اخبار داغ

سوغات نامطبوع گردشگران مازندرانی دامن سمنانی‌ها را هم گرفت؛

کوه‌های سربه فلک‌کشیده زباله‌‌؛ سفیر مرگ محیط زیست فولادمحله/ از شیرابه‌هایی که آب‌های زیرزمینی را آلوده کرده تا پرندگانی که روزانه تلف می‌شوند

کوه‌های سربه فلک‌کشیده زباله‌‌؛ سفیر مرگ محیط زیست فولادمحله/ از شیرابه‌هایی که آب‌های زیرزمینی را آلوده کرده تا پرندگانی که روزانه تلف می‌شوند
مشکل زباله و دفن نامناسب به حدی بغرنج و فرا تر از حد رفته که در طی 13 سال بیش از یک میلیارد کیلوگرم زباله شهرهای استان مازندران در منطقه گویچاله فولادمحله تخلیه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، حکایت این روزهای انباشت زباله شهرهای مازندران و آلوده کردن بخشی از مناطق مرزی در استان سمنان، شبیه حکایت مسافر آن کشتی است که می‌گفت من همان قستمی را که مربوط به خودم هست،سوراخ می‌کنم و با بقیه کاری ندارم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

درباره دپوی زباله و مشکلاتی که برای مردم روستای فولادمحله، بارها و بارها توسط رسانه ها و دیگر اقشار پیگیری شد ، اما ظاهراً گوش متولیان امر به این حرف‌ها بدهکار نیست.

,

مشکل زباله و دفن نامناسب آن به حدی بغرنج و فرا تر از حد رفته که در طی 13 سال بیش از یک میلیارد کیلو زباله شهرهای استان مازندران در منطقه گویچاله فولادمحله تخلیه شده است.

,

این انباشت زباله باعث نارضایتی شدید مردم منطقه فولادمحله شده است که بنابر گفته آن ها شیرابه های حاصل از انباشت زباله در میان مدت به سفره های آب های زیرزمینی نفوذ کرده و باعث آلوده شدن محصولات کشاورزی و شیوع بیماری های واگیردار بین دام و انسان شده است. اما اظهارات مسئولین استانی چیز دیگری است و این امر برای آن ها اثبات نشده است.

,

این موضوع و چالش های ایجاد شده آن را با چند تن از مسئولین محلی و استان پیگیری کرده ایم.

,

تخلیه بیش از یک و نیم میلیون تن پسماند مازنی‌ها در مراتع فولادمحله در طی 13 سال

, تخلیه بیش از یک و نیم میلیون تن پسماند مازنی‌ها در مراتع فولادمحله در طی 13 سال,

پرویز ایمانی رئیس شورای فولاد محله، در گفتگو با خبرنگار مرآت، پسماند شهرهای مازندران، ساری، کیاسر، نکا و.. در طی چندین سال در منطقه گویچاله روستای فولاد محله دپو می شود، گفت: منطقه گویچاله، مراتع چرای زمستانه و تابستانه دام های دامداران فولاد محله ای به شمار می رود.

, مرآت,

رئیس شورای فولاد محله با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر 400 تن زباله در این منطقه دپو می شود، افزود: بر اساس گزارش های مستند ماهیانه 12 هزار تن و سالیانه 144 هزار تن زباله از مرکز مازندران در منطقه فولاد محله انباشت شده است.

,

ایمانی با تاکید بر اینکه در طول 13 سال بالغ بر یک میلیون 872 هزار تن زباله در این منطقه جمع آوری شده است، عنوان کرد: پرندگان و حیوانات زیادی در این منطقه بسیار مشاهده می شوند که متاسفانه در سال گذشته بیش از 200 راس شکار در این منطقه تلف شد.

,

وی با توجه به اینکه انباشت زباله ها و آلوده شدن محیط باعث ایجاد بیماری های مختلفی شده است، اظهار کرد: آلودگی محیط باعث بوجود آمدن مگس های مدیترانه ای شده، که به محصولات سردرختی باغات منطقه فولادمحله خسارات زیادی واردکرده است.

,

رئیس شورای فولاد محله در ادامه افزود: جاری شدن شیرآبه پسماندها در آب چشمه ها باعث آلوده شدن آن ها شده است، متاسفانه شیرآبه های این پسماند ها آنفدر فاجعه بار یوده که در سال های گذشته یک چوپان در این شیرآبه ها غرق شد.

,

ایمانی بااشاره به اینکه بیش از 10 سال است که مکاتبه، پیگیری و تجمع برای شکایت از این امر توسط مردم منطقه فولاد محله صورتی می گیرد اما متاسفانه هیچکس پاسخگو نیست، گفت: ارابه های مرگ 13 سال سرپا هستند و مرگ را در این منطقه به وجود می آورند.

,

وی مطرح کرد: هیچ قرارداد و توافق نامه ای از روستا فولاد محله با مرکز مازندران امضا نشده است، به طوری که در حال حاضر تفکیک این زباله ها توسط کارگران با کامیون های انباشت زباله باعث پراکندگی آلودگی در سطح شهر می شود.

,

رئیس شورای فولاد محله در ادامه عنوان کرد: با پیگیری های انجام شده آقای حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان در هفته اول تیرماه به ساری سفر کرده تا مشکل را پیگیر شود.

,

عدم اجرای طرح زباله سوزی و تفکیک زباله در فولادمحله/ مسئولین جدی برای حل مشکل تلاش نکردند

, عدم اجرای طرح زباله سوزی و تفکیک زباله در فولادمحله/ مسئولین جدی برای حل مشکل تلاش نکردند,

سیدعلی موسوی دهیار روستای فولاد محله در گفت وگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به اینکه قریب به 15 سال است که زباله های شهرهای استان مازندران در قسمتی از این روستا دپو می شو، گفت: حجم زیاد زباله ها باعث شده است که کشاورزان و دامداران با خسارت بسیاری روبه رو شوند.

, مرآت,

دهیار روستای فولاد محله با توجه به اینکه حجم زیاد این زباله ها باعث از بین رفتن سردرختی ها و عدم برداشت محصول باکیفیت از سوی کشاورزان شده است، افزود: با آلودگی مراتع اطراف روستا متاسفانه دامداران با تلفات دامی روبه رو هستند.

,

موسوی در ادامه عنوان کرد: شیرابه زباله های تجمیعی به سطح جاده ها پراکنده می شود که در بیشتر اوقات باعث تصادفات مکرر شده است و همچنین آلودگی آب های زیرزمینی از دیگر تهدیدات زیست محیطی این منطقه می باشد.

,

وی با اشاره به اینکه پیگیری های بسیاری در این خصوص انجام شده است و به دلیل آنکه دو استان درگیر این موضوع هستند بایستنی مسئولین استان وارد عمل شوند، مطرح کرد: متاسفانه پیگیری های مسئولین برای رفع این مشکل تاکنون جدی نبوده است.

,

دهیار روستای فولاد محله با بیان اینکه طرح زباله سوزی و تفکیک زیاله به هیچ عنوان در این منطقه اجرا نشده است، گفت: متاسفانه مسئولین به طوری جدی وارد نشده و برای حل این مشکل بزرگ شانه خالی می کنند.

,

موسوی با بیان اینکه شاید تا چند سال آتی نتوان آسیب های بجای مانده این مشکل بزرگ را جبران کرد، افزود: از همه ی مسئولین استان و شهرستان درخواست دارم که بطور جد وارد عمل شده و رسیدگی های لازم برای حل این مشکل را انجام دهند.

,

دپوی زباله مازندران در محدوده فولادمحله باید مدیریت شود

, دپوی زباله مازندران در محدوده فولادمحله باید مدیریت شود ,

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، در خصوص پیگیری دپوی زباله در محدوده فولادمحله، گفت: برای پیگیری و رفع این مسئله پیش از این بر علیه شهرداری ساری به مقام قضایی در استان مازندران شکایت شد ولی این شکایت قرار منع تعقیب خورد.

, مرآت,

وی با بیان اینکه امکان شکایت مجدد وجود ندارد چون مشمول اعتبار امر مختومه خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به این امر، تصمیم گرفتیم ماجرا را از وزارت کشور پیگیری کنیم و در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استانداری سمنان که در خردادماه امسال برگزار شد، این مسئله مطرح و تصمیمات لازم اخذ شد.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: تصمیم جلسه این بود که استاندار سمنان با وزیر کشور مکاتبه نماید و هم تقاضا شود که در احداث نیروگاه زباله سوز ساری با اختصاص اعتبار ویژه سرعت داده شود و هم اینکه وزارت کشور شهرداری ساری را موظف کنند تا زمان بهره برداری از نیروگاه، مدیریت صحیح لازم بر نحوه دفن و پردازش زباله را در این محل داشته باشند.  

,

عبدوس به مزاحمتی که از دپوی این زباله در محدوده فولادمحله ایجاد می شود اشاره کرد و افزود: هر چند محل دپوی زباله که از ساری و شهرهای اطراف به آنجا منتقل می شود، در حوزه استحفاظی ما نیست ولی باید این زباله ها خوب مدیریت شود چرا که به رویت ما می رسد و در چشم انداز مردمی که از آن مسیر عبور می کنند قرار دارد و این آزاردهنده است.

,

وی با بیان اینکه شاید دپوی زباله در آنجا خطری مردم آن منطقه را تهدید کند اما چیزی برای ما ثابت نشده است، تصریح کرد: هر خسارتی در حوزه سیاسی استان سمنان تایید شود یا کوچکترین سندی به دست ما برسد که آلودگی محیط زیست وارد استان ما شده است، قطعا هیچ اغماضی نمی کنیم و در محاکم قضایی استان سمنان شکایت خواهیم کرد که دیگر مشمول امر مختومه نخواهد شد ولی چنین مدرک و سندی نداریم.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: طبق بررسی هایی که کردیم مسئله زیست محیطی مردم منطقه فولادمحله را تهدید نمی کند و حتی آب منطقه ای هم اعلام کرده که آب های زیر زمینی سمنان استان سمنان، آلوده نشده است چون جریان و حرکت آب های زیر زمینی به سمت مازندران سرازیر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه