اخبار داغ

افزایش 68 درصدی متوفیان حوادث جاده‌ای زنگ خطری در خراسان جنوبی/ سهم 54 درصدی عامل انسانی در تصادفات

افزایش 68 درصدی متوفیان حوادث جاده‌ای زنگ خطری در خراسان جنوبی/ سهم 54 درصدی عامل انسانی در تصادفات
افزایش 68 درصدی متوفیان حوادث جاده‌ای در سه ماهه نخست سال‌جاری را می‌توان زنگ خطری در خراسان جنوبی عنوان کرد. زنگ خطری که باید مسئولان و مردم به آن توجه داشته باشند چراکه در صورت عدم‌توجه، ممکن است این آمار افزایش پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  خاورستان، استان خراسان جنوبی از نظر مساحت سومین استان پهناور ایران است که در مسیر راه‌های ارتباطی استان‌های جنوبی ایران به مشهد مقدس قرار دارد. محورهای مواصلاتی این استان با توجه به پهناوربودن و پراکندگی شهرستان‌ها و روستاها و همچنین کریدور شمال به جنوب از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. در خراسان جنوبی 17 هزار و 263 کیلومتر جاده وجود دارد که 11 هزار و 468 کیلومتر از سطح  آن آسفالت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از ,  ,  , خاورستان،, خاورستان, خاورستان,  استان خراسان جنوبی از نظر مساحت سومین استان پهناور ایران است که در مسیر راه‌های ارتباطی استان‌های جنوبی ایران به مشهد مقدس قرار دارد. محورهای مواصلاتی این استان با توجه به پهناوربودن و پراکندگی شهرستان‌ها و روستاها و همچنین کریدور شمال به جنوب از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. در خراسان جنوبی 17 هزار و 263 کیلومتر جاده وجود دارد که 11 هزار و 468 کیلومتر از سطح  آن آسفالت است.,

 

,

با توجه به این‌که در استان راه صعب‌العبور و کوهستانی وجود ندارد اما شاهد هستیم پروژه دوبانده‌شدن محورهای آن به کندی انجام می‌شود و روند دو بانده کردن آن طولانی شده است که بایستی سرعت پیدا کند چراکه روزانه شاهد تصادفات زیادی در این جاده‌ها هستیم که تعداد زیادی کشته و زخمی بر جای می‌گذارد.

,

 

,

وضعیت جاده‌های خراسان جنوبی به گونه‌ای است که حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف چند سال پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: جاده بیرجند قاین، جاده مرگ است؛ قبل از این‌که برای بازدید از این جاده راه بیفتم، وصیت‌نامه خود را نوشتم و الان نیز که می‌خواهیم برگردیم، نمی‌دانم برمی‌گردم یا نه که به همین دلیل از افرادی که به آن‌ها بدی کردم طلب بخشش دارم و افرادی که به من بدی کردند را می‌بخشم جز دو نفر؛ آقای نوبخت و آقای آخوندی وزیر راه (سابق).

,

 

,

علیرضا رضایی رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه که پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، اظهار کرد: خراسان جنوبی کمتر از یک درصد جمعیت کشور را دارد و سومین استان پهناور کشور است و 11 درصد راه‌های آسفالته کشور در خراسان جنوبی وجود دارد.

, علیرضا رضایی رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی, علیرضا رضایی رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی, .,

 

,

وی با اشاره به این‌که ۵.۲ درصد راه‌های خراسان‌جنوبی روستایی است، افزود: سهم استان ما از بزرگراه‌ها فقط 2.5 درصد است که این میزان نیز بزرگراه نیست بلکه جاده‌هایی هستند که دوبانده شده‌اند.

, .,

 

,

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که در راه‌های خراسان‌جنوبی 10 هزار و 392 پل وجود دارد، گفت: از این تعداد 7 هزار و 352 پل در جاده‌های اصلی و 2 هزار و 940 پل در جاده‌های فرعی قرار دارد و نیاز به احداث پل در جاده‌های استان وجود دارد.

, .,

 

,

27  نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های خراسان جنوبی

, 27  نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های خراسان جنوبی, 27  نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های خراسان جنوبی, 27 ,

رضایی با اشاره به این‌که در جاده‌های استان 27 نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار وجود دارد که به ثبت کشوری رسیده است، تصریح کرد: از این تعداد 8 نقطه برطرف اما 19 نقطه دیگر هنوز به قوت خود باقی است و آشکارسازی آن‌ها انجام شده است.

, .,

 

,

وی افزود: همچنین 30 نقطه پرتصادف دیگر در جاده‌های استان شناسایی و به تأیید راهداری و پلیس‌راه رسیده است و باید به ثبت کشوری برسد و این نقاط نیز باید برطرف شود.

, .,

 

,

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که سال گذشته یک هزار و 619 خودرو، 3 هزار و 82 موتورسیکلت و در مجموع 4 هزار و 701 وسیله نقلیه توقیف شده است، افزود: در دو ماهه ابتدایی امسال 706 خودرو، 708 موتورسیکلت و در مجموع یک هزار و 414 وسیله نقلیه در استان توقیف شده است که تعداد موتورسیکلت‌های توقیف شده 7 درصد و تعداد خودروهای توقیف شده 110 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

, .,

 

,

وی با اشاره به این‌که تعداد متوفیان و مجروحان در جاده‌های خراسان جنوبی به شدت افزایش یافته است، افزود: امسال 49 فقره تصادف فوتی به وقوع پیوسته که نسبت به سال گذشته 53 درصد افزایش یافته است.

, امسال 49 فقره تصادف فوتی به وقوع پیوسته که نسبت به سال گذشته 53 درصد افزایش یافته است., .,

 

,

64  نفر در سه ماهه اول سال‌جاری در جاده‌های استان جان باختند

, 64  نفر در سه ماهه اول سال‌جاری در جاده‌های استان جان باختند, 64  نفر در سه ماهه اول سال‌جاری در جاده‌های استان جان باختند, 64 ,

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: 64 نفر در سه ماهه اول سال‌جاری در جاده‌های استان جان باخته‌اند که نسبت به سال گذشته 68 درصد افزایش داشته است.

, .,

 

,

وی با اشاره به این‌که از ابتدای امسال 420 فقره تصادفات جرحی به وقوع پیوسته است، افزود: در این تصادفات 797 نفر مجروح شدند که 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

, .,

 

,

رضایی تصریح کرد: تعداد متوفیان تصادفات در حوزه پلیس راه قائن 9 درصد، حوزه پلیس‌راه نهبندان 10 درصد و در حوزه پلیس راه فردوس 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

, .,

 

,

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که 64 درصد متوفیان خراسان جنوبی در صحنه تصادف فوت کرده‌اند، گفت: متوفیان تصادفات بر اثر واژگونی در کشور 14 درصد که در خراسان جنوبی 55 درصد است و به طور میانگین 5 واژگونی در روز در استان به وقوع می‌پیوندد.

, .,

 

,

وی افزود: 46 درصد تصادفات در راه‌های اصلی، 44 درصد در جاده‌های روستایی و 10 درصد تصادفات در جاده‌های فرعی خراسان جنوبی بوده است.

, .,

 

,

رضایی با بیان این‌که 18 درصد تصادفات در روزهای پنجشنبه به وقوع می‌پیوندد، یادآور شد: 12 ظهر تا 8 شب نیز بیشترین ساعات تصادف در جاده‌های استان بوده است.

, .,

 

,

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی گفت: عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ عامل بیش از 70 درصد تصادفات در جاده‌های خراسان جنوبی است.

, .,

 

,

وی با بیان این‌که خودروهای سواری با 64 درصد بیشترین سهم وسایل نقلیه مقصر در تصادفات خراسان جنوبی را دارند، افزود: جوانان بین 21 تا 40 سال سن با 63 درصد بیشترین سهم را در بین رانندگان مقصر داشته‌اند.

, .,

 

,

عامل انسانی بیشترین سهم را در حوادث جاده‌ای دارد

, عامل انسانی بیشترین سهم را در حوادث جاده‌ای دارد, عامل انسانی بیشترین سهم را در حوادث جاده‌ای دارد,

وی افزود: به طور نسبی جاده 34 درصد، خودرو 12 درصد و عامل انسانی 54 درصد در وقوع تصادفات سهم داشته‌اند.

, .,

 

,

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی گفت: کمربند ایمنی بیشترین نقش را در پیشگیری از حوادث دردناک برای شهروندان داشته است و از همه سرنشینان خودرو تقاضا داریم کمربند ایمنی را ببندند.

, .,

 

,

رضایی تصریح کرد: پلیس برای کاهش تصادفات و حوادث رانندگی به صورت شبانه‌روزی به کاربران جاده‌ای خدمات‌رسانی می‌کند اما بایستی با اقدامات جهادی، همه مسئولان اداری استان، راهداری‌ها، اورژانس جاده‌ای و از همه مهم‌تر رانندگان تلاش بیشتری در کاهش تصادفات رانندگی صورت پذیرد.

, .,

 

,

همچنین علیرضا رضایی رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: طی هفته گذشته از 18 تا 24 خرداد 8 تصادف منجر به فوت در جاده‌های خراسان جنوبی رخ داده که متأسفانه موجب فوت 8 نفر شده است.

, علیرضا رضایی , علیرضا رضایی ,  , خاورستان, خاورستان, ،,

 

,

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی بیان کرد: 43 درصد تصادفات در جاده‌های اصلی، 50 درصد در جاده‌های روستایی و 7 درصد تصادفات نیز در جاده‌های فرعی استان رخ داده است.

,

 

,

وی درباره علل عمده تصادفات نیز گفت: کارشناسان 28 درصد تصادفات هفته گذشته را عدم توجه به جلو و 26 درصد را عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه تشخیص داده اند.

,

 

,

جعفر شهامت مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در 30 اردیبهشت‌ماه و طی سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی بهسازی نقاط حادثه‌خیز استان، عنوان کرد: تاکنون از 27 نقطه پرتصادف استان، 7 نقطه ایمن سازی و عملیات اجرایی 5 نقطه دیگر در دست اجرا است و در سفر وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی سه نقطه جدید آغاز شد.

, جعفر شهامت, جعفر شهامت,  , .,

 

,

برای کاهش تصادفات باید برنامه عملیاتی وجود داشته باشد

, برای کاهش تصادفات باید برنامه عملیاتی وجود داشته باشد, برای کاهش تصادفات باید برنامه عملیاتی وجود داشته باشد,

سید کمال‌الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی نیز در شورای ترافیک بر ضرورت تحلیل علت تصادفات استان تأکید کرد و گفت: برای کاهش تلفات تصادفات استان باید با عزم جدی برنامه عملیاتی داشته باشیم زیرا با برنامه کلی و بدون ماهیت عملیاتی به نتیجه نمی‌رسیم و باید مشکلات شناسایی و با اولویت‌بندی برای رفع آن برنامه‌ریزی شود.

, سید کمال‌الدین میرجعفریان , سید کمال‌الدین میرجعفریان , .,

 

,

وی با تأکید بر این‌که شهرداری و پلیس کمیته‌ای مشترک برای احصای نقاط حادثه‌خیز تشکیل دهند، با اشاره به اجرایی‌نشدن 46 مصوبه شورای ترافیک استان، بیان کرد: باید ظرف 15 روز آینده مصوبات اجرایی ‌نشده شورای ترافیک استان پیگیری شود.

, .,

 

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی به جانمایی پل‌های عابرین پیاده در سطح شهر بیرجند اشاره و متذکر شد: باید با هماهنگی شهرداری و پلیس نسبت به جانمایی و جابجایی پل‌های که کاربرد ندارند اقدام شود چراکه هزینه‌های زیادی صرف ساخت و جانمایی این پل‌ها شده و عملاً بلااستفاده باقی مانده‌اند.

, .,

 

,

رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم جهت کاهش حوادث رانندگی نقش به سزایی دارند

, رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم جهت کاهش حوادث رانندگی نقش به سزایی دارند, رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم جهت کاهش حوادث رانندگی نقش به سزایی دارند,

وی با بیان این‌که رسانه‌ها در ترویج و تحکیم قانون‌مداری و همچنین آگاه‌سازی جامعه برای کاهش حوادث ترافیکی نقش انکارناپذیری دارند، تبیین کرد: رسانه‌های جمعی از ابزارهای مهم برای آموزش قوانین و ارتقای فرهنگ ترافیک شهروندان هستند.

, .,

 

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی بر لزوم برگزاری شورای ترافیک شهرستان‌ها با حضور فرمانداران تأکید و مطرح کرد: آموزش و پرورش همراه با صدا و سیما در کاهش تصادفات و رعایت قوانین توسط شهروندان نقش دارند و باید از ظرفیت دانش‌آموزان با طرح‌های جدید در بحث آموزش مسائل ترافیکی استفاده شود.

, .,

 

,

بنابراین گزاش، آمار تلفات جانی و خسارات مالی تصادفات در کشور و استان خراسان جنوبی، قابل توجه است اما افزایش 68 درصدی متوفیان حوادث جاده‌ای در سه ماهه نخست سال‌جاری را می‌توان زنگ خطری در خراسان جنوبی عنوان کرد. زنگ خطری که باید مسئولان و مردم به آن توجه داشته باشند چراکه در صورت عدم‌توجه، ممکن است این آمار افزایش پیدا کند.

,

 

,

جهت کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات، باید عوامل بروز حوادث از جمله وضعیت راه، خودرو و عامل انسانی بررسی و عوامل حادثه‌ساز از آن رفع شود. نقاط حساس و حادثه‌خیز در جاده‌ها از عوامل مهم بروز حوادث است که لازم است شناسایی و رفع گردد. با توجه به آن‌چه بیان شد، از 27 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های خراسان جنوبی، تاکنون 8 نقطه رفع شده و 19 نقطه دیگر باقی‌مانده است که نیاز است مسئولان اصلاح و رفع این نقاط را در اولویت قرار دهند. همچنین دوبانده‌کردن جاده‌ها از عوامل مهم در کاهش تلفات جاده‌ای است که همت ویژه مسئولان استانی و کشوری را در این زمینه می‌طلبد.

,

 

,

عامل انسانی با 54 درصد، بیشترین سهم را در بروز حوادث جاده‌ای داشته است. گاهی یک تصمیم اشتباه پشت فرمان خودرو می‌تواند آینده چند خانواده را نابود کند. ایمن‌راندن برای سالم‌رسیدن به مقصد از الزامات رانندگی است. از آن‌جایی که از عمده علل وقوع تصادفات عدم توجه به جلو است، باید از هرگونه اقدامی که منجر به انحراف ذهن و رفتار راننده ‌شود، خودداری کرد. از دیگر راهکارهای مهم جهت کاهش تصادفات رانندگی، آموزش و فرهنگ‌سازی از دوران ابتدایی در مدرسه است چراکه سن کودکی مناسب‌ترین سن برای یادگیری است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه