اخبار داغ

گزارشی از حواشی برگزاری لیگ ملت‌های والیبال در ارومیه؛

هرآن‌چه مسئولان رشته بودند، تماشاگران پنبه کردند/ ذوق نمایندگان فدراسیون جهانی والیبال از ازدحام تماشاگران در سالن غدیر/ هواداران تیم ملی صدر جدول را بازگرداندند

هرآن‌چه مسئولان رشته بودند، تماشاگران پنبه کردند/ ذوق نمایندگان فدراسیون جهانی والیبال از ازدحام تماشاگران در سالن غدیر/ هواداران تیم ملی صدر جدول را بازگرداندند
هرچه مسئولان با برنامه‌ریزی‌های دور از انتظارشان برای آبروریزی در پایتخت والیبال ایران تدوین و طرح‌ریزی کرده بودند، با حضور پرشور هواداران پنبه شد و به این ترتیب تیم ملی والیبال کشورمان صدرنشین این رقابت‌ها باقی ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، اصل مطلب برای همه روشن است. سومین هفته لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ به مدت ۳ روز به میزبانی ایران و در اتفاقی نادر در شهر عاشقان والیبال یعنی ارومیه برگزار شد و در نهایت با میزبانی شایسته این شهر شاهد پیروزی تیم ملی کشورمان در هر ۳ بازی خود بودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

این تمام ماجرا به روایت خبری بود، بالاخره ۳ روز پرهیجان، پرماجرا و التهاب آور چه برای مسئولان و چه برای مردم به پایان رسید و به این ترتیب یکی دیگر از افتخارات کشور به نام آذربایجان‌غربی و ارومیه ثبت شد.

,

اما زمانی که اندکی دقیق‌تر و با دید موشکافانه به ماجرا نگاه کنیم، پشت پرده‌ها و حاشیه‌هایی را خواهیم دید که شاید بر اصل موضوع چیره شوند.

,

* چند ماه هزینه، جلسه و تصمیم‌گیری تنها برای سکوت!

, * چند ماه هزینه، جلسه و تصمیم‌گیری تنها برای سکوت!,

حدود ۳ الی ۴ ماه پیش از این موضوع میزبانی ارومیه از مسابقات لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ بر سر زبان‌ها افتاد و از همان هنگام بود که برگزاری جلسات، هزینه‌کردهای کلان، رفت و آمدهای فدراسیونی و جهانی، هماهنگی‌های به اصطلاحِ خود مسئولین برگزاری فشرده و طاقت فرسا و تعیین کمیته‌ها و نفرات اصلی دخیل در روند برگزاری رقابت‌ها آغاز شد.

,

تشکیل چندین جلسه کمیته‌ای، ستادی، کشوری و البته با حضور ناظران و نمایندگان فدراسیون جهانی والیبال تنها بخشی از آن چیزی بود که شامل هزینه‌کرد این مسابقات می‌شد و به این ترتیب شرایط برای میزبانی شایسته مدنظر مسئولین فراهم شد.

,

آماده‌سازی محل برگزاری مسابقات یعنی سالن ۶ هزار نفری غدیر ارومیه آخرین کاری بود که با هماهنگی فدراسیون جهانی و هزینه استانی انجام شد و این محل به یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های برگزاری مسابقات والیبال کشور تبدیل گشت.

,

 

,

, ,

آن‌طور که استاندار آذربایجان‌غربی به عنوان رئیس ستاد برگزاری مسابقات عنوان می‌کرد، همه چیز برای میزبانی باشکوه و شایسته از تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها آماده بود و مسئولان در تمام رده‌ها آمادگی کافی برای این امر را داشتند.

,

* معرفی دیوار مرگ به عنوان جاذبه گردشگری ارومیه!

, * معرفی دیوار مرگ به عنوان جاذبه گردشگری ارومیه!,

با وورد بازیکنان تیم‌های ملی حاضر در مساباقت به ارومیه، نوبت به گردش‌های اولیه رسید تا مسئولان نسبت به معرفی شهر و استفاده از ظرفیت پیش آمده برای جذب توریسم استفاده کنند.

,

اما در کمال ناباوری و بنا به دلایل نامشخص، این مسئولان بی‌تدبیر بودند که اصلی‌ترین محل برای گردش بازیکنان را «دیوار مرگ» در پارک جنگلی ارومیه برگزیدند! همان جایی که حتی مردم عادی شهر در شرایط عادی علاقه‌ای برای حضور در آن ندارند و بیشتر خواهان دوری از آن هستند!

,

البته اذعان مربیان و بازیکنان مبنی بر میهمان‌نوازی مردم ارومیه و علاقه آن‌ها به والیبال را نباید در این خصوص نادیده گرفت که در همین ابتدای کار کم‌توانی مسئولان را به رخ کشید.

,

* آغاز قسمت سخت ماجرا و عقب‌نشینی مسئولان

, * آغاز قسمت سخت ماجرا و عقب‌نشینی مسئولان,

با این تفاسیر، تمام نگاه‌ها به سایت معرفی شده برای خرید بلیت مسابقات بود که موج عظیمی از هواداران و عاشقان والیبال منتظر گشایش آن و انجام مراحل خرید بلیت بودند، اما اولین جرقه بی‌نظمی و بی‌تدبیری مسئولین از همین ابتدای کار یعنی چند روز مانده به مسابقات و شروع مرحله بلیت فروشی به خوبی نمایان شد و خرابی سایت میزبان باعث سردرگی و کلافگی مدیرانی شد که تا همین اواخر خود را جزو توانمندترین هماهنگ‌کنندگان برنامه‌ها معرفی می‌کردند!

,

 

,

, ,

هرچند مسئولان از همان ابتدا تمام تقصیرات را مربوط به شرکت پشتیبان سایت و عدم توانایی این شرکت در میزبانی از خیل عظیم و هزاران نفری هواداران والیبال دانستند، اما باید این نکته را مدنظر داشت که تمام مسئولیت چنین اتفاقاتی بر عهده آن تیمی است که از چند ماه قبل در حال بررسی و آماده‌سازی شرایط برای خرید از این سایت بودند چراکه به راحتی می‌شد محل دیگری برای این اقدام انتخاب و تمام مشکلات حل و فصل شود.

,

به هر ترتیب و با پیش آمدن مشکلاتی که هنوز در مرحله اصلی مسابقات نبود، مسئولان ستاد برگزاری مسابقات تمام مشکلات را به تیمی خارج از این ستاد حواله کرده و به این ترتیب خود را بی‌تقصیر در تمام ماجرا دانستند تا از همین ابتدای کار مشخص شود که اتفاقات حاشیه‌ای و موضوعات سخت هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد!

,

* خطبه‌های سنگین نماینده ولی‌فقیه در خصوص مسابقات

, * خطبه‌های سنگین نماینده ولی‌فقیه در خصوص مسابقات,

با پایان مراحل فروش بلیت برای نخستین روز مسابقات، نوبت به مرحله اجرایی و اصلی این رقابت رسید که روز جمعه ۲۴ خردادماه همزمان با آغاز برگزاری رقابت‌ها بود. زمانی که خطبه‌های سنگین حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی باعث شد تا مدیران از خواب غفلت بیدار شده و برای حل مشکل ورود بانوان به ورزشگاه با وجود تاکیدات مراجع و فقها مبنی بر مشکل شرعی و فقهی این موضوع چاره‌اندیشی کنند، اما زمان برای تصمیم‌گیری در خصوص این ماجرا گذشته بود و تنها کمتر از ۲ ساعت به آغاز رسمی مسابقات زمان باقی بود.

,

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی، در خطبه‌های نماز جمعه خواستار حل موضوع ورود بانوان به ورزشگاه‌ها شد و مسئولان این‌گونه مورد خطاب قرار داد: با وجود مخالفت مراجع و داشتن مشکل شرعی و فقهی این موضوع، چرا باید بخاطر تاکید اروپایی‌ها و خارجی‌ها نین کاری را قبول کنیم؟ زمانی که خانمی وارد منزل شما می‌شود حاضر هستید با لباس راحتی و خانگی در مقابل او قرار بگیرید؟ پس چرا این کار را برای حضور بانوان در چنین مجامعی پذیرفته‌اید؟

,

این خطبه ها هرچند در ابتدا به مذاق برخی آقایان خوش نیامد، اما در روزهای برگزاری مسابقات به خوبی نمایانگر شد و با مشکلاتی که برای تماشاگران ایجاد باعث خاطرجمعی مسئولان برگزاری شد.

,

* وقتی یک حاشیه تمام متن را تغییر می‌دهد!

, * وقتی یک حاشیه تمام متن را تغییر می‌دهد!,

به هر ترتیب پس از این سخنان، مسئولان خود را آماده بخش اصلی ماجرا کرده بودند که برای گزارشات بعدی بتوانند دلایل قانع‌کننده‌ای هم برای خطیب جمعه و هم برای افکار عمومی آماده سازند، اما مشکلات فروش بلیت تا جایی پیش رفت که تمام حدسیات و پیش‌بینی‌های مسئولان را نقش بر آب کرده و باعث ایجاد حاشیه‌هایی داغ در جریان برگزاری مسابقات شد.

,

 

,

, ,

هرچند روز نخست مسابقات جوی نسبتا آرام و با حضور جمعیتی حدود ۶ هزار نفر در سالن برگزار شد، اما روزهای دوم و سوم این مسئولان بودند که در برابر بی تدبیری پیش آمده سکوت کرده و برای رفع مشکلات موجود ناگزیر به انجام اقدامات پوپولیستی و عوام فریبانه شدند.

,

این اقدامات از حضور شهردار و نماینده مردم ارومیه در مجلس در محل‌های اکران عمومی مسابقات در پارک‌ها و سینماها تا خالی کردن قسمتی از جایگاه ویژه مسئولان برای حضور بانوان به منظور پیشگیری از بروز اتفاقات ناخوشایند توسط استاندار آذربایجان‌غربی را شامل می‌شد که هرچند در نگاه اول دارای اهمیت بود اما در اصل پوششی برای ناکارآمدی همین مدیران بود که خود مسئول بروز این وضعیت بودند.

,

* مردمی که عاشق هستند و مسئولانی که غافل!

, * مردمی که عاشق هستند و مسئولانی که غافل!,

در جریان برگزاری روز نخست مسابقات به خوبی می‌شد احساس این مردم را درک کرد که به دلیل نبود بلیت برای حضور در ورزشگاه، خود را به چند محل اکران شهری نظیر پارک‌ها، خیابان‌های اصلی و نیز سینماهای سطح شهر رسانده بودند تا به این ترتیب از هیاهوی چنین تماشایی بی‌بهره نمانند.

,

, ,

 

,

حضور بیش از ۲ هزار هوادار در محل پارک ائللرباغی ارومیه، اتراق تعدادی از جوانان و اهالی ورزش در حاشیه خیابان‌های اصلی، شرکت بی‌نظیر مردم در اکران سینماهای شهر و نیز حضور چند صد نفر در مقابل ورزشگاه غدیر تنها گوشه‌ای از شوق بی‌نظیر مردم برای این بازی بود.

,

* اتفاقی تلخ برای تیم ملی و مقصری که وارونه جلوه داده شد

, * اتفاقی تلخ برای تیم ملی و مقصری که وارونه جلوه داده شد,

با پایان مسابقات روز اول و برتری تیم ملی در برابر کانادا، شادی هواداران در خیابان‌ها و معابر آغاز شد. این شادی در امتداد محل برگزاری تا محل اسکان تیم‌های ملی نمود بیشتری داشت تا حدی که مقابل هتل اقامت بازیکنان شاهد حضور بیش از هزار نفری بود و همین عامل زمینه‌ساز مصدومیت بازیکنان تیم ملی به دلیل فشار جمعیت مشتاق شد.

,

 

,

, ,

هرچند مصدومیت جزئی بود اما همین اتفاق اندک نیز نباید برای تیمی که بیشتر اعضایش از همین شهر برخاسته‌اند رخ می‌داد.

,

تنها مقصر اصلی این ماجرا مسئولانی بودند که باید برای تردد تیم‌های شرکت‌کننده تدابیر مناسبی اتخاذ می‌کردند اما بدون توجه به اصل ماجرا تنها به حضور در سالن و نمایش همراهی با تیم ملی بسنده کردند و باعث چنین اتفاق تلخی شدند.

,

* بلیت‌هایی که سر از ادارات دولتی درآوردند!

, * بلیت‌هایی که سر از ادارات دولتی درآوردند!,

با آغاز روز دوم مسابقات و نزدیک شدن به زمان برگزاری رقابت‌ها، شرایط بسیار متفاوتی با روز نخست پیش می‌آمد. اینکه از ساعت‌ها قبل از شروع بازی نخست میان کانادا و روسیه جمعیت عظیمی از تماشاگران در مقابل سالن محل برگزاری تجمع کرده و با بلیت‌های خریداری شده در انتظار ورود باشند نشان دهنده مشکلاتی بود که در روز نخست برای بیشتر هواداران پیش آمده بود.

,

 

,

, ,

اما مشاهده ورود خانواده مسئولان، آشنایان دست‌اندرکاران و نیز افراد سفارش شده آن هم با خودروهای دولتی و پلاک قرمز کام هواداران را تلخ می‌کرد. این ماجرا تا جایی پیش رفت که در بیشتر از یک ساعت مانده به زمان آغاز بازی تیم ملی کشورمان برابر لهستان تمام ظرفیت سالن پر شد و به این ترتیب جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر در بیرون از ورزشگاه ماندند، آن هم با بلیت‌هایی که برای خریدشان هزینه کرده بودند!

,

این اتفاق باعث شد تا مسئولان برگزاری با هماهنگی ناظر فدراسیون جهانی و مسئولان فدراسیون کشوری این‌گونه چاره‌اندیشی کنند که درها برای ورود چند هزار تماشاگر دیگر نیز با شود! اقدامی که نه تنها دارای خطرات جانی بود بلکه از نظر قوانین نیز در مخالفت با آن‌چه اعلام شده بود پیش می‌رفت.

,

 

,

, ,

به هر ترتیب با ورود جمعیت خارج از سالن، میزان نفرات حاضر در سالن ۶ هزار نفری غدیر ارومیه به بیش از ۱۰ هزار نفر رسید و همین عامل موجب غلیان تماشاگر و حواشی تلخی نظیر بدحال شدن بانوان و فرار چند نفر از میله‌های حائل برای نحات جان خود شد که بازگو کردن آن چندان جالب نیست!

,

به این ترتیب مسئولانی که تا روز قبل از این اتفاقات خود را بهترین مدیر در برطرف ساختن مشکلات می‌دانستند، از حل این موضوع نیز بازماندند و پس از افتضاحات رخ داده در روز نخست مسابقات نوبت به چنین اتفاق تلخی رسید که اگر فرهنگ والای تماشاگران نبود قطعا حوادث غیرقابل جبرانی برای استان و ورزش کشور پیش می‌آمد.

,

* زمانی که نماینده فدراسیون جهانی  ذوق کرد!

, * زمانی که نماینده فدراسیون جهانی  ذوق کرد!,

البته تمام ماجرا به تلخی و سختی‌های بازی خلاصه نمی‌شود. این حضور چشمگیر و گرم هواداران در داخل سالن تا جایی عجیب بود که ناظر فدراسیون جهانی از کنترل خود بازمانده و ذوق خود را نسبت به چنین حضور و تشویقی ابراز کرد.

,

مسئولان فدراسیون والیبال کشور و حتی مدیران غیربومی آذربایجان‌غربی در این دیدار تا حدی شوکه شده بودند که بلافاصله پس از بازی نسبت به این اتفاقات ابراز خوشحالی! کرده و از تماشاگران و هواداران خون‌گرم ارومیه‌ای تقدیر کردند.

,

 

,

, ,

* پایان روز دوم با شادی شبانه مردم

, * پایان روز دوم با شادی شبانه مردم,

با پیروزی دوم تیم ملی در برابر لهستان، نوبت به شادی مجدد مردم ارومیه با حضور در خیابان‌های شهر رسید. شادی‌هایی که تا پاسی از شب ادامه داشت و محل اقامت تیم‌های ملی نیز از این حضور بی بهره نبود تا حدی که شادی و پایکوبی علاقمندان به والیبال با وساطت نیروهای انتظامی به پایان رسید تا بازیکنان توان استراحت و آماده‌سازی برای بازی روز پایانی را داشته باشند.

,

* روز پایانی مسابقات و تکرار مشکلات هرروزه!

, * روز پایانی مسابقات و تکرار مشکلات هرروزه!,

روز سوم و پایانی مسابقات نیز همانند روزهای گذشته با حضور زودهنگام مردم در مقابل ورزشگاه همراه بود. البته با این تفاوت که در این روز استاندار آذربایجان‌غربی نیز از همان ابتدای شروع مسابقه اول میان لهستان و کانادا وارد سالن شد و در سالن تقریبا خالی از جمعیت نظاره‌گر چگونگی استقبال مردم از بازی‌ها و شرایط پر شدن سالن بود.

,

در این روز، حضور بیش از اندازه بانوان تا جایی پیش رفت که استاندار مجبور به صدور دستور برای خالی کردن قسمتی از جایگاه ویژه مسئولان به منظور استفاده بانوان شد! دستوری که می‌توانست پیش از این و برای جلوگیری از فروش بلیت‌های اضافی صادر شود اما ترجیح داده شد تا روز برگزاری مسابقه و ازدحام جمعیت حفظ شود!

,

 

,

, ,

حضور مردم در روز سوم نیز بیش از حد انتظار مسئولان فدراسیون و مدیران ستاد برگزاری بود، این موضوع البته همانند روز دوم مسابقات نگران کننده نشد چراکه با جلوگیری از ورود نفرات اضافی به سالن، حدود ۸ هزار تماشاگر توانستند وارد محل برگزاری مسابقه شده و نظاره‌گر بازی تیم ملی باشند.

,

در حاشیه بازی روز سوم اعتراضات فراوانی از سوی حاضران در خارج از ورزشگاه انجام شد که به دلیل تردد بیش از حد خودروهای اداری با سرنشینی خانواده‌ها و آشنایان مسئولان دولتی بود.

,

به هر ترتیب سومین بازی تیم ملی کشورمان نیز با برتری مقابل روسیه به پایان رسید و به این ترتیب پرونده بازی‌های تیم ملی در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ بسته شد، اما این پایان ماجرا نبود! حضور مردم در خیابان‌ها و همراهی اتوبوس تیم ملی تا محل اقامت باعث ترافیک بسیار سنگین در خیابان‌های اصلی و معابر عمومی ارومیه شود که همین امر دلیلی بر کور شدن تقریبا تمام مسیرهای اصلی شهر شد.

,

حضور و شادی مردم در خیابان‌ها همانند شب‌های گذشته تا پاسی از شب ادامه داشت و پس از خوابیدن جو پیروزی آرامش به شهر بازگشت تا تیم‌های ملی ایران، روسیه، لهستان و کانادا پس از چند روز بازی سنگین بار سفر را بسته و برای خروج از شهر آماده شوند.

,

 

,

, ,

* هوادارانی که آبروی پایتخت والیبال را خریدند

, * هوادارانی که آبروی پایتخت والیبال را خریدند,

جدای از تمام مشکلات و سختی‌هایی که ناشی از بی تدبیری و ندانم کاری مسئولان ستاد برگزاری و فدراسیون والیبال بود، باید به این نکات نیز توجه داشت که اگر همراهی چشمگیر و دور از انتظار بسیاری از مسئولین توسط مردم نبود قطعا امتیازاتی که شاهد آن بودیم هرگز کسب نمی‌شد.

,

این موضوعی بود که طی روزهای دوم و سوم توسط سرمربی و کاپیتان تیم ملی نیز بیان شد و به این نکته اذعان داشتند که همراهی هواداران عامل اصلی این پیروزی‌ها و اقتدار بود.

,

 

,

, ,

می‌توان این‌گونه بیان کرد که همراهی تماشاگران و هواداران در پایتخت والیبال آسیا با تیم ملی کشورمان باعث شد تا روحیه بازیکنان چند برابر شده و به این ترتیب شرایط برای سرپوش گذاشتن روی مشکلات ناشی از کم‌توجهی مسئولان به واقعیات فراهم شود.

,

حضور روزانه بیش از ۱۰ هزار تماشاگر به طور میانگین در سالن محل برگزاری، بیش از ۵ هزار تماشاگر در پارک‌ها و محل‌های اکران عمومی، انتظار بیش از ۳ هزار تماشاگر در مقابل محل برگزاری مسابقات و نیز خارج شدن نبض شهر از حالت عادی و نیمه‌تعطیلی بازار و مغازه‌ها به‌دلیل برگزاری مسابقات تنها گوشه‌ای از علاقه و اشتیاق مردم ارومیه به والیبال است.

,

 

,

, ,

این مردم و این شهر قطعا به داشتن لقب «عاشقان والیبال» و «پایتخت والیبال آسیا» شایسته و سزاوار هستند و مسئولان مربوطه باید چاره‌ای برای رفع کاستی‌ها مربوط به این شهر کنند چراکه سالنی با گنجایش ۶ هزار نفر قطعا پاسخگوی انی خیل عاشقان نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه