اخبار داغ

وقتی دودو تای وعده‌های مسئولان چهار تا نمی‌شود!!

سریال ساخت و سازهای ناتمام همچنان ادامه دارد/ انتظار اهالی فرهنگ و هنر اراک برای بهره‌برداری از بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور 12 ساله شد

سریال ساخت و سازهای ناتمام همچنان ادامه دارد/ انتظار اهالی فرهنگ و هنر اراک برای بهره‌برداری از بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور 12 ساله شد
پروژه کتابخانه مرکزی کلان‌شهر اراک که قرار بود به یکی از قطب‌های فرهنگی شهر تبدیل شود پس از دو بار کلنگ زنی(یک‌بار در سال ۸۶ و بار دیگر در سال ۹۳) ساختش در سال ۹۳ آغاز و همچنان نیمه‌تمام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی در هر کشوری یکی از نمودهای بارز اقتصاد پویای آن کشور است. پروژه‌های عمرانی‌ای که نه‌تنها در چرخش سرمایه در کشور تأثیرگذار خواهند بود بلکه رضایت اجتماعی و در کنار آن اشتغال را نیز در پی خواهد داشت. نکته اینجاست که تحقق این دستاوردها فقط درگرو کلنگ زنی و آغاز بی‌پایان پروژه‌های عمرانی نیست بلکه نیازمند بهره‌برداری از آن‌هاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

مطمئناً به هر یک از استان‌ها و شهرهای کشور که سر بزنیم نمونه‌ای از پروژه‌های عمرانی‌ای را می‌بینیم که نشان نیمه‌تمامی را به خود اختصاص  داده‌اند. امروز پروژه‌های نیمه‌تمام کشور دارای ظرفیت‌های  بسیاری در حوزه‌هایی چون اشتغال است و بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه، نزدیک به ۷۰۰ هزار شغل در آن‌ها نهفته است. باید گفت در حال حاضر تمامی این فرصت‌ها تبدیل به تهدید شده و با توجه به اینکه تمامی این پروژه‌ها برآمده از وعده‌های ریزودرشت مسئولین در سفرهای استانی و غیر استانی بوده است نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولین نداشته و با صراحت می‌توان گفت که پروژه‌های نیمه‌تمام کشور تبدیل به یک معضل اجتماعی شده‌اند.

,

 

,

, ,

 

,

بر اساس اعلام مسئولین وزارت راه و شهرسازی ۸۶ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور در حوزه‌های مختلف ورزشی، راه، انرژی، آموزشی و ... وجود دارد که بسیاری از نمایندگان مجلس و فعالین این حوزه در اظهارنظرهای مختلف، اعتبار موردنیاز برای اتمام این پروژه‌ها را نزدیک و برخی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و حتی برخی آن را تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هم برآورد کرده‌اند. در اظهارنظرهای دیگر زمان موردنیاز برای به پایان رسیدن این پروژه‌ها بدون اضافه شدن پروژه جدید، به گفته برخی ۳۰ سال و به گفته برخی دیگر ۱۵ الی ۲۰ سال تخمین زده‌شده است.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
۲۰ سال برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام زمان لازم است

, عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:,
, ۲۰ سال برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام زمان لازم است, ۲۰ سال برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام زمان لازم است,

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام می‌گوید: بر اساس بررسی‌ها زمان لازم برای این پروژه‌های نیمه‌تمام ۲۰ سال است و جلوگیری از آغاز پروژه‌های جدید، حرکت به سمت مدل‌های تأمین مالی از سمت بخش خصوصی و فروش و واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام از راه‌حل‌های ارائه‌شده برای حل این مشکل است.

,

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خصوص اعتبار موردنیاز  برای طرح‌های نیمه‌تمام کشور می‌افزاید: حجم مبلغ موردنیاز برای پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است.

,

با توجه به اینکه دولت در تأمین اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه‌ها ناتوان بوده و با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و عدم‌تغییر آن‌چنانی در بودجه عمرانی کشور طی سال ۹۸، یکی از راه‌هایی که می‌تواند به حرکت رو به پایان پروژه‌های نیمه‌تمام کمک کند واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی است که می‌توان با ارائه تسهیلات مشوقانه، مردم و سرمایه گذاران را به سمت سرمایه گذاری در این پروژه ها ترغیب کرد. همچنین از طرفی ورود سرمایه گذاران خارجی و استفاده از فاینانس البته با رعایت شرط‌های مرتبط با این حوزه که خود بلای جان اقتصاد کشور نشود، می‌توانند دولت را در این عرصه کمک دهند که البته نکته مهم اینجاست که بیشتر این پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران صرفه و سود اقتصادی ندارد و مطمئناً سرمایه‌گذار در عرصه‌ای وارد می‌شود که سود مشخصی داشته باشد.

,

 اجازه جذب ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی و معرفی بیش از ۱۴ هزار پروژه نیمه‌تمام برای ارائه به بخش خصوصی از قدم‌هایی است که در این حوزه برداشته‌شده است.

,

در همین راستا استان مرکزی نیز از مسئله پروژه‌های نیمه‌تمام مستثنی نبوده و این پروژه‌های ملی و استانی در اقصی نقاط این استان مخصوصاً در شهر اراک به موضوعی زبان زد برای خاص و عام تبدیل‌شده است. پروژه‌هایی مانند بیمارستان ولیعصر (عج) به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان غرب کشور، پروژه غیر هم‌سطح منطقه سنجان که در کریدور اصلی مواصلاتی کشور قرارداد، پروژه بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور، حفظ و نگه‌داری از راه‌های استان، تکمیل آب‌رسانی به شهر اراک از سد کمال صالح و... که این‌ها تنها تعدادی از ۱۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام استان مرکزی است که منتظر رسیدن اعتبارات ملی و استانی هستند.

,

برچسب نیمه‌تمامی بر پیشانی بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور

, برچسب نیمه‌تمامی بر پیشانی بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور, برچسب نیمه‌تمامی بر پیشانی بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور,

یکی از پروژه‌هایی که چند سالی است در شهر اراک به‌عنوان پروژه‌ی نیمه‌تمام مطرح‌شده پروژه کتابخانه عمومی اراک است که با توجه به اینکه این پروژه عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور را به خود اختصاص داده از اهمیت ملی نیز برخوردار شده است.

,

کتابخانه مرکزی اراک، پروژه‌ای که هرچند از ابتدا اماو اگرهای فراوانی برای شروعش وجود داشت اما پس از دو بار کلنگ زنی(یک‌بار در سال ۸۶ و بار دیگر در سال ۹۳) ساختش در سال ۹۳ آغاز شد.

,

پروژه کتابخانه مرکزی کلان‌شهر اراک که قرار بود به یکی از قطب‌های فرهنگی شهر تبدیل شود در مساحت۶۸۰۰ مترمربع و با زیربنای ۱۸۵۰۰ مترمربع و با اعتبار اولیه ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سال ۹۳ با قول مساعد استاندار وقت مبنی بر بهره‌برداری در سریع‌ترین زمان ممکن، آغاز به کارکرده است.

,

 

,

, ,

 

,

بر اساس طرح اصلی، این پروژه در ۷ طبقه شامل مخزن کتاب، تالار اجتماعات، نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی،کتابخانه کودکان و کلاس‌های آموزشی،کانون نابینایان و کم‌توانان جسمی، بازارچه کتاب، سایت کامپیوتری، فضاهای مجزای مطالعه، ساختمان اداری، اتاق‌های محققین، بخش صحافی، نمازخانه، آمفی تئاتر و غیره احداث می‌گردد و دارای سالن‌های مجزا ویژه آقایان و بانوان خواهد بود.

,

 بنا به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی زمان تقریبی برای افتتاح و بهره‌برداری از این کتابخانه با در نظر گرفتن تخصیص کامل بودجه‌ای بالغ ‌بر ۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه، دو سال است اما مطمئناً این سرعت در روند ساخت خبر از انتظاری بیش از این ها می دهد.

,

کتابخانه مرکزی اراک که قرار بود با اعتبارات ملی ساخته شود، باوجود طرح‌های متعدد و نیمه‌کاره دولت از این اعتبارات بی‌نصیب ماند، اعتبارات استانی هم جوابگوی تأمین هزینه‌های تکمیل این پروژه نیست. علاوه بر مشکل بودجه که طولانی شدن اجرای آن، این مشکل را دوچندان کرد، عدم جای نمایی مناسب پروژه از مشکلات اصلی محسوب می‌شود. قرار دادن کتابخانه مرکزی در میدان سرداران که خود محل تردد خودروهای زیادی است، همچنین نزدیک بودن به محل بیمارستان می‌تواند به مشکلاتی ازجمله افزایش ترافیک آن منطقه دامن بزند.

,

حالا یک ماهی است که بعد از یک سال تعطیلی ادامه ساخت پروژه بزرگترین کتابخانه عمومی کشور شروع به کار کرده است.

,

سرپرست بخش نظارت پروژه:
ادامه ساخت پروژه کتابخانه عمومی کشور بعد از یک سال تعطیلی

, سرپرست بخش نظارت پروژه:,
, ادامه ساخت پروژه کتابخانه عمومی کشور بعد از یک سال تعطیلی, ادامه ساخت پروژه کتابخانه عمومی کشور بعد از یک سال تعطیلی,

ملکیاری سرپرست بخش نظارت پروژه در گفتگو با دیارآفتاب گفت: این پروژه از سال ۹۳ شروع شده است و تا سال ۹۶  در آن کار صورت گرفته است اما در سال ۹۷ و دو ماهه سال ۹۸ این پروژه تعطیل بود.

,

ملکیاری ضمن بیان اینکه نزدیک به سی روز است که پروژه دوباره آغاز شده است عنوان کرد: اگر از نظر ریالی و مالی به مشکل خاصی برخورد نکنیم حداقل یک سال و نیم دیگر این پروژه به پایان می رسد.

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی:
۲۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بزرگترین کتابخانه عمومی کشور

, معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی:,
, ۲۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بزرگترین کتابخانه عمومی کشور, ۲۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بزرگترین کتابخانه عمومی کشور,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در اظهار نظری گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها اعتبار موردنیاز برای این پروژه متغیر است اما می‌توان گفت در حال حاضر پیش‌بینی این است که این پروژه بین ۲۳ تا ۲۵ میلیارد دیگر نیاز به هزینه داشته باشد و باید گفت که تابه‌حال نیز حدود ۱۳ الی ۱۴ میلیارد برای این پروژه هزینه شده است.

,

 

,

, ,

 

,

کنار هم قرار دادن برآورد اولیه هزینه موردنیاز برای اتمام این پروژه و میزان اعتبارات اختصاص‌یافته به آن و همچنین سرعتی که این پروژه طی چند سال گذشته در مرحله آغاز به کار و مرحله ساخت داشته نشان از این دارد که برخی از وعده‌ها مبنی بر اینکه این پروژه در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، قابل‌درک و باور نیست.

,

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:
بزرگ‌ترین کتاب‌خانه عمومی کشور در سال ۹۹ افتتاح خواهد شد

, دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:,
, بزرگ‌ترین کتاب‌خانه عمومی کشور در سال ۹۹ افتتاح خواهد شد, بزرگ‌ترین کتاب‌خانه عمومی کشور در سال ۹۹ افتتاح خواهد شد,

علیرضا مختار پور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در محل اجرای این پروژه  ضمن بیان اینکه در کشور مراکز استان‌های اندکی هستند که کتابخانه مرکزی قابل‌توجهی دارند عنوان کرد: یکی از پروژه‌هایی که مدت‌ها از زمان آن گذشته و به دلایل مختلف اداری و مالی مدت‌ها متوقف مانده بود کتابخانه مرکزی اراک است و با اینکه از سال ۸۳ -۸۴ زمین این پروژه اختصاص پیدا کرد ولی عملاً با همت مسئولین استانی فعلی از سال ۹۳، کار احداث این پروژه آغاز شد.

,

وی با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی حاکم بر دستگاه‌ها به دلیل تحریم‌های دشمنان و مشکلاتی که به کشور تحمیل کردند بیان کرد: قرار است که با یک‌همت مضاعف، مشارکت و هم‌افزایی میان نهادهای استانی و نهاد کتابخانه‌های مرکزی شکل بگیرد و مساعدتی نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.

,

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: امید است که با هماهنگی‌های انجام‌شده بتوانیم این پروژه را تا سال آینده به اتمام برسانیم و در سال ۹۹ این کتابخانه را که بنا به آمار و مساحت بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی مرکزی کشور خواهد شد را افتتاح کنیم.

,

وی استفاده از ظرفیت خیرین را یکی از راه‌های تأمین بودجه برشمرد و اظهار کرد: در پروژه‌های بزرگ در کشور، مخصوصاً پروژه‌های فرهنگی، می‌توان از ظرفیت خیرین استفاده کرد و همواره در طول تاریخ هم یک بخش مهم در تکمیل و تأسیس این دست پروژه‌ها، خیرین بوده‌اند و همین امروز در این پروژه نیز خیرین مختلف در بخش نما و در بخش تکمیل ساختمان و بخش‌های مختلف آمادگی‌هایی اعلام کرده‌اند که از آن‌ها استفاده خواهد شد.

,

مختار پور با تأکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌ها طبق قانون در درجه اول بهره‌بردار کتابخانه است تصریح کرد: وقتی کتابخانه‌ای توسط دستگاه دولتی یا عمومی و یا توسط خیرین ساخته می‌شود، از آن به بعد تحویل نهاد شده و نهاد وظیفه تجهیز، تأمین منابع، تأمین پرسنل اداره‌کننده و خدمات‌دهی به مردم را بر عهده دارد.

,

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت بعضی از پروژه‌ها مثل پروژه کتابخانه عمومی اراک، پروژه مرکزی کتابخانه مشهد که در سال گذشته افتتاح شد یا کتابخانه مرکزی بجنورد که سال گذشته در هفته دولت افتتاح شد، نهاد در مرحله ساخت نیز مساعدت‌هایی را در بخش‌هایی انجام می‌دهد.

,

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطر نشان کرد: قرار شده است که در راستای حمایت از این پروژه استانداری مرکزی۱۰ میلیارد و نهاد کتابخانه‌ها هم ۵ میلیارد در مرحله ساخت کمک کنند.

,

علی‌رغم اینکه مسئولین تأکیددارند که این پروژه طی سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید و افتتاح خواهد شد اما یک حساب‌وکتاب سرانگشتی چیز دیگری می‌گوید. به عبارتی باید گفت دو دوتای وعده‌های مسئولین در پروژه‌های نیمه‌تمام، چهار تا نمی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه