اخبار داغ

دانا گزارش می دهد:

پشت پرده تلاش برای نمایش شکست بورس نفت/ به بورس نفت فرصت بدهید و انتظار معجزه نداشته باشید!

پشت پرده تلاش برای نمایش شکست بورس نفت/ به بورس نفت فرصت بدهید و انتظار معجزه نداشته باشید!
در حالی که ممکن است برخی از کارشناسان عدم فروش نفت عرضه شده در بورس را به معنای شکست این راهکار ضد تحریمی تلقی کنند، اما وزیر نفت و دیگر کارشناسان معتقدند موفقیت بورس نفت نیاز به زمان کافی دارد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از تحریم های نفتی و کاهش فروش نفت ایران یکی از راه های مطمئن برای فروش نفت تکیه به ظرفیتهای داخلی و بخش خصوصی بود و در همین راستا بورس نفت راه اندازی شد تا این مقدار کاهش جبران شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اگرچه در مراحل اولیه بورس انرژی و نفت نتیجه مطلبوی داشت و حتی رضایت زیادی از این مسیر برای مسئولان نفتی و همچنین مجلس حاصل شد اما عده ای معتقد بودند که بورس نفت با شکست مواجه شده است.

,

شکست بورس نفت یکی از مهم ترین شبهاتی است که این روزها به دلیل عدم فروش نفت در بستر بورس علیه بورس نفت مطرح می‌شود.

,

 

,

تحریم‌های مدون آمریکا و واکنش ضربتی ایران

, تحریم‌های مدون آمریکا و واکنش ضربتی ایران , تحریم‌های مدون آمریکا و واکنش ضربتی ایران ,

باید توجه داشت نظام تحریمی آمریکا علیه ایران یک نظام مدونی است که حاصل چندسال برنامه ریزی و تفکر است و نمی‌توان انتظار داشت با یک طرح ضربتی و واکنش سریع تمام تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده، بی‌اثر شود؛ بلکه باید راهکارهای مختلفی را امتحان کرد و با صبر و حوصله اشکالات احتمالی آن را برطرف کرد.

,

موضوع بورس نفت از جمله همین راهکارهاست که نیاز به زمان کافی برای کسب موفقیت دارد. بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان به این قضیه نیز اشاره کرد و در گفتگویی با رسانه ها اظهار داشت: «عرضه‌ نفت و میعانات گازی در بورس، کم و بیش موفق بوده و امید است با رفع مشکلات و ناآشنایی‌ها بتوانیم عرضه را گسترده‌تر کنیم؛ چرا که اکثر بورسی‌ها معتقدند کسب موفقیت چشمگیر عرضه نفت در بورس کمی زمان‌بر است لذا وارد میدان شدن کنشگران و فعالان این عرصه به زمان نیاز دارد».

,

بورس نفت باید از چندین سال قبل راه اندازی می‌شد تا بتوان از نتایج آن در زمان تحریم استفاده کرد؛ اما نباید در حال حاضر با تمام سختی ها و تحریم‌های پیش رو، انتظار معجزه از بورس نفت داشت.

,

همچنین نباید با به فروش نرسیدن نفت در بورس بر طبل ناامیدی کوبید و بورس نفت را با شکست بدرقه کنیم؛ در همین راستا امیرحسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس در این رابطه گفته است: «راه‌اندازی بورس نفت فقط یک راهکار کوتاه مدت و مختص شرایط تحریم نیست بلکه بلند مدت بوده و می‌تواند زیرساخت مهمی را در حوزه فروش نفت ایجاد کند، باید نگاه بلندمدت و زیرساختی به این مسئله داشت، اجرا و ادامه این سیاست در صورت موفقیت ماندگار خواهد بود؛ عدم فروش نفت در یک عرضه به معنای شکست عرضه نفت در بورس نیست».

, ؛,

 

,

استمرار در عرضه نفت در بورس باعث رونق بورس نفت می‌شود

, استمرار در عرضه نفت در بورس باعث رونق بورس نفت می‌شود, استمرار در عرضه نفت در بورس باعث رونق بورس نفت می‌شود,

برخی دیگر از کارشناسان اما راهکار موفقیت عرضه نفت در بورس را نیازمند تداوم در عرضه می‌دانند؛ استدلالی که این دست از کارشناسان دارند بیشتر مبنی بر ایجاد اطمینان برای سرمایه‌گذاران در بازار نوپای نفت در بستر بورس است.

,

در این میان صادق کریمی، کارشناس نفت و گاز از جمله کارشناسانی است که معتقد است باید با مداومت در عرضه نفت در بورس فرصت کافی را به سرمایه‌گذاران داد تا بتوانند زیرساخت های لازم برای خرید و مشتریان خود را پیداکنند.

,

وی در این رابطه گفت: «در حال حاضر خریدارانی احتمالاً ورود به این عرصه را شروع کرده­ و روند عرضه نفت در بورس را ارزیابی می­‌کنند. سعی می­کنند زیرساخت­های ارتباطی خارجی خود را شکل بدهند. برای اینکه در این بورس فعال شوند. به محض اینکه عرضه نفت در بورس متوقف شود. نه تنها همه­ زحماتشان به هدر می­‌رود بلکه انگیزه آن‌ها نیز برای ورود از بین می‌­برد. بنابراین نقش تداوم عرضه این است که پیغام ثبات تصمیم را به بازار برساند. همچنین به شرکت­‎‌ها و خریداران خارجی و داخلی این پیغام را بدهد که این بازار ارزش سرمایه­‌گذاری و ارزظش ایجاد زیرساخت­‌های لازم را دارد».

,

در حقیقت باید گفت عرضه نفت در بورس یک راهکار بلند مدت است که می‌توان در سال‌های آینده اثرات آن را دید؛ رویکرد فروش نفت از طریق بورس گامی است در جهت مردمی شدن اقتصاد و ورود مردم به عرصه تجارت نفت. بورس نفت راهکاری است که هم می‌تواند در شرایط تحریم به کار کشور بیاید هم در زمان غیر تحریم گرهگشای اقتصاد کشور باشد.

, ,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه