اخبار داغ

با حضور اعضای مجلس خبرگان رهبری؛

پیش همایش ملی "حوزه علمیه و سنت‌های کارآمد" در تربت حیدریه برگزار می‌شود

پیش همایش ملی "حوزه علمیه و سنت‌های کارآمد" در تربت حیدریه برگزار می‌شود
امام جمعه تربت حیدریه گفت: پیش همایش ملی حوزه علمیه و سنت های کارآمد با حضور اعضای خبرگان رهبری روز پنج شنبه ۳۰ خردادماه جاری در دو بخش تخصصی و عمومی در تربت حیدریه برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ حجت الاسلام محمدرضا عصمتی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حوزه‌های علمیه از زمان رسول مکرم اسلام (صلی‌الله) و ائمه معصومین علیه‌السلام با حضور علاقه‌مندان به دین تشکیل‌شده و با سبک و سیاق خاص خود میراث گران‌بهای انبیا را حفظ و نسل به نسل به امت اسلامی منتقل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت؛ , .,

 

,

وی تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه سنت‌ها و روش‌های خاص و ویژه‌ای وجود دارد که عامل موفقیت، بالندگی و رشد حیات حوزه بوده است.

, .,

 

,

عصمتی این عوامل را در دو بخش عملی و علمی توصیف کرد و افزود: در حوزه عمل، نخستین گام اخلاص است که محصل و مدرس در حوزه علمیه فقط هدفش خدا بوده و برای جلب رضایت حق‌تعالی درس می‌خواند و معلومات خود را نیز منتقل می‌کند.

, .,

 

,

رئیس حوزه علمیه مرحوم هراتی بیان داشت: جهاد علمی به‌عنوان دومین گام در حوزه‌های علمیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا اهل‌بیت به ما آموختند که هرکس در راه مجاهدت علمی جان دهد شهید راه خدا محسوب می‌شود.

, .,

 

,

امام‌جمعه تربت‌حیدریه سومین سنت کارآمد در حوزه‌های علمیه را رابطه استاد و شاگرد عنوان کرد و افزود: این رابطه از رابطه فرزند و پدر بالاتر و رابطه مرید و مراد است و چراکه هر کس در این مسیر احترام استاد خود را نگه ندارد آنچه از او آموخته را فراموش خواهد کرد.

, .,

 

,

عصمتی در بخش دوم سنت‌های کارآمد به تشریح عوامل علمی آن پرداخت و افزود: نخستین قدم در این حوزه پیش مطالعه دروس حوزوی است که در گام‌های بعدی با شرکت به‌موقع در درس، مرور کوتاه و اجمالی و همچنین در ادامه مرور عمیق دروس و مباحثه دروس را به نقد می‌کشانند.

, .,

 

,

امام‌جمعه تربت‌حیدریه گفت: در همین راستا و برای احیای این سنت‌های کارآمد پیش همایش ملی حوزه علمیه و سنت‌های کارآمد با حضور اعضای خبرگان رهبری روز پنج‌شنبه ۳۰ خردادماه جاری در دو بخش تخصصی و عمومی در تربت‌حیدریه برگزار می‌شود.

, .,

 

,

عصمتی بیان کرد: این پیش همایش از ساعت ۸ صبح در حوزه علمیه مرحوم هراتی در کارگاه‌های تخصصی به مدت دو ساعت آغاز می‌شود و از ساعت ۱۰ نیز ادامه همایش در محل مسجد جامع و با سخنرانی اعضای خبرگان رهبری تا نماز ظهر و عصر ادامه خواهد داشت.

, .,

 

,

وی به پیشینه تاریخی حوزه‌های علمیه تربت‌حیدریه اشاره کرد و گفت: این منطقه از دیرباز عالمان و اندیشمندان نخبه و فرزانه‌ای در سطوح مختلف تا درجه عالی اجتهاد به جهان اسلام معرفی کرده که هرکدام با تربیت مبلغان و مدرسان و محققانی خدمات ارزنده ای برای منطقه و امت اسلامی به ارمغان آورده اند.

, .,

 

,

وی از مرحومان و آیات عظام سید محمدباقر موسوی مجتهد، آخوند ملاعباس تربتی، استاد صدرالدین ربانی و شیخ محمد کاظم ربانی، آیت الله سید محمدباقر طباطبایی و امامی، آیت الله مروج تربتی، سید ابراهیم ربانی، حجت الاسلام سعیدی نژاد و رحمانی و همچنین آیات الله قاضی زاده و رضا زاده را برخی از این علما و اندیشمندان یاد کرد.

, .,

 

,

امام‌جمعه تربت‌حیدریه در تشریح فعالیت حوزه‌های علمیه تربت‌حیدریه گفت: از سال ۱۳۸۱ مسوولیت حوزه علمیه مرحوم هراتی را به ۳۰ طلبه تا تحصیل و تدریس در پایه چهارم سطح یک بعهده گرفتم و امروز به فضل الهی ۳۰۰ طلبه در این حوزه از سطح یک تا سطح چهار یعنی دروس خارج فقه و اصول (دکترا) نیز ارائه می‌شود.

, .,

 

,

رئیس حوزه علمیه مرحوم هراتی بیان داشت: همچنین در مدرسه علمیه مرحوم فولاد ۱۰۰ طلبه و در حوزه علمیه خواهران بالغ بر ۳۰۰ طلبه و فارغ التحصیل مشغول تحصیل و تدریس در سطوح مختلف حوزوی هستند.

, .,

 

,

وی در ترسیم چشم انداز حوزه‌های علمیه تربت‌حیدریه افزود: به دنبال ان هستیم تا در آینده نزدیک تربیت و هدایت مدرسان، محققان، نویستدگان و فقها را که برای جهان اسلام مفید هستند را بعهده بگیریم.

, .,

 

,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه