برای افغان ها و دست فروشان شاید دلیلی شده است تا ساروج قد علم کند و بر این آثار سایه افکند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ چندی است که پروژه ای بنام ساروج پارس در میدان خشت مال ها در برابر آثار تاریخی کرمان قد علم کرده است و میان او و آثار تاریخی اطرافش رقابت رخ دهد، رقابتی نابرابر میان آهن و آجر.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

اکنون آهن های این پروژه سر به فلک کشیده با خودنمایی در نزدیکی میدان ارگ و کنار زدن آثار به یادگار مانده از نیاکان شهر برای خود جای باز کرده اند.

,

فراموش کردن نقش تاریخی میدان ارگ و محدود کردن این میدان به پارکینگ خودروها و تبدیل شدن آن به مکانی برای افغان ها و دست فروشان شاید دلیلی شده است تا ساروج از راه نرسیده سوگولی شهر شود، سوگولی که اکنون قدی بلندتر از آثار تاریخی کرمان دارد و بر آنها سایه افکنده است.

,

اگر چه برخی معتقدند که ساروج پارس پروژه ای است که آثار تاریخی کرمان را نجات می دهد اما اکنون دیده ها چیزی دیگر را می گوید.

,

امید ابراهیمی یک دوستدار و فعال میراث فرهنگی استان کرمان است او بارها در گفتگو با رسانه ها بیان داشته است که وضعیتِ امروزی مالِ تجاری در حال ساخت در بافت تاریخی کرمان آن هم درست روی بافت این شهر نامناسب است و  فقط یک معجزه می‌تواند بافت تاریخی و میدان ارگ و مجموعه‌ی گنجعلی‌خان کرمان را از آن وضعیت نجات دهد.

,

ابراهیمی معتقد است که این سازه‌ی عظیم هر روز لرزه‌ای بر بازار قدیم کرمان می‌اندازد و سایه‌اش بر مغازه‌های بازار و بافت تاریخی کرمان هر روز بزرگ‌تر می‌شود، چرا که در فاصله‌ی کمتر از پنج متریِ کاروانسرای چهارسوق، حاج مهدی، و تیمچه عطارها قرار دارد  و فقط یک متر با کاروانسرای "کوزه‌گران" فاصله دارد.

,

غلامرضا فرخی مدیر کل میراث فرهنگی استان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص پروژه ساروج پارس گفت: در حال حاضر یک طبقه از پروژه ی ساروج اضافه است از این رو با مسئولین پروژه ی ساروج جلسه گذاشتیم و به آنان تذکر دادیم که ارتفاع پروژه ساروج بیش از ارتفاع بازار نشود.

,

اکنون زمان بودن یا نبودن این پروژه نیست چرا که پروژه ی ساروج ریشه دوانیده و قد علم کرده است باید دید مسئولین کشور در برابر سایه ی بلند این پروژه بر بازار کرمان چه خواهند کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه