اخبار داغ

بی‌کیفیتی نان برکت را از سفره‌ها برد؛

قوت غالب؛ قربانی منافع ناظران نانوایی‌ها؟!

قوت غالب؛ قربانی منافع ناظران نانوایی‌ها؟!
بی‌کیفیتی نان و عدم برخورد قاطع با نانوایی‌های متخلف در این خصوص که ظاهرا به دلیل درگیری منافع ناظران است موجب شده دورریز نان در کرمانشاه روزبه‌روز افزایش یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، نان همان نماد برکت و قوت روزانه مردم از گذشته های بسیار دور بین ایرانیان از اهمیت بسیار خاصی برخوردار بوده و همگان آن را برکت مقدس برای رزق و روزی می شناسند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

کرمانشاه یکی از استان های تولید کننده آرد با کیفیت است با این حال مسائلی از قبیل بی توجهی برخی مردم به بحث سلامتی خود در کنار بالا بودن هزینه های واحدهای نانوایی سبب ایجاد موجی از نارضایتی به دلیل عدم کیفیت نان به ویژه در نانوایی های یارانه بگیر شده است.

,

از سوی دیگر اگرچه دستگاه های مرتبط با پخت نان به نظارت بر این عرصه می پردازند اما نظارت های آنها و تعداد واحدهای بازرسی بسیار محدود است.

,

بررسی های خبرنگار مرصاد نشان می‌دهد که از همه اسفناک تر پشت پرده هایی شنیده شده از منابع آگاه است که به دلیل منافع برخی از ناظران امکان اعمال جریمه برای نانوایی های متخلف وجود ندارد.

,

ا

, ا,

 

,

قیمت نان کفاف هزینه های پخت را نمی دهد

, قیمت نان کفاف هزینه های پخت را نمی دهد,

 نائب رئیس اتحادیه نانوایی های کرمانشاه گفت: به منظور افزایش کیفیت نان باید قیمت آن افزایش یابد.

,

مرادی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: نانوایی های کرمانشاه از مشکلات زیادی رنج می برند به طور مثال از پایان سال گذشته تا امروز شاهد افزایش بیش از 50 درصدی هزینه های تولید شامل دستمزد، حق بیمه و مواد تشکیل دهنده نان به جز آرد هستیم.

,

نائب رئیس اتحادیه نانوایی های کرمانشاه خاطرنشان کرد: با این حال قیمت نان تغییری نکرده و این سبب ایجاد مشکلاتی جدی برای قشر کارگر و نانوایی ها شده است برهمین مبنا اگر دولتمردان اجازه دهند ما خواهان افزایش قیمت نان یا حذف یارانه هستیم.

,

مرادی درباره وضعیت کیفیت نان در کرمانشاه گفت: بر اساس یک ضرب المثل قدیمی هراندازه پول بدهی آش می خوری پس هر اندازه هزینه خرج شود کیفیت نان هم بالا می رود، اواخر سال قبل که قیمت نان پس از پنج سال تغییر کرد باید این افزایش حدود 70 درصد انجام می شد اما 20 درصد تغییر کرد اما دوباره شاهد افزایش 50 درصدی هزینه های تولید نان در نانوایی ها هستیم که قطعا بر روی کیفیت نان اثرگذار است.

,

وی افزود: با افزایش هزینه های پخت نان از آنجا که نانوایی ها باید از مبالغ بیشتری برای پرداخت دستمزد کارگران و تهیه مواد مورد نیاز بپردازند مجبور به کم فروشی و کاهش کیفیت پخت هستند.

,

مرادی با بیان اینکه نانوایی های آزادپز می توانند با افزایش قیمت نان افزایش هزینه ها را از مردم  بگیرند و نان با کیفیت تری تولید کنند گفت: هم مردم و هم دولتمردان به مشکلات نانوایی ها واقف هستند با این حال در بازرسی های انجام شده برای تولید نان با کیفیت تر به نانوایی ها اعمال فشار می کنیم در حالی که آنها واقعا چاره ای برای کم فروشی ندارند.

,

ا

, ا,

 

,

مطالبه‌گری مردم برای پخت نان با کیفیت افزایش یابد

, مطالبه‌گری مردم برای پخت نان با کیفیت افزایش یابد,

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه گفت: مردم برای پخت نان کیفیت توسط نانوایی ها باید مطالبه گر باشند.

,

ماشا الله ارویسی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: مقوله نان و گندم مبحثی جداگانه از سایر مباحث است زیرا در سایر موارد جز صرفه جویی کاری از دست ما برنمی آید اما اگر روزی نان به عنوان قوت غالب مردم نباشد مشکل آفرین خواهد شد.

,

ارویسی گفت: بسیاری از بیماری ها و سرطان ها با استفاده از مصرف یک نان سالم قابل جلوگیری است متاسفانه مردم فکر می کنند هر اندازه نان سفیدتر باشد کیفیت بالاتری دارند در حالی که نمی دانند با خوردن نان سفید و بدون سفید چه بیماری هایی را به جان می خرند همچنین نان سبوس دار حاوی ویتامین های گروه B برای جلوگیری از ابتلا به سرطان و بیماری های فشارخون و ... است.

,

وی با بیان اینکه ما به کارخانه ها فشار می آوریم تا سبوس آرد تولیدی را افزایش دهند اما نانوایی ها آردی که تیره تر است و سبوس بیشتری دارند را عوض می کنند زیرا مردم آن را می خرند افزود: همچنین استفاده از نمک سبب فشارخون و زمینه ساز ابتلا به بیماری های فراوانی خواهد شد.

,

ارویسی با اعلام اینکه نمی توان گفت همه نان های پخت شده از کیفیت قابل قبولی برخوردار است  گفت: این امر ریشه در عدم آموزش های لازم به نانوایی ها دارد درگذشته نانواها بامداد خمیر را آماده می کردند اما اینک در تهیه نان به جای استفاده از خمیر ترش از مخمرها آن هم چند دقیقه قبل از پخت نان استفاده می کنند.

,

وی با بیان اینکه دیگر در بسیاری از نانوایی ها عطر و بوی نان نمی پیچد با تاکید بر اینکه برخی نانوایان برای پخت نان انرژی لازم را نمی گذارند و مردم هم چندان مطالبه گر نیستند، افزود: مقوله چرخه گندم، آرد و نان مقوله ای پیچیده است که توسط شورای پایش متشکل از هفت دستگاه اجرایی شامل جهادکشاورزی به عنوان متولی تولید گندم، صنعت معدن و تجارت متولی کیفیت آرد تولیدی در کارخانه جات، قیمت گذاری و نظارت بر کیفیت نان، شرکت غله به عنوان متولی توزیع آرد، سازمان استاندارد متصدی وضع و نظارت بر استاندارد های تولید آرد و گندم  و خمیر و دستگاه ها، معاونت غذا و دارو، مرکز بهداشت و استانداری هم متولی نظارت بر کیفیت آرد تولیدی در کارخانه جات و پخت نان هستند.

,

ارویسی با تاکید بر اینکه کیفیت آرد تولید شده در کرمانشاه بالا است و به 15 استان کشور صادر می شود گفت:علاوه بر نظارت های شورای پایش ناظرهای شرکت غله هم از آرد  و نان نانوایی ها و هم آرد کارخانه ها نمونه برداری می کنند و در آزمایشگاه شرکت غله نمونه را آزمایش و نتیجه را اطلاع می دهند.

,

وی افزود: بر اساس استانداردهای تعریف شده در آرد سنگک میزان درصد سبوس گیری باید بین 9 تا 11 درصد، آرد لواش بین 11 تا 18 و آرد بربری 15 تا 18 درصد باشد و هراندازه سبوس گیری کمتر کیفیت بالاتر است یعنی آرد سنگگ خواص بیشتری دارد.

,

ارویسی خاطرنشان کرد: در سطح استان کرمانشاه یک هزار و 253 واحد یارانه ای پز شهری و در روستا 427 واحد نانوایی یارانه ای پز داریم همچنین تعداد واحدهای آزاد پز در سطح استان 487 واحد است بنابراین مجموعا 2 هزار و 167 واحد نانوایی دارای مجوز از صنعت، معدن و تجارت در سطح استان وجود دارد.

,

وی درباره مهمترین چالش های پیش رو در کرمانشاه عنوان کرد: گندم و آرد تولید شده در کرمانشاه بسیار با کیفیت است، همچنین از نظر ذخیره سازی در سیلوها از استان های پیشرو هستیم و تنها مشکلی که وجود دارد عدم مطالبه گری میان مردم است که مردم نان سبوس دار و با کیفیت را از نانوایی ها نمی خواهند.

,

ارویسی خاطرنشان کرد: با توجه به آسیبی که نایلون به طبیعت می زند و با توجه به خطراتی که برای سلامتی مردم دارد در سال 95 طرحی در قالب حذف کیسه های نایلونی و جایگزینی کیسه های پارچه ای با همکاری محیط زیست اجرا شد اما متاسفانه چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

,

وی افزود: همچنین به عنوان یکی دیگر از چالش های موجود، کم بودن هماهنگی بین دستگاه های مرتبط با چرخه تولید گندم، آرد و نان و نیز تعداد کم گشتها و نیروهای بازرسی است در واقع شمار نانوایی ها به قدری زیاد است که با بازرسی روزی چند نانوایی باز هم امکان انجام بازرسی همه نانوایی ها در یک سال وجود ندارد چه اینکه به صورت هفته ای یک بار این بازرسی انجام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه